Hej,

Börjar tröttna på direktverkande el, kalla golv och dyra elräkningar ( har nyare elradiatorer samt en malplacerad luft/luft värmepump). Ska dessutom totalrenovera köket vilket ligger närmast garaget där vi skulle kunna ha en bergvärmepump och har möjlighet att lägga golvvärmerören som leder till hela huset i köksgolvet. Vi har platta på mark med uppreglade golv på runt 10-12 cm reglar. Huset är byggt 1968 och golvisoleringen har inte lagts med nån större precision där jag tittat, utan har sina glipor. Min tanke är att bryta upp golven och isolera och sen lägga golvvärmerör, men jag vet inte hur? Ska man behålla reglarna? Ta bort och lägga flytande golv på cellplast eller hur ska man göra?

Huset är luktfritt och jag hittade inte några bekymmer med fukt när jag byggde kamin i vardagsrummet för en himla massa år sen ( bröt upp golvet för att gjuta fundament på befintlig platta)., men golvvärme värmer ju plattan mer, vilket kanske förändrar fuktvandring?
 
  • Gilla
Akronym
  • Laddar…
Hur höga är reglarna? En viktig fråga för att kunna ta ställning.
En fuktmätning av plattan kan vara bra också .En platta som är torr och ligger på väldränerad mark borgar för en problemfri framtid.
En del kalla plattor från 60-80-talet är fuktiga och har behov av åtgärd om man ska vara rädd om det ovan.
 
Tog ett tag innan jag hittade den gamla ritningen. Reglarna är 96x46, enligt den.
Har inte rivit upp nåt golv nyligen, men när jag byggde kaminen bedömde jag plattan som relativt torr. Om man utgår efter de förutsättningarna, hur gör man det lämpligast då?

Mvh Lasse.
 
Knepigt.... inte mycket utrymme för isolering.
Det går men du kommer att tappa mycket värme till plattan.

Eventuellt bygga med någon eotisk superisolering som kostar enormt mycket mer.
 
Vad tror du om att lägga platon i botten och sen EPS cellplast ovanpå? Cellplast isolerar ju bra och man slipper köldbryggor som reglarna är.
 
du får nog räkna med att betongplattan är grovgjuten och skall du ha flytande golv med cellplast får du nog avjämna plattan
 
@tergo - Jo så kan det vara.
Platon tänkte jag för att få fukten att vädra åt sidorna och eventuellt göra spalt i golvlisten.
 
S Stingray468 skrev:
Vad tror du om att lägga platon i botten och sen EPS cellplast ovanpå? Cellplast isolerar ju bra och man slipper köldbryggor som reglarna är.
Ingen du ide kanske.

Flytspackla plattan, på med cellplast (120mm) och gjut en armerad platta ovan på detta, med golvvärmen inuti.
Gillar man modern stil så kanske man kan slipa/polera golvet och behandla det och ha som golvyta?
Då behöver det ju inte bygga mera än idag trots lite mer isolering.
 
Det finns ett sätt att göra det "rätt" på... Bila upp hela plattan isolera med 20 cm typ isodrän och gjut ny platta... :(
Ett bättre alternativ som också framtidssäkrar huset (och höjer värdet) är att lägga ett mekaniskt ventilerat golv, t.ex. Nivell.

Problemet med att isolera invändigt är att fukt "vandrar" mot värmeväxlingen och lägger du isolering ovanpå betongplattan kommer det att gå mer fukt i betongplattan och det är mycket större risk för kondens.
Platon ovanpå plattan är förvisso bättre än ingenting men du får ta i beräkningarna att det KAN förekomma vatten mellan betong och Platon och eftersom du bör ventilera under Platon mattan kommer då oftast "källarlukt" att komma upp från golvet.
Är dock din platta torr och väldränerad under kan det mycket väl fungera med Platonmatta men du behöver då vara väldigt, väldigt försiktig att inget organiskt kan komma i kontakt med fukten som kan bli under mattan.

Jag tycker väl att när du en gång drar upp golvet är det bättre att göra det ordentligt (även om det kostar lite mer) och dessutom med de ventilerade golven kan du justera höjderna OCH du får det isolerat på ett bättre sätt samtidigt som du minskar ev. markradon också!
 
Bila upp hela platta som huset står på... oj o oj....


Nu är det ju såhär konstruktionen ser ut idag, platta, reglar med isolering och golv på det.
Har man inga problem med fukt i trät efter 40-50år så fungerar konstruktionen på den här platsen.

Plattan kommer sannolikt att bli MER uppvärmd med golvvärmen och risken för fukt kommer att minska.
Här det handlar snarare om att inte skicka ner för mycket onödig värme i platttan.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bila upp hela platta som huset står på... oj o oj....


Nu är det ju såhär konstruktionen ser ut idag, platta, reglar med isolering och golv på det.
Har man inga problem med fukt i trät efter 40-50år så fungerar konstruktionen på den här platsen.

Plattan kommer sannolikt att bli MER uppvärmd med golvvärmen och risken för fukt kommer att minska.
Här det handlar snarare om att inte skicka ner för mycket onödig värme i platttan.
Problemet uppstår ofta sen på somrarna när värmen minskar (eller stängs av) med s.k. omvänd fuktvandring. Läs gärna mer här: http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg-och-hjaelpmedel/fuktskador/omvaend-fuktvandring/

I vår kåk från 1977 var jag i samma situation för ca. 7 år sedan när vi köpte huset. Det var mögel under golvet men det berodde på att vatten runnit in under tröskeln till ytterdörren och inte från plattan. Plattan var snustorr och det fanns inte några tecken på fuktgenomträngning alls.
Eftersom vi skulle installera golvvärme i hela våningen och lägga klinker valde jag ändå det säkra för det osäkra och lade in Nivell systemet.
 
