Har tänkt att montera 12V spotar i taket i min bastu, men vill även ha möjlighet att reglera ljuset från dem med en dimmer inifrån (monterad ca 1,5 meter från aggregatet). Någon som VET om det är ok om man använder 12V system IP44. Om det är förbjudet så vore det mycket tacksamt för om någon har en finurlig snarlik lösning.

Mvh Robban
 
Robster skrev:
Har tänkt att montera 12V spotar i taket i min bastu, men vill även ha möjlighet att reglera ljuset från dem med en dimmer inifrån (monterad ca 1,5 meter från aggregatet). Någon som VET om det är ok om man använder 12V system IP44. Om det är förbjudet så vore det mycket tacksamt för om någon har en finurlig snarlik lösning.

Mvh Robban
Tja.

http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf

sida 150--->

enligt punkt 703.53 så tror jag att din ide inte är godkänd, är det svårt att montera dimmern utanför, kanske ha trådlös dimmer?

/ Lycka till
 
e_richard skrev:
Tja.

[länk]

sida 150--->

enligt punkt 703.53 så tror jag att din ide inte är godkänd, är det svårt att montera dimmern utanför, kanske ha trådlös dimmer?

/ Lycka till
Trådlös dimmer???? Nu börjar det likna något vill jag lova. Var hittar man det? Har dock bestämt mig att frångå det här med spottar i taket eftersom det inte verkar vara tillåtet. Köper nog LEDlight från oversol istället. Dock kvarstår önskemålet med en dimmer eller trådlös dimmer i bastun.

Mvh R
 
får man överhuvud taget montera elektrisk belysning i ett bastutak?
 
elmont skrev:
får man överhuvud taget montera elektrisk belysning i ett bastutak?
Absolut. Finns olika versioner men på oversol så finns det ett antal exempel att starta med.

Mvh Rob
 
e_richard skrev:
kolla på clas ohlson, typ art. 32-8544

Jag hade nog satsat på 12 belysning i skenor typ. Hide a light.

[länk]

den med dimmer och placera ljuslisten i underkant på bastupanelen blir helt okej.

Tack för tipset! Ska kolla lite noggrannare och se hur jag skulle kunna lösa det. Däremot är väl inte hide-a-light godkända för varmt (125 grader) så de går nog bort. Kör LED-lights från Oversol istället tror jag.

Mvh Rob
 
Nja, listen tänkte jag att man skulle montera vid golvet, ca 20 cm från golvet, blir ganska snyggt. Och där vid golvet finns det ingen värme gräns.

 
e_richard skrev:
Nja, listen tänkte jag att man skulle montera vid golvet, ca 20 cm från golvet, blir ganska snyggt. Och där vid golvet finns det ingen värme gräns.
Ok tackar, men jag kommer att köra med indirekt belysning bakom lavarna och bakom ryggstödet på översta laven. Spottarna ska vara för städning och för om man vill sitta och läsa i bastun nångång. =)

Rob
 
e_richard skrev:
Nja, listen tänkte jag att man skulle montera vid golvet, ca 20 cm från golvet, blir ganska snyggt. Och där vid golvet finns det ingen värme gräns.
Inom hela basturummet gäller att materialet har samma värmetålighet (125 grader). alltså även golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.