T
Jag har gjutit en grund för en 9m flaggstång med följande torrbetong:

https://husfasad.se/product/lakka-torrbetong-s100/

Grunden är ett rör med diametern ca 30+cm och höjden 140+cm.

Jag hittar ingen information om härdning/torktid. Hur länge kan man tänkas vänta innan man kan resa flaggstången och hissa flaggan?
 
Om man inte vet eller kan läsa sig till härdningstiden så väntar man 28 dagar.
 
T
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Om man inte vet eller kan läsa sig till härdningstiden så väntar man 28 dagar.
tveksamt tveksamt skrev:
[länk]
"Ett skikt på cirka 10 millimeter härdar på ett dygn (i 18–20 °C)."

Så dom två som svarat hittills i tråden, efter hur många dagar hissar jag flaggan? Nordanvind och 15 sekundmeter.
 
T
Göra narr av folk är enkelt. Svårare att ge ett definitivt svar?
 
A
Härdningstid påverkas av väldigt mycket. Om du tittar runt på forumet ser du många trådar om det. 28 dagar är väl för att nå >95% hållfasthet. De första 5 dagarna är de mest kritiska. I början hårdnar betången, men det är inte samma som att den brunnit/härdat och fått tillräcklig hållfasthet.
 
Jag vill minnas att betong når ca 50% hållfasthet efter 3 dygn, cirka 75% efter 7 dygn och närmare 100% efter 28 dygn.

Jag hade väntat närmare två veckor.
 
T
Erik_Hansson skrev:
Härdningstid påverkas av väldigt mycket. Om du tittar runt på forumet ser du många trådar om det. 28 dagar är väl för att nå >95% hållfasthet. De första 5 dagarna är de mest kritiska. I början hårdnar betången, men det är inte samma som att den brunnit/härdat och fått tillräcklig hållfasthet.
Jo, jag vet. Men nu ställde jag ju en väldigt specifik fråga med specifika mått och en specifik målsättning och vill ha synpunkter på när målsättningen kan implementeras. Dryga svar och generella svar gör väl ingen nytta i sammanhanget?
 
T
mexitegel mexitegel skrev:
Jag vill minnas att betong når ca 50% hållfasthet efter 3 dygn, cirka 75% efter 7 dygn och närmare 100% efter 28 dygn.

Jag hade väntat närmare två veckor.
Tack. Det är vad jag har i tankarna.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
hsd
Jag fick rådet att inte gjuta i rör utan att slå betongen i det grävda hålet när jag köpte växthuset, detta för ett bättre grepp i marken rekomendationen var eftersom det hade hänt att stormigt väder lyft hela växthuset med betongklumpar
Härdningstiden var fem dygn, men vi monterade växthuset dagen efter och det har hållt , en flaggstång bjuder på andra krafter så vänta fem dygn innan resning
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
T
hsd hsd skrev:
Jag fick rådet att inte gjuta i rör utan att slå betongen i det grävda hålet när jag köpte växthuset, detta för ett bättre grepp i marken rekomendationen var eftersom det hade hänt att stormigt väder lyft hela växthuset med betongklumpar
Härdningstiden var fem dygn, men vi monterade växthuset dagen efter och det har hållt , en flaggstång bjuder på andra krafter så vänta fem dygn innan resning
Jag köper verkligen resonemanget. Men i detta fall så var det enklare att gräva ner ett rest-rör och det är överdimensionerat för en 9m flaggstång så jag är inte orolig.
 
T Turbo_Tail skrev:
Jo, jag vet. Men nu ställde jag ju en väldigt specifik fråga med specifika mått och en specifik målsättning och vill ha synpunkter på när målsättningen kan implementeras. Dryga svar och generella svar gör väl ingen nytta i sammanhanget?
Får vi inte någon info så går det inte ge något annat än generella svar. Vi har ju ingen aning om hur kallt det är t.ex. Eller om du gjutit den i backen eller på backen för att sedan placera. Eller hur mycket vatten du använt. Eller vilken temperatur det var på vattnet du använde.

Generella frågor får generella svar, och att tolka det som "drygt" är bara onödigt.

Mexitegels svar är vettigt, men får tas med många nypor salt då det är många faktorer som spelar in.
 
T
C C.Lundin skrev:
Får vi inte någon info så går det inte ge något annat än generella svar. Vi har ju ingen aning om hur kallt det är t.ex. Eller om du gjutit den i backen eller på backen för att sedan placera. Eller hur mycket vatten du använt. Eller vilken temperatur det var på vattnet du använde.

Generella frågor får generella svar, och att tolka det som "drygt" är bara onödigt.

Mexitegels svar är vettigt, men får tas med många nypor salt då det är många faktorer som spelar in.
Det har du rätt i. Men i detta fall tycker jag det är solklart att man grävt ner en stående cylinder lodrätt med givna mått och använt den mängd vatten som tillverkaren har angett. Tempereturen är en vanlig svensk/finsk höst. Temperaturen på vattnet borde sakna betydelse eftersom åtgången är försvinnande liten och därmed inte mätbar.
 
T
Jag upplever att forumet mest består av folk som vill småjävlas med varandra istället för att hjälpa. I tråden formulerar jag en väldigt konkret fråga och väldigt få försöker sig på ett svar.
 
T Turbo_Tail skrev:
Jag upplever att forumet mest består av folk som vill småjävlas med varandra istället för att hjälpa.
;););)
Du har gjutit i ett rör in en infästning för flaggstång, är det ett papprör så vänta med att belasta min 2 veckor, är det plaströr, väntan blir då minst 4 veckor,Vattnet måste få en chans att gå ur betongen
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.