Hejsan, hoppas jag hjälpa lite med Info;
Köpte ett hus i början av 2016 med min med min fru. Klassiskt långsmalt hus från -72, platta på mark, tunn isolering, oisolerad direktverkande el, fasadfärg som bokstavligt ramlade av och tak som med råge överstigit åldersgränsen. MEN, läget är fantastiskt.
Med detta sagt förvärvades fastigheten och det påbörjades en renovering (som snart är klar..........drygt 3,5 år senare då vi gjort nästan allt själva).

MEN, nu till golvet.

Vi har platta på mark där det vid besiktningen påtalades “sommarstugedoft” vilket kan bero på oanvänandet av fastigheten (hade på senare år inte använts något nämnvärt) och/eller höga fuktvärden i platta/syll. Sååå, vi bestämde oss ändå för att köpa och riva upp.
Gammalt klassiskt vällackat och välslitet furuspontgolv bröts upp, vilandes på 2”7” , nitat med allt mellan 8-18 betongnitar (och allt man kunnat finna som avjämnande material på en mycket ojämn platta).
Hur som haver, plattan visade sig vara snustorr, men syllen luktade (jävlar I den, trots att det var torrt), men då man fyllt alla luftspalter (cc 600) med glasinsolering kunde inte luften röra sig, därav lukten. Så, nu är den borta men vi vill inte under några som helst omständigheter att den kommer tillbaka.

Tipset är (som vi gjorde);

Bygg upp ett ventilerat golv på regel med 40-70mm iso. Det är ett helvete att göra men senast idag (efter en långhelg hos svärföräldrarna) påtalade min fru hur fräscht det luktar i huset när vi kommer hem (golvet blev klart för ca 6 månader sedan). Med andra ord, vi uppnådde målet. Vi valde ett ventilerat golv på stålreglar (alternativ på träreglar finns men vill inte göra smygreklam så återkom i så fall med eventuella frågor),. Det är inte jättebilligt och det kräver jobb. Men är ni något händiga och ihärdiga så kan jag med gjädje bidra med riktlinjer och kanske en prisbild (baserat på storleken av várt projekt). Men resultatet för oss har blivit 100.

Lycka till / niclas
 
Förstår jag dig rätt i att du lade ett ventilerat golv för att bli av med luften av stinkande syllar?

Har man inget problem med lukt, mögel eller fukt ser jag ingen som helst vits med att stoppa in ett ventilerat golv..
Hur funkar det ihop med golvvärme som ju kräver att man isolerar bra för att inte spilla onödigt mycket värme in i plattan?
 
Relevant fråga. Har, som du nog förstår, stött på både det ena och andra men kan inte skriva om allt I ett svar.

De syllar vi fann luktade bytte vi ut. Som tur var handlade det om mellanväggssyll och inte yttervägg. Stämp, tigersåg, rätt dimensionerade reglar och ny syll löste det problemet.

Det osvarade var ju huruvida lukten fanns kvar i plattan?
OM den består är den ju näst intill omöjlig att avlägsna utan opropprotionerligt stora och kostsamma ingripanden.

Så för att, I den mån det går, säkerställa att lukten inte sipprar upp, valde vi ett omfattande arbete med att sätta ett ventilerat stålbalksystem, med sugande ventilation, 40mm frigolitisolering (värmeskillnad ovan/under golv blir då ca 2-3*C), , diffusionsplast med en hel del åldersbeständig tejp efter alla väggar......22 millimeters golvspånskivor för vattenburen golvvärme med värmeförderlarplåtar, duk och en finsk ekparkett.

Finns inte en tillstymmelse till odör eller lukt. Dock måste påtalas att allt hänger pågrundarbetet och hängivenheten. Fuskar man, kommer det att lukta!!!
 
Tack för länken Anders, det var det jag var ute och fiskade efter.

Ser dock avslutningsvis att sämsta möjliga förutsättning är lera och södra Sverige. Jag har missat att nämna att vårt hus är byggt på lätt sluttande berg i Mälardalen. Exakt hur mycket som står på berg vet jag inte, men uppåt sluttningen är det vidbyggt garage/förråd och det står direkt på berg, så det är möjligt att hela huset står på berg. Dock fanns det ingen som helst dränering på den sidan när vi grävde och breddade garaget upp emot sluttningen, så nu är det ordentligt dränerat där. Förrådet intill (även det med yttervägg emot sluttningen) gjorde jag om golvet på kanske 15 år innan jag dränerade och där la jag platon i botten, EPS och sen parkett ovanpå. Dammsög så det är bara är syllarna väggarna står på, som är organiska. Det rummet hade lite lukt innan jag gjorde om golvet, men som försvann efteråt. Ingen golvvärme där dock.

Väldigt svårt att veta om man ska behöva ett mekaniskt ventilerat golv (typ Nivell) eller om det räcker med ett passivt ventilerat golv med platon och bara luftspalt vid golvlisterna.

Niclas och Anders, vad har ni för markförhållanden?

På Nivell suger man väl ner rumsluften i undergolvet. Fungerar självdragsventilation som vi har, eller blir man tvungen att bygga om ventilationen också då?

Mvh Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.