Bygger ett H+H Celon siporexhus med tjocklek 365 mm på ytterväggar. Mellanväggar i huset är träreglade och gipsade.
Har putsat huset med KC puts både på utsida och insida,
Skall måla utsidan med KC färg.

Rummen har 1-2 väggar med KC puts och 2-3 väggar med gips. På några väggar finns en övergång från gips till puts.

Frågan är vad som är bäst att måla med invändigt. Har av putsfirmor fått rådet att måla med silikat medan färghandlarna säger att jag kan måla med vanlig bindoplast.

Rena gipsväggar tänkte jag sätta microlit på. De blandade väggarna tänkte jag eventuellt behandla gipsen med någon struktur strykning som Nordsjö har för att det skall bli liknande yta som putsen.

Färghandlarnas argument är att väggen invändigt inte behöver andas. Det räcker att utsidan andas genom KC färgen. Jag skulle alltså kunna måla allt med vanlig bindoplast. Bindoplast skulle ha fördel att det inte blir den matta och lätt nersmutsade yta som silikat medför. Dessutom billigare och att silikaten kan göra att det blir fuktigare i huset.
Någon som har erfarenhet av detta?

Vad säger ni som målat med silikat e.d?
 
Vad sägs om att silikat ger en matt yta som är svårare att rengöra?
Hur ser denna ut estetiskt jämfört med "vanliga" Nordjöfärger?
Om man stryker silikat även på gipsen, vet ni om man kan blanda i något i färgen, t.ex STO färg, som gör att man får liknande yta som den putsade?
 
aol skrev:
Vad sägs om att silikat ger en matt yta som är svårare att rengöra?
Svårare?? Vad menar du med det? Du kan spola väggen med en slang och skura hårt med börste om du vill utan att varken silikatfärg eller själva väggen tar skada .... endast golvet blir blött ;). Läs om silikatfärgens egenskaper så upptäcker du att det är det bästa som finns för putsade väggar inne som ute :).
Silikatfärg ger en vacker matt yta med otroligt levande färgspel beroende på belysning.
Matta plastfärger är svåra att hålla rent men det kan jag inte säga om silikatfärg ( som jag har målat källare med). Våra hundar skakar av sej föntäner med lerig vatten och en fuktig svamp fixar bort alla fläckar ;D
gaia
 
Tack, jag är övertygad om att ta silikat. Skall provmåla ett rum (både puts och gipsvägg) och se hur det blir.

Det där med svårare rengöring fick jag höra från en expedit i färghandel.
 
Apex skrev:
Silikat på gipsvägg?  8)
 
Jag skulle nog testa men försiktigt på en löss gipsskiva. Gipsskivan är ju belagt med pappper och silikaten suggs in av detta papp men jag undrar om det inte blir konstiga reaktioner - basisk vattenglas + papper som kan ändra nyansen på färgen :-/
Aol, berätta hur det gick att måla på gipsskivan så vi andra ler oss också
gaia
 
det går nog inte bra att måla silikat direkt på gipsplattor....

:(
 
hej AOL.

Hur behandlade du väggarna - blev du nöjd ?

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.