Hej, snickaren ska smacka upp stålreglar 25 mm djupa och gips i vår gillestuga. Jag har kikat lite på elko's apparatdoser men alla ser ut att behöva mer än 25 mm bakom gipsskivan...
Finns det några apparatdoser som är mer lämpliga för lite tunnare installationsskikt? Det är vanliga elko RS vägguttag som ska in i dosan sen.
Mvh Tobias

Redigerad: missa mm efter 25 i första meningen.
 
Redigerat:
Är du säker på att stålreglarna är 25mm dom smalaste standardreglarna är 35 mm och då brukar djupet räcka till för vanliga standarddosor OCH det finns så vitt jag vet inte grundare apparatdosor.
 
  • Gilla
64ante och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
E elmont skrev:
Är du säker på att stålreglarna är 25mm dom smalaste standardreglarna är 35 mm och då brukar djupet räcka till för vanliga standarddosor OCH det finns så vitt jag vet inte grundare apparatdosor.
Sekundärregel S25/85 från optimera tror jag han pratade på att sätta upp. Dem bygger bara 25 mm.
Anledning är att få luftad källarvägg... Så han kommer sätta upp dessa reglar mot ytterväggen och sedan på med gipsskivor för att slippa putsad stenvägg-känslan.

Men kanske ska köra på s45/85 istället då. Men känns så onödigt med en så stort luftspalt bara för att gömma två vägguttag...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Multidosa hw35
[länk]

Men kolla så vägguttaget ryms, denna dosa är riktigt grund och trång.
Och så behövs det en speciell dosfräs, som kostar runt en 500hundring.
Kan också gå bra med annan dosfräs på 68-69mm ca.
Tack för input. Jag tror inte multi dosa är det jag vill använda i första hand. Ska försöka leta lite mer.
Men lite störigt att det ska vara så krångligt. Att hitta. 25 mm +13 (gips) blir ju ändå massa utrymme för vanliga apparater att få plats i ..
 
Tack för hjälpen Mikael_L och elmont. Efter lite kärlek till sakerna så lyckades jag fixa fyra apparatdosor från Jula som fungerar. Medan barnen badade badkar så moddade jag två av fyra uttag. Blev såklart mm bra när man fixar sånt här själv

Så till handlingarna lägger jag följande beskrivande bilder :
En apparatdosa med öppet lock och exponerade anslutningar på ett träbord, bredvid en skruvmejsel och en highlighter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måttstock mäter en blå apparatdosa som är modifierad, med en skruvmejsel bredvid på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en skjutmått mot en vit apparatdosa för att visa dess mått på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vaaa... Har du plåt som botten av dosan?
 
H hempularen skrev:
Vaaa... Har du plåt som botten av dosan?
Det är ju uttaget som syns på första bilden
 
H hempularen skrev:
Vaaa... Har du plåt som botten av dosan?
Har man inte alltid lite plåtar här och där i sina elinstallationer. Blir ju mkt roligare för näste man att få lite utmaning när det är deras tur att koppla :crysmile:
 
Mikael_L
Det där är väl dosan med justerbar ring, dubbelgipsdosa och så en ring som går att skruva ut ca 10-12 mm till ...?

Isåfall är det en lågprisdosa som jag faktiskt tycker är riktigt bra, inte bäst, men nästa steg att välja för att få en bättre dosa är drygt 3ggr dyrare (och heter VP-2).

Men hursom, jag funderade bara, hur lyckades du rädda ringen då du sågade ner den?
Jag har lyckats ta ner en sån dosa typ 3mm, men sen kunde jag inte skruva ner ringen mer.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är väl dosan med justerbar ring, dubbelgipsdosa och så en ring som går att skruva ut ca 10-12 mm till ...?

Isåfall är det en lågprisdosa som jag faktiskt tycker är riktigt bra, inte bäst, men nästa steg att välja för att få en bättre dosa är drygt 3ggr dyrare (och heter VP-2).

Men hursom, jag funderade bara, hur lyckades du rädda ringen då du sågade ner den?
Jag har lyckats ta ner en sån dosa typ 3mm, men sen kunde jag inte skruva ner ringen mer.
Enkelt, jag skruvade ur ringen först.. :D(y):crysmile:
 
Och ja, den kändes väldigt prisvärd. Dock hittade jag andra fel på den. Tex att stutsarna inte får att flytta på. Skulle behövt 90 grader på ett ställe för att det skulle vara mvh hempul. Men nu fick det bli g+ istället :) jag körde med elko's röda i det andra rummet men där hade jag en månads bättre framförhållning så jag kunde handla lite mer i lugn och ro.
 
T tobbbias skrev:
Tack för hjälpen Mikael_L och elmont. Efter lite kärlek till sakerna så lyckades jag fixa fyra apparatdosor från Jula som fungerar. Medan barnen badade badkar så moddade jag två av fyra uttag. Blev såklart mm bra när man fixar sånt här själv

Så till handlingarna lägger jag följande beskrivande bilder :
[bild]
[bild]
[bild]

Tjena väcker denna till liv. Ska också regla på en betongvägg med sekundärregel 25/85 och undrar hur du fäste dosorna i regeln och hur du menar att du moddat dom?
Är det dessa du köpte?
Https://www.jula.se/catalog/el-och-...teriel/apparatdosor/apparatdosa-412011/#tab02
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
ABB har också en väldigt lågbyggande apparatdosa, ska se om jag kan hitta något enummer

edit:
ABB AU6.2
[länk]
[länk]
Djup 38mm
Hej Mikael! Hur fäster man dessa i sekundärregel? Har sett att elko har fäste för stålregel finns det liknande till dessa dosor?
Mvh Robba
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.