Vi har källare under halva huset och i ett av rummen så är det "förberett" för badrum.
Dvs rör ligger redan ingjutna i golvet för toa, handfat och golvbrunn.

Dock är golvet inte isolerat under utan består av 20 cm betong och grus under. Detta enligt byggbeskrivning.

Nu vill vi färdigställa badrummet, men vill ha golvvärme så tanken är att bila upp golvet, gräva ur och isolera samt gjuta om.
Nu till min fråga:
Väggarna består av putsade lecablock som är ca 25-30 cm tjocka. Hur nära ytterväggarna vågar jag bila upp golvet utan att påverka hållfastheten i ytterväggarna?
Väggarna ska byggas på invändigt med 5 cm sipporex för isolering
 
Jag önskar att göra samma sak hemma men vet inte om jag vågar :crysmile:
 
Jag håller på just nu det är 18m2 golv.

Jag har tagit bort golv och grävt till underkant sulan. Har stagat upp för extra trygghet. Tror dock inte det hade behövt igentligen.

Renoverat rum med grävt golv, stödbjälkar, grus och plastfolie, redo för nytt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det för längd på kort å långsida?
Står väggar på sula eller betonggolv?
 
Redigerat:
Jag tror väggarna står på golvet. ca 8 x 4 meter, varav två är ytterväggar/bärande
 
holetaker holetaker skrev:
Jag tror väggarna står på golvet. ca 8 x 4 meter, varav två är ytterväggar/bärande
Någon som vet?
 
Strunta i isolering. Energiförlusten är inte stor nedåt på så liten yta.
 
Vilket år är huset byggt? Har du några ritningar? Hört med kommunen om bygglovsritningar, kan de skvallra lite om byggsätt?
Antingen så gjuter man en sockel, och murar väggarna på den, sedan gjuter man en kaka imellan. eller så gjuter man en hel platta och sedan ställer väggarna på den.
Är det yttervägg, eller angränsar något annat rum? Hel källare eller suterräng?
 
Jag skulle alla dagar i veckan isolera golvet och du vill ha golvvärme. Det är en liten kostnad av hela badrummet och skapar helt klart ett bättre klimat inomhus.
 
Slänger bara in att vi saknar inte golvvärme eller isolering i källaren en enda dag sedan vi flyttade in för sex år sedan, heltäckningsmatta i gillestuga och ett hobbyrum, flytande laminat i ett annat, klinker direkt på platta i hall, bastu och tvätt/dusch. Men smaken/behoven är olika.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Vilket år är huset byggt? Har du några ritningar? Hört med kommunen om bygglovsritningar, kan de skvallra lite om byggsätt?
Antingen så gjuter man en sockel, och murar väggarna på den, sedan gjuter man en kaka imellan. eller så gjuter man en hel platta och sedan ställer väggarna på den.
Är det yttervägg, eller angränsar något annat rum? Hel källare eller suterräng?
Enligt ritningarna så är det gjuten platta med väggar murade på med leccablock. Tjockleken runt 25 cm.
Golv 20 cm betong med 20 cm grus under.
Min misstanke är att om jag sågar bort för mycket av golvet så kanske det påverkar bärigheten på väggarna, även om det är tillfälligt.
Jag tänker att man kanske bör göra arbetet i etapper och ta en fjärdedel i taget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.