Olja eller el vad är billigast (generellt sett)?

/henrikoz
 
verkningsgraden på en elpanna är typ 95 % på en bra oljepanna kanske 70%

energinnehållet i brännolja är 10000kwh/m3

jämför elens pris X 0,95 x effektbehovet för huset= uppvärmning med elpanna
med oljepris x 0,7 x effektbehovet för huset= uppvärmning med olja

siffrorna redan nu talar för el... och då har inte tagits hänsyn till att verkningsgraden för att bara värma tappvarmvatten på sommaren är katastrofal för oljepannan men är konstant för elpannan. :'(


 
Annorlunda uttryckt kan man säga att det är ungefär samma pris per tillförd kilowattimme, men verkningsgraden är olika. På sommaren ligger en oljepanna ner mot 50%, men på vintern kan den ligga över 70%. Bäst går den när den brinner kontinuerligt.
 
det är högst ovanligt att verkningsgraden är högre än 70% för en oljepanna. Kombi pannor som inte är särskilt konstruerade för enbart oljeförbränning har sällan en verkningsgrad på 60% :surprised:
 
Billigast är El + L/L-pump :cool:
 
Ja, det kan tänkas. Oljepannor har jag inte studerat så noga på senare tid. Jag försöker snarare undvika oljeeldning numera.
Men vi kan väl vara överens om att det är ännu sämre verkningsgrad på sommaren?

Egentligen skulle man vilja svara "Inget av alternativen" på den ursprungliga frågan... :-?
 
Med oljan tillkommer väl dessutom sotaravgift med nån tusenlapp (eller två) per år.
 
samt tankinspektioner, transportavgifter på oljan, service av brännaren, :'( inte kul..
 
Eskapisten skrev:
Med oljan tillkommer väl dessutom sotaravgift med nån tusenlapp (eller två) per år.
Jag försvarar på intet sätt olja men det kostar ca. 400:-/år i sotning.
 
Ett värmesystem ska man ha många år framöver, och ingen vet väl mer om framtidens energipriser, utan att det blir dyrare. Tror inte att det går att svara vilket som blir billigast mer än för en korttidsprognos.

Varken el eller olja är inte svar på frågan, men den ska nog funderas över.
 
Om man står i valet mellan olja och el, så får ni allt räkna med verkningsgrader för moderna oljepannor.
De flesta tillverkare av olje/el kombipannor anger årsmedelverkningsgraden till 90% eller mer.
Den sifran stämmer ganska bra med att en elpanna har 95% årsmedelverkningsgrad, då en modern oljebrännare har en förbränningsverkningsgrad på ca 95%. Av det följer (om OP är lika isolerad som EP) 0,95*0,95=0,9.
I OP med kondenserande drift kan man nå årsmedelverkningsgrader på ca 95% vill jag minnas.

Inte bara oljepannan har låg verkningsgrad på sommaren utan även elpannan. Verkningsgraden är nyttigenergi/tillfördenergi och på sommaren har båda pannorna stora förluster i förhållande till använd energi (varmvatten).

Tyvärr hittar jag inte de brochyrerna jag har hemma på internet och vissa pannor har försvunnit från marknaden, men jag vet att focus uttryckligen angav över 90% årsmedelverkningsgrad för sin oljepanna. Man ska däremot vara försiktig när det bara står verkningsgrad för då kan det vara förbränningsverkninggrad de menar.

De mycket låga verkningsgradssiffror som periodvis redovisats för oljepannor gäller för dåligt isolerad, otät panna, med brännare utan luftspjäll. Den typen av brännare finns knappast kvar idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.