Jag är borta på jobb mycket och ska inte dit förrän om nån vecka men mycket fler bilder utlovas och jag ska försöka svara på alla funderingar och idéer då
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag hade reglat och ekoisolerat på insidan. Eller möjligen bara ekoisolerat tak eller vindsgolv och govet. Gjort så lite som möjligt på insidan. Absolut inte målat utsidan. Satt in värmekamin, gjort ett minimalt badrum. I min lägenhet har jag ett som är 1,6 * 1,4 m. Gjort ett litet kök. Behållit en öppen planlösning.

Jag tror att nyckelordet här är minimalism och respekt för historien.

Lycka till!
 
  • Gilla
Johan Nordin
  • Laddar…
Sliten hörnspis med synliga stenar och murbruk i en träpanelklädd stuga som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rustik träinteriör i en stuga med en överbyggd loftbädd och obehandlat trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en trästuga med grovt timmertak och oinrett rum med trägolv och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästuga på pelare med grå fasad och stängda fönsterluckor omgiven av gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal trästuga med slitet tegeltak och skorsten, öde och i behov av renovering omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en gammal nyckel framför en äldre stuga i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida av trästuga med synliga bärbjälkar och pelare, behov av renovering och dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av en stuga med träbjälkar och synlig grund, omgiven av grönska och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en stugas grund och syllar sett underifrån med vegetation och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida av en trästuga med synlig bjälklag och stenfundament, omgiven av grön vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida av en gammal stuga som visar träbjälkar och grund, en fundering för renovering och dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på undersidan av en stuga med synliga träbjälkar och stenfundament, behov av dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal trästuga på pelare omgiven av träd och vildvuxen gräsmark i solnedgångsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En äldre trästuga med sluten luftad grund, lutande tag och vildvuxen vegetation omkring i kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal trästuga på pelare i skogsmiljö vid skymning, med slitet fasad och stängda fönsterluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal mörk timmerstuga på pålar i ett skogsbryn med stängda fönsterluckor och omgiven av vildväxt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen har jag fått tillträde till stugan, har egentligen bara gjort en inventering och gått å funderat den senaste tiden. Var ska dränering dras, varmbona eller låta va, flytta dit å lägga pengar på att renovera mm. Har tagit mycket bilder iaf:)
 
  • Gilla
Goelette och 12 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Vilket plejs va! Kvälls eller morgonsol? Är det stående stenar den är uppställd på? Älskar't!
 
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
Synd att modernisera ... sommarbruk bara ... slå upp litet vinterbonat vid sidan om som föreslagits tidigare i tråden.

Har man använt det för ett par kor ... eller får? Ser roligt ut med säng vid-sidan-av;)
 
Jag kommer att göra vissa besvikna redan idag men jag lära göra vissa förändringar tyvärr.
Det inre rummet som utgjort själva bostaden i fäbostugan måsta rivas då den var i väldigt dåligt skick, men även för att kunna komma åt å laga den öppna spisen.

Interiör av gammal fäbostuga under renovering med synliga träbjälkar och bar stockvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen planlösning i fäbostuga med muren i fokus, synliga takbjälkar och en sidoställd säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre fäbodstuga i trä med öppen dörr och fönsterluckor, renoveringsvirke framför, omgiven av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sparat virke från fäbostuga staplat under tak för att skyddas från regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av en gammal fäbostuga med synlig murad öppen spis och trälogväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad öppen spis i en gammal stuga med tegel och murbruk som behöver renoveras, synliga träbjälkar och rudimentär inredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av gammal fäbostuga med synliga takbjälkar och en sliten öppen spis i renoveringsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I och med de fick jag en väldigt öppen planlösning med muren i blickfånget. Det virke som gick att spara sparades under stugan i skydd från regn. Och nej tyvärr. Stugan står inte på sten, det är stående stockar på stengrund.



Sängen fick jag med och är bara ställd åt sidan, enligt tidigare ägare har den alltid varit i stugan.
Gällande renovering och bevara det gamla så är det absolut ett alternativ men har inte bestämt mig. Hade stugan stått kvar på vallen den är flyttad ifrån så hade varmboning inte varit ett alternativ, men då den är flyttat så känns det bättre om man vill isolera och modernisera lite. Jag vill isåfall göra det osynligt eller vad man ska kalla det, bjälkar i tak skall bevaras synliga och det breda golvet skall vara kvar. Har lite idéer till väggarna inne men de kommer senare.
För att ha kvar bjälkar i tak måste taket isoleras utåt eller vad jag ska kalla det, de gamla träspånplattorna som idag är täckt med tegelpannor är i riktigt dåligt skick och måste isåfall bort och ersättas med annat ”innertak” som blir synliga bakom bjälkar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten
  • Gilla
ErikLtz och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Tänker att vildmarkspanel kan vara ett alternativ till tak och väggbeklädnad. Kolla in Dick Bewarps alias @Radmans Cowboykåk. Kanske finns där inspiration att hämta till din fina fäbod.
[länk]

Vildmarkspanel är ett mycket bra alternativ som tak, det bästa är att jag kan köpa det lokalt 500m längre bort:) väggarna har jag ett annat alternativ som jag har hemma och som mycket väl kan passa i stugan, ska hem på en stund innan jag åker på jobb och ska försöka fota lite.
 
