.. kanske man inte säger men jag vet inte hur jag bättre ska beskriva det.

Läget är:
Vi ska bygga ut vårt hus och har idag torpargrund (heter det väl) bestående av stora rektangulära stenar och ska i utbyggnaden ha gjuten platta.

Hur ska vi "sätta ihop" de här båda grunderna??
Ska vi sätta de där L-elementen utmed torpargrunden och sen isolera/gjuta (eller vad man nu gör) igen helt i mellanrummet som blir??
Eller gjuter man "direkt" mot nuvarande grund??
Ska det förankras på nåt sätt??
Eller.. är vi helt ute och cyklar??

Det är tänkt att den nya grunden ska hamna så att golvet invändigt blir ca 20cm lägre än nuvarande pga att vi har snäppet över ca 210 i takhöjd och vill ha "fullhöjd" i utbyggnaden.

Jag går bet på det här och tycker jag har sökt och sökt men inte hittat nåt svar.

Hoppas jag inte uttryckt mig alldeles åt pipsvängen fel och/eller otydligt.

mvh
Pia

 
Vi hade också "torpargrund" och satte ihop den med en annan grund som var en annan typ, och lägre.
(Vi har mullbänks-, och inte torpargrund)
I och för sig lite annorlunda, men ändå rätt lika...

Vi gjorde så här:
Tog bort hörnstenen och ett par till bredvid.
Gjöt en liten platta under.
Murade lecamur som anslöt mot gamla stengrunden.

Anledningen till att vi gjorde så var att få en rät yta att ansluta den nya väggen mot.

I ert fall skulle lösningen bli att man gjuter hela plattan där vi bara gjöt en platta under gamla delen.
Rätt eller fel?
Så gjorde vi i alla fall...
Och det blev bra.
 
Sätt inte ihop grunderna. I vår sommarstuga så byggde man på 60-talet ihop tillbyggnaden med den gamla byggnaden. Resultatet blev att de olika grunderna satt sig olika och faktiskt ännu rör sig gentemot varandra under året. Nästan omöjligt att ha tapeter i tillbyggnadens rum då de blir ganska skrynkliga i hörnen som är mot den gamla byggnaden

Tillbyggnaden som jag snickrar på nu till vårt hus med torpargrund bygger jag som en separat byggnadskropp. Egen grund, egna väggar på alla fyra sidor men placerat helt intill (1 cm) det befintliga huset. Endast dörrfodren till innerdörren binder ihop byggnadskropparna.

I ditt fall skulle jag inte gjuta samman grunderna utan istället fylla med singel mellan grunderna och täta den synliga skarven med en elastisk fog eller kalkbruk.

/Roger
 
Är lite sen men tackar för svaren. Det är lite mycket här nu.

Stenarna under huset är ca 100x50x50cm och dom vill gubben helst inte röra så det lutar nog åt att det blir att bygga "ihop men separat".


Igen.. jag tackar.
*med risk för återkommande i ämnet*

mvh
Pia





 
Jag var inte helt tydlig tror jag.
Grunderna är helt separerade från varandra i det avseendet att det inte vandrar någon luft mellan dem.
Den ena är en lecamur (den befintliga) och den andra är en betongmur, som ansluter mot lecan.
Vi fogskummade mellan dem, och har puts utvändigt.
Fogskum har många människor mycket åsikter om, så jag drar mina uppfattningar:
Fogskum är ett isocyanatämne, vilket är skadligt för människan. Det är dock huvudsakligen farligt vid själva applikationen varför skyddsföreskrifterna skall iakttagas.
Det finns dock inga mjukfogar på marknaden som kan ersätta funktionerna i fogskum, varför det i specifika fall är att rekommendera.
Med en ny grund/vägg mot en stenmur tycker jag att man närmar sig den rekommendationen.
Det som gör fogskum bra är att det har en svällande förmåga som andra material inte kommer i närheten av.
Däremot bör det inte vaneanvändas i lathetens tecken, eller som en ursäkt för att inte göra ett gott hantverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.