Skulle vilja köpa en tomt-"snutt" av en granne och införliva den i min egen tomt och jag funderar över hur man ska värdera.

Tittar man på tomtförsäljningar så verkar priset ligga på allt mellan 1000 kvadraten till 5000 beroende på hur mycket hav man ser. Då är det dock fullstora tomter som det går att bygga på

Till den tomts fördel som jag talar om kan man ju säga är att Tomt-snutten förvisso ligger i ett av högprisområdena söder om Göteborg i ett villakvarter inte allt för långt från havet.
Till dess nackdel kan man säga att följande
- Ingen direkt närhet till vatten (ca 20 minuters promenad)
- ingen utsikt
- det är prickad mark dvs man får inte bygga något (tidigare ägare har försökt få tillstånd två gånger utan att lyckas)
- Ligger mycket mer "ihop" med min tomt än med deras. Dvs det ligger ett litet berg som gör att den delen av deras tomt är utom deras synhåll, tämligen meningslös för dem och borde kännas väldigt långt bort och som att befinna sig på flera "andras tomter".

Jag tänker så här. Taxeringsvärde av tomten är ca 2.5 miljoner. delar man det med kvadratmetrarna skulle det ge ett taxeringsvärde per kvadrat på 600 sek, marknadsvärdet är ju givetvis något högre än så. Och andra sidan är det är ju taxering på hela tomten där deras hus står och där det går att bygga etc i det här hörnet av tomten går ju inte det. Jag tänker då att jag skulle kunna tänka mig att betala kanske två hundra spänn per kvadrat. Totalt handlar det om kanske 200 kvadratmeter i ett avlägset hörn av deras tomt som de alltså inte ser från sitt hus.

någon som har någon annan erfarenhet?
 
När man värderar en villatomt ligger den största delen av värdet normalt i byggrätten. Dvs tomter brukar kosta ungefär lika mycket även om de skiljer sig åt i storlek. Det går alltså inte att dela tomtvärdet med antal kvadratmeter och på så sätt få ett rättvist värde.

Eftersom det bara finns en tänkbar köpare till snutten (du), och en tänkbar säljare (grannen), så blir marknadspriset helt enkelt vad ni kan komma överens om. Man kan laborera med att fundera över om din fastighet ökar i värde genom köpet, och i så fall hur mycket, samt om grannens fastighet minskar i värde, och i så fall hur mycket. Sannolikt kommer ni fram till att ingen av era fastigheter får ett förändrat värde. En annan femma är om detaljplanen är utformad på så sätt att din "nya" tomt plötsligt blir styckningsbar, eller om grannens tomt upphör att vara styckningsbar. Då blir det rejäla värdeförändringar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ingen tomt kommer att bli styckningsbar eller förlora den statusen, de har som sagt redan försökt.
 
Finns det något skäl till att granntomten har den form den har? Jag tänker om det exempelvis ger en alternativ väganslutning åt ett annat håll eller så.

Som andra redan varit inne på är nog det subjektiva värdet den springande punkten snarare än någon matematisk framräkning utifrån kvadratmetervärdet för hela tomten.
 
Finns det bara en säljare och en köpare så är det ju inget annat än en förhandlingsfråga.

Det går ju att tycka hur mycket man vill men om din granne tycker att det är för lite pengar så blir det ju ingen affär.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Sant, att det är mycket subjektivt. Det finns förvisso fler grannar som skulle kunna tänkas vilja förlänga sina tomter också. Men ingen som visat sitt intresse vad jag vet. Jag kan inte se att en ändring av gränsdragning skulle påverka någon väg, åtkommst eller något annat av detaljplanskaraktär då marken är prickad och ligger mitt i omringad av andra tomter.

Men som ni säger blir det väl en subjektiv sak tänkte bara att man ändå skulle ha någon form av logik bakom resonemanget. Jag betalar givetvis så lite som möjligt men tänkte för att inte förolämpa nuvarande ägare ha något sorts resonemnag bakom ett eventuellt bud
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Finns det bara en säljare och en köpare så är det ju inget annat än en förhandlingsfråga./QUOTE]]
Inte säkert att LM godkänner även om köpare och säljare är överens. Kan finnas även andra hinder typ " fastigheten blir för stor och blir avstyckningsbar". Jag har själv råkat ut för detta fall.
 
Redigerat:
Deras är nästa 5000 kvadrat och min är 2200 200-400 kvadrat skulle byta ägare alltså
 
Det bästa du kan göra är att prata med grannen. Då får du reda på om han kan vara ok med att sälja av den biten och till vilket pris. Kan ju också vara så att han inte kan tänka sig att sälja, oavsett pris.

Förr var det vanligt att man inte sålde mark, men att det arrenderades ut i upp till 30 år.
Alltså man hyr marken för en summa per år som regleras i ett kontrakt. Kan ju vara något om han inte vill sälja
Då slipper du också LM avgifter på ca 20000:- eller mer.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vad säger detaljplanen om minsta tomtstorlek för området?

Men ett rimligrt sätt att värdera den här marken är att låta en värderingsman (ex. en mäklare), bedöma hur marknadsvärdet påverkas, dels på din fastighet, dels på grannens fastighet, om ni gör den här affären. Utifrån den värderingen kan man sedan förhandla om var i fönstret mellan de två värdena man bör ligga.

Om vi bara tittar på ytan, så misstänker jag att värdet av fastigheterna inte påverkas överhuvudtaget av att öka resp. minska med 200 kvm. Värdet av marken är alltså noll, gissar jag. men det kan ju finnas värden utöver ökningen av yta.
 
harry73
Så kvm taxeringen för din tomt är 600 kr. Marknadsvärdet borde då vara 1000 kr i runda slängar.
köper du då 200 kvm, blir det 200 tkr + förrättningskostnader (ca 30 tkr, kanske mer).

Skulle man utgå från grannens fastighetstaxering får man troligtvis ett lägre kvm värde för tomten.

Men nu är det så att du vill övertyga grannen att sälja markbiten till dig. Det gör man inte genom att förklara att marken inte har något värde, men det gör man genom att erbjuda en bra summa som gör att grannen vill gå igenom besväret att sälja.
Jag tror inte att man får grannen intresserad för mindre än 100 tkr (och då betalar du förrättningskostnader) och att det inte är omöjligt att grannen vill ha uppemot 500 tkr (beroende på hur stor markbiten är)

En möjlighet kan vara att erbjuda 200 tkr och förhandla med vem som betalar förrättningen + att man kan justera storleken om grannen vill få för mycket. T ex vill han mer pengar, vill du mer mark. Men jag tror inte att man väcker grannens intresse genom att komma med ett för lågt bud.
 
En väg att gå, är ju att prata med grannen om han rent rincipiellt kan tänka sig att sälja. och i så fall föreslå att man låter en värderingsman värdera marken, och erbjuda värderingen plus X kronor för besväret. Jag misstänker som sagt att en värdering kan komma att bli väldigt låg, under förutsättning att inte den här markbiten påverkar byggrätten eller avstyckningsmöjligheter. Och det handlar ju då inte om huruvida man får bygga på markbiten, men om ytan av den gör att tomten passerar en gräns för avstyckning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.