Vad gäller egentligen om man låter sin tonåring bo i garaget? Vi bygger villa och håller på att bygga ett garage som också kommer att kunna fungera som tillfällig bostad åt snart vuxen tonåring. Vi har en trist granne som ställer frågor till våra hantverkare. Kan vi bli anmälda? På bygglovet står det garage/förråd och vår bygghandledare hintade om att det var ganska okey eftersom jag frågade honom rent ut. Men jag är orolig att vår avundsjuka (vårt hus blir större än hans) granne ska ställa till med något. Känns jättetråkigt.
 
Man får inte använda en byggnad till något som den inte är ämnad till.
Det bygglov ni har gäller ett garage/förråd. På en sådan byggnad ställs ganska låga krav.
Om man däremot skall sova i en byggnad så ställs betydligt högre krav på säkerhet, bla. ur brandsynpunkt eftersom man inte vill riskera att någon brinner inne när de sover. Det skall finnas bra utrymningsmöjligheter, vara en brandsäker vägg in mot utrymmen där man förvarar bilar, kemikalier och andra brandfarliga material.

Det är inte myndigheternas avsikt att djävlas och fördyra byggen, men man har hög prioritet på personsäkerhet. Det vill ni väl också skall gälla för er tonåring?
 
Kolla med kommunen. Det värsta som kan hända är ju att de säger "nej, tonåringen får inte bo i garaget" alternativt att ni måste göra vissa ändringar för att hon/han ska få göra det. Men ni måste, som volvo säger, ha tillstånd.

Surt om grannen verkar "jobbig". Men kanske är det hantverkarnas tolkning för att de tycker att det är jobbigt att han dräller omkring och ställer frågor när de ska jobba. Med tanke på att ni på ett eller annat sätt kommer att ha en "relation" till grannen så skulle jag försöka stämma en konflikt i bäcken. Om ni är på bygget och ser honom på tomten kanske ni kan bjuda över honom på en fika "för vi ska ju snart bli grannar". Kill him with love ;)
Kanske är han både nyfiken och orolig över hur slutresultatet ska bli – inte så konstigt, det blir man ju om någon bygger nytt på granntomten...men det behöver inte betyda att det blir problem i längden. Framför allt inte om man får en trevlig och vänskaplig relation (som inte alls behöver vara på "umgås-privat-nivå") med grannen.
 
Yes box klart att du får sova i ditt garage! Det du inte får ha är en komplementbyggnad som inreds som en bostad, d.v.s. med dusch, toa och kök. Då är det inte en komplementbyggnad och du har helt plötsligt två bostadshus på samma tomt vilket inte är brukligt. Vad gäller brandskyddet så skall ditt garage hålla kravet på EI30, antingen med avstånd eller med byggnadsteknisk lösning. Men visst får du sova där utan att fråga kommunen om lov, det finns inget som säger att du inte får sova där. Vad skulle det vara isåfall?
 
Joey Tempest skrev:
Yes box klart att du får sova i ditt garage! Det du inte får ha är en komplementbyggnad som inreds som en bostad, d.v.s. med dusch, toa och kök. Då är det inte en komplementbyggnad och du har helt plötsligt två bostadshus på samma tomt vilket inte är brukligt. Vad gäller brandskyddet så skall ditt garage hålla kravet på EI30, antingen med avstånd eller med byggnadsteknisk lösning. Men visst får du sova där utan att fråga kommunen om lov, det finns inget som säger att du inte får sova där. Vad skulle det vara isåfall?
Precis. Jag får väl bo i tält om jag vill? Eller på min veranda? Vad ska hända, polisen stormar in och griper en för felaktigt boende?
 
Hej

Jag vet inte om det behöves bygglov för att sova i garaget någon natt, men jag tror nog att det krävs bygglov för att inreda garaget så att det blir trevlig att sova där!

Saxat från boverkets brochyr "Behöver jag bygglov, behöver jag göra bygganmälan?":

"Att använda en byggnad för ett nytt ändamål kräver alltid
bygglov, även om förändringen inte medför några byggnadstekniska
åtgärder. Förändringen måste emellertid vara
väsentlig t.ex. från garage till lager, från bostad till kontor,
från fabrik till butik och från ladugård till verkstad. Bygglov
krävs även om det bara är en del av byggnaden som får
ändrad användning."
 
Även ventilationen blir ett större projekt såvida utrymmet används som bostad.
 
Det går alldeles utmärkt att sova i garage, eller för den delen kontor, om man själv äger byggnaden. Andra krav finns för uthyrning.
Naturligtvis god ide att kolla utrymning och andra säkerhetsaspekter.
Har bekanta i dessa bostadsbristtider som bor i ett lager, han är skriven hos sina föräldrar, men ingen kan förbjuda honom att övernatta på sin arbetsplats, om det nu är för att han jobbat sent, eller för att bevaka sin egendom, inga särskillda skäl behöver anges för varför man sover i egen lokal. (Detta är ju inte ovanligt att tonåringar får eget rum i källare och garage).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.