Har gipsat ett ganska fult hörn som jag behöver sätta på en hörnskydd på. Se bifogat för exempel.
Jag ska inte sätta upp tapet eller microlit på väggarna och undrar då, kan jag i stort sett måla direkt på PVC med vanlig väggfärg? Blir det ett ok resultat dvs fäster färgen?

Spacklar så klart igen hålen men vill undvika att lägga ett tjockt lager spackel på hörnskyddet.
0_20805_4.jpg
 
Du drar spackelspaden mot den utstickande knölen så det blir slätt och då är det bara hörnet som syns. Bara att måla efter att du slipat det slätt
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Den är PVC. Finns ju stål om man har extrema krav ;)
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du drar spackelspaden mot den utstickande knölen så det blir slätt och då är det bara hörnet som syns. Bara att måla efter att du slipat det slätt
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tycker det låter lite dumt med ett hörnskydd i plast.
Jag har använt AquaBead som har en pappliknande yta, färgen fäster helt utan problem, står dock att det är PVC?
[länk]
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Den är PVC. Finns ju stål om man har extrema krav ;)
Tack för alla bra tips.
När man satt hörnskyddet och spacklat och slipat så allt är fint, vad tror ni om att limma på en pappersremsa och sedan spackla lite mot den (så man undviker en kant där pappersremsan tar slut), då borde det bli enkelt att måla?

utan att behöva sätta microlit/tapet
 
Varför ska du sätta en pappremsa? Eller du har ingen gipsskiva under?
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Varför ska du sätta en pappremsa? Eller du har ingen gipsskiva under?
Jag sätter ju hörnskyddet på gipsskivorna men hörnskyddet är ju av PVC, och blir problematiskt att måla tänker jag? Även om jag spacklar lite kanske hörnskyddet blottas på vissa ställen.

Pappremsan blir ju lätt att måla på.. Eller tänker jag fel här? :D
 
Det hörnskyddet du länkat till ska spacklas in helt utom själva spetsen på hörnet.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det hörnskyddet du länkat till ska spacklas in helt utom själva spetsen på hörnet.
Tack! Men det är just det jag funderar över, spetsen blottas inte den och blir svår att måla över? :dizzy:
Eller blir det så lite att färgen ändå binds ihop?

Sorry för att jag är frågvis men vill gärna få till ett bra slutresultat :crysmile:
 
Inga problem att måla.
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Inga problem att måla.
Tack :) Då kör jag på!!
 
Precis det jag menade innan. Så länge ytan är slät går det bra att måla. Tänk på att defekterna syns igenom färgen så var noga med spackling och slipning
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Precis det jag menade innan. Så länge ytan är slät går det bra att måla. Tänk på att defekterna syns igenom färgen så var noga med spackling och slipning
Tack!! förstod ditt svar men var orolig att den lilla kanten som blir synlig inte blir bra att måla över. Men då släpper jag det :D(y)
Ja, fy fan vad allt syns igenom eftersom jag inte kör någon microlit/väv så ställer det höga krav på underlaget.

Men jag är petig och har nog lyckats fått till det ganska bra hittills :cool:
 
@hewsbyggare tjenare! Såhär nått år senare, hur gick det att måla på det hörnskydd du länkade? Jag ska göra samma imorgon och har samma funderingar som du..
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Krutarn Krutarn skrev:
@hewsbyggare tjenare! Såhär nått år senare, hur gick det att måla på det hörnskydd du länkade? Jag ska göra samma imorgon och har samma funderingar som du..
Halloj!

Det blev ett kanonresultat skulle jag säga. Inga problem alls utan spacklar du noggrant hålen och slipar försiktigt efter så kommer man inte se att där finns någon hörnlist. Färgen fäster lika bra som på gipsväggen och flagnar inte eller så. Besväret som jag stötte på var däremot att det var svårt att få listen helt dikt mot väggen. Det löste jag genom att skruva på vissa ställen i något av alla hål som finns - vet inte om det är ämnat för det men listen bör ju ligga tätt mot väggen och den varianten jag hade hade klent lim. Kanske kan man addera lite montagelim eller så men jag ogillar att kladda med lim:rofl:. Lycka till!
 
  • Gilla
Krutarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.