Håller på med inkoppling av pellets/ved-panna och en liten ackumulatortank och funderar på lämplig inkoppling av allt.
Har kommit fram till följande och skulle gärna få kommentarer och förbättringsförslag.
Handritad skiss över uppkoppling av pellets- och vedpanna med ackumulatortank och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anledningen till 2 expansionskärl är att jag har 2 och gärna slipper köpa nytt just nu. Tanken är att komplettera med solpaneler och ytterligare tank om något år och då sätta dit ett större expansionskärl.
2 säkerhetsventiler är bara för att det redan sitter en på ett av expansionskärlen men jag måste ju ha en i toppen på pannan också.
 
Exspansionkärl bör ha ca 10% av systemets totala volym och det går att ha hur många kärl som helst paralellt. Att även ha 2 säk kanske lite överkurs, det blåser ut oavsett en eller två st. Du pratar om ved, har du tänk på ev en kylning av pannan vid ett ev kok, pellets stänger ju av sig
 
Tanken är på 500l och pannan 140l. Med övriga volymen borde 75l expansionskärl motsvara runt 10%.
Har funderat på kylning (Syr-ventil) men eftersom pannan är en pelletspanna med möjlighet till vedeldning så får man inte plats med så värst mycket ved så jag tror risken att lyckas koka pannan är väldigt liten.
 
Det beror ju på hur strömsäkert erat område är.
Behöver inte vara strömlöst många min vid vedeldning innan en sådan panna kokar vid strömlöshet. Eller att någon säkring går så cirk-pumpen stannar. Så med tryckexpansion så anser då jag att det ska kopplas in någon form av kylningsfunktion eller typ UPS på cirk-pumpen så den kan gå på batteri vid strömbortfall.
 
Som perra i skogen säger, allt kan koka, har inte så stor betydelse vad det är för vattenkokare som använts det kokar vid stopp i flödet
 
Viktigast att du har en riktig säkerhetsventil där den ska sitta, i toppen på pannan.
Det är ånga som ska blåsa ut om pannan kommer i kok.
 
G Granström2 skrev:
Det är ånga som ska blåsa ut om pannan kommer i kok
Och den ångan är nog över 100 C, hur ska du släcka eller minimera elden när du inte kan gå in i pannrummet. Nej en riktigt installation av panna som går att elda med ska/bör ha nödkylningautomatik eller en kran på utsidan pannrum som kan kyla med kallvatten
 
Ok, inser att jag behöver lösa kylning om jag tänker elda med ved. Cirkulationspumpar och pelletsbrännaren kan jag driva med mitt lilla externa elverk men ska se vad för automatisk lösning jag hittar.

Om vi bortser från detta och säger att pannan bara eldas med pellets, ser inkopplingen ok ut då? Troligen kommer pannan gå 95-100% av tiden på pellets...
 
Ser inget fel i det, men hur har du tänkt med tanken, ska den bra vara vid vedeldning ( brukar vara ett måste ) elda med pellets sköter pannan om, var kommer utgående värme att tas ut på pannan eller tanken, ska då vara en shuntgrupp som reglerar utgående temp
 
Tanken med tanken är dels att kunna elda med ved om vi får lust och dels att redan nu koppla in en tank för framtida solpaneler.
Eftersom jag gör om hela pannrummet och har tanken stående så kan jag lika gärna koppla in den nu även om det är onödigt när vi eldar med pellets.

Värmen tas ur pannan med tillhörande shunt.
 
Pellets har väl en termostat som startar och stoppar brännaren, när pannan kommit upp i temp, jobbar mellan ca 70 och 85 C, därpå är det nog en shunt som håller värmen i huset, då ska du nog stänga bort tanken och bara ha den inkopplad när det är daxs för ved. Tänk på att exspansionskärlet/en ska vara kopplade direkt på pannan
 
Det får inte finnas någon som helst möjlighet att stänga av ledningen till expansionskärlet har jag fått mig berättat.
Dvs, kulventilen mellan pannan och exp.kärlen i din skiss får inte finnas.

Om du tar ut värmen ur pannan, funkar då en Laddomat?
 
S
bax bax skrev:
Det får inte finnas någon som helst möjlighet att stänga av ledningen till expansionskärle
Expansionskärl får man kunna stänga av, men däremot får det inte finnas någon avstängningsmöjlighet mellan panna och säkerhetsventil.
Säkerhetsventilen placeras lämpligen på pannan i ett uttag för expansionsledning eller i tilloppsledning.
 
Då blev jag lurad av en rörmokare. Igen.
 
bax bax skrev:
Om du tar ut värmen ur pannan, funkar då en Laddomat?
Tänkte på din skrift , helt rätt , laddomaten måste stängas av om värmeuttaget ska tas ut från pannan då det eldas med pellets, det blir stopp när en tank stängs av med ventil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.