Jag tycker att du skall ha ett plant innertak. Det blir mindre fuktproblem på det viset och mycket lättare att värma upp när du kommer dit. Tar tar flera dagar att få upp värmen i ett timmerhus som är öppet upp till nock eftersom all värme far dit upp. Fuktproblemen brukar komma när fuktig luft stiger uppåt i luftspalten mellan tak och isolering och sedan inte kan ta sig ut eftersom det inte finns någon kallvind som ventilerar till gavlarna.
Dessutom överensstämmer plant innertak med den lokala traditionen.

Jag skulle lägga mellantakspanelen ovanpå mellantaksbjälkarna så bjälkarna blir synliga inåt. Behövs det fler bjälkar är det inte så svårt att skräda några granstockar med bila.
Det skulle vara frestande att lägga innertakspanelen på vandring av breda kilsågade bräder. Det vill säga som en slags lockpanel. Sådana tak förekommer i trakten och passar en enkel byggnad ute i skogen.

Jag tycker att du gott kan behålla taket som det är om det inte läcker. Bygger du om det på modernt vis så skall du åtminstone ha gammaldags tunna utskiften. Att ha moderna tjocka utskiften med underbrädning på en fäbodstuga passar lika bra som som glasögon på en älg.

Timran har sättnat litet med åren så som alla timror gör. Eftersom ena sidoåsen och en takbjälke ligger på murverket har musen blivit snedbelastad och spruckit. Frlilägg stockarna så timran är fri att sättna så händer inte samma skada igen.
Muren är sannolikt murad med lerbruk och skall repareras med samma slags bruk. Rent lerbruk utan någon insmugglad cementtillsats. Eftersom gamla murningar inte har rörelsefogar är det lerbruket som tar upp rörelserna då man eldar muren varm.

I hurudant skick är grundstolparna i nedre ändan där de står på stenarna?
Att sätta trästolpar på knutstenarna på det där viset är ju mycket typiskt för trakten...... men det gäller att hålla efter så det inte växer mossa och gräs kring trästolparna så de ruttnar.

Om du väljer att inte brådslå utsidan skulle jag föreslå att du sätter knutbräder på knutarna endå. Laxknutar är litet känsliga för väder och vind.
Om du inte skall ha den varm hela året behöver du inte tilläggsisolera och brädslå. Timret står sig säkert i 100 år till. Någon målfärg eller annan ytbehandling behövs inte.
Skall du tillägsisolera är det bäst att göra det på utsidan. Då blir det mindre risk för kondens inne i väggarna.

Lycka till!
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Väggarna där jag bor nu ser ut så här, just denna del av stugan är byggd sent 1700tal.

Skulle vara fint i fäbostugan.
 
  • Ett vardagsrum med träväggar och tak från 1700-talet, möblerat med soffa och lite oordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ninhuo och 2 till
  • Laddar…
Detta ska följas, vilken fantastisk fäbod du har köpt!
 
Måla eller olja inte fasaden. Liggande trä sågat på rätt sätt behöver inte målas. Fiberriktningen gör att regn och smältvatten inte kommer in i träet. Åk ner till Karlsgården (i Järvsö) och titta på omålade hus från 1500-talet. Du har ca 300 år kvar till det skicket.
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
Måla eller olja inte fasaden. Liggande trä sågat på rätt sätt behöver inte målas. Fiberriktningen gör att regn och smältvatten inte kommer in i träet. Åk ner till Karlsgården (i Järvsö) och titta på omålade hus från 1500-talet. Du har ca 300 år kvar till det skicket.

Vem har sagt att jag ska måla fasaden? Inte då jag iaf. Laxknutarna ska som tidigare i tråden gett tips om brädas men de är sedan länge bestämt. Dåligt virke ska bytas ut såklart och behandlas med järnvitriol om de nu inte finns en bättre metod, kan ha fått tag i gammalt fint virke å så vi får se.
 
  • Gilla
Pason
  • Laddar…
Det här måste följas! Ser fram emot att se vad du hittar på. Kan nog bli toppen det där :)
 
Jag har egentligen inte gjort så mycket idag, bara varit vid stugan å tagit det lugnt. Mycket funderingar.

Dragit mycket spik från alla väggar och bjälkar mm, ska försöka räta dom gamla smidda spikarna å använda igen. Men utöver det blev det en öl eller två.

Hand som håller ölflaska framför timmerstuga med texten "Arbetsdag i Järvsö" tryckt på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insåg idag att de tre takstolarna eller vad man nu kallar det på en timmerstuga har gett med sig åt ena hållet, finns ju förvissa inte så mycket i de gamla taket som strävar dem nå bra. Bilden är tagen rakt under mittersta bjälken/takstolen. Någon som rätat upp något sådant någon gång? Om ni förstår vad jag menar?

Vy under takstol i timmerstuga med böjda träbjälkar och äldre takkonstruktion i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vy under en takstol i timmerstuga som lutat sig åt ena sidan, med synliga äldre träbjälkar och spikhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en timmerstugas insida av takstol med synliga gamla spikar och träbjälkar som lutat sig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Invändig vy av en timmerstuga med synliga takstolar och träbjälkar samt en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.