Hej !

Jag har hört att om man ska koppla ingjuten golvvärme i betongplatta och en bergvärmepump, så bör man koppla in en sjunt mellan pumpen och golvvärmefördelaren. Detta för att alltid säkerställa rätt in-temperatur till golvvärmeslingorna. Borde inte moderna (typ Thermia, nibe, ivt) bergvärmepumpar ha denna sjunt inbyggd i pumpen.

Är det någon som kan svara på detta ?

mvh
Matthew
 
Behövs ingen schunt om du bara har golvvärme det du då behöver är en extra cirkpump.
 
Visst är "shunten" inbyggd i värmepumpen och den klarar som sagt ett golvärmesystem, en separat golvvärmeshunt behövs då du har både radiatorer och golvvärme. Varför golvvärmetillverkarna gärna vill sälja en shunt är som du säger för att säkerhetsställa flödet och tempen. Någon extra cirkulationspump behöver du inte heller bara du ser till att ha en som är rätt dimensionerad för flödet/motståndet genom slingorna. http://www.nibeonline.com/pdf/M10246-2.pdf
rogge
 
Jag har ingen shunt i min frånluftvärnepump, börvärdet för framledningen bestäms av utetempen, är tempen under börvärdet startar pumpen, är den 4gr över stoppar pumpen. Det är detta man kallar flytande kondensering.

Golvvärmeslingorna injusterade(rumstermostarterna normalt till) så lagom rumstemp uppnås i respektive rum. Det rum som behöver mest värme bestämmer värmekurvan. Denna slinga är i princip inte strypt.

Denna injustering(lägsta möjliga framlednings temperatur) ger maximal COP på pumpen. :)
 
S
rogge_vvs skrev:
Visst är "shunten" inbyggd i värmepumpen och den klarar som sagt ett golvärmesystem, en separat golvvärmeshunt behövs då du har både radiatorer och golvvärme. Varför golvvärmetillverkarna gärna vill sälja en shunt är som du säger för att säkerhetsställa flödet och tempen. Någon extra cirkulationspump behöver du inte heller bara du ser till att ha en som är rätt dimensionerad för flödet/motståndet genom slingorna. [länk]
rogge
Om radiatorerna dimensioneras för att klara samma temp som golvvärmen så behövs ingen shunt.
 
Hej igen !


Tack för alla svar, mkt intressant....


//M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.