Hej!

Detta är mitt första inlägg här - det kommer säkerligen fler då det verkar finnas en hel del kunskap här!

Jag och frun ska köpa ett hus. Det finns för nuvarande relativt dålig ventilation så själva vedspisen och kaminen är rätt så viktiga för självdraget ska fungera bättre. Dessvärre verkar det som att vi inte får använda vedspisen för tillfället.

Enligt sotaren så går elden rakt upp i skorstenen. Då detta är en relativt gammal vedspis finns det ganska lite hjälp från återförsäljare runtom i Sverige men däremot har jag hittat ett företag i England som är villig att skicka delar men då måste jag veta att det är rätt delar jag skickar efter!

Säljaren fick ett mejl från en som skulle renovera spisen innan denne gick i konkurs. Han gjorde en "handlingslista" på det som skulle bytas ut. Den viktigaste delen här är "Flue plate, left"
E-postmeddelande med delar lista för vedspis, inklusive "Flue plate, left", och en teknisk ritning med markerade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu vet jag inte om det är just den delen som skulle förhindra det scenario jag beskrev tidigare. Jag tog även några foton på själva spisen i fråga. Någon kanske kan se vad som inte stämmer här.

Närbild på en öppen gammal vedspis med synlig anslutning till skorstenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett foto in på eldstaden. Helt öppet mot skorstenen...

Insida av en äldre vedspis med synlig aska och öppning till skorstenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närmare titt.

Om någon bara kunde bekräfta att "Flue plate, left" är den delen som skulle lösa våra problem är det ju biff! Håller tummarna!
 
Det brukar vara meningen att röken skall passera över ugnen, ner på högersidan in under ugnen och sedan upp bakom. Så ser det ut på Husqvarna vedspisar som jag skruvat med. Och så borde det fungera på din med. Alltså fattas det en bit eftersom man kan se från eldningsluckan in i rökkanalen. Det är en ganska dålig skiss till illustration. Men det är avgjort i det med rött inringade området som det fattas en del. Jag tror att reparatören avsåg samma problem som sotaren. Hur är det med keramikdelarna som också är inringade på bilden? Är de trasiga eller fattas de också? Om än inte lika viktiga så är de också bra att ha.
 
A Avemo skrev:
Det brukar vara meningen att röken skall passera över ugnen, ner på högersidan in under ugnen och sedan upp bakom. Så ser det ut på Husqvarna vedspisar som jag skruvat med. Och så borde det fungera på din med. Alltså fattas det en bit eftersom man kan se från eldningsluckan in i rökkanalen. Det är en ganska dålig skiss till illustration. Men det är avgjort i det med rött inringade området som det fattas en del. Jag tror att reparatören avsåg samma problem som sotaren. Hur är det med keramikdelarna som också är inringade på bilden? Är de trasiga eller fattas de också? Om än inte lika viktiga så är de också bra att ha.
Hej och tack för svar! Ja, keramikdelarna verkar saknas helt. Hittade en bild på hur de ska se ut i eldstaden på samma modell:
Insida av en vedspis utan keramikdelar, exponerad metallugn och rostiga detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går detta att tillverka själv eller är det väldigt viktigt med originaldelarna? En annan sak som jag märkt på de flesta vedspisar är att ugnen oftast ser ut att vara täckt med något lerbruk - är det nödvändigt med detta?

Denna halvbra bilden kanske visar hur jag menar med att det bara är metallen från ugnen:
Bild på en vedspis topp med tre runda hål, två saknar keramikinsatser och visar metallugnens yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Bild på öppen vedspis utan keramikdelar, som visar metall från ugn och toppplatta, samt gammalt, smutsigt innanmäte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ser ut att ha haft ett hårt liv. Du kanske borde kolla om det är fler delar inuti den som spruckit innan du börjar köpa delar. Poängen med keramiken och även ugnsleran är att den skall skydda mot den värsta värmen och därmed skona järnet. Ugnsleran har dessutom till uppgift att göra värmen i ugnen lite jämnare. Om du står i valet mellan ugnslera eller keramik så rekommenderar jag keramiken först. Och det kan mycket väl fungera att kapa till bitar av eldfast tegel i stället för att köpa originaldelar. Så ser det ut att vara gjort på bilden du visar.
 
A Avemo skrev:
Den ser ut att ha haft ett hårt liv. Du kanske borde kolla om det är fler delar inuti den som spruckit innan du börjar köpa delar. Poängen med keramiken och även ugnsleran är att den skall skydda mot den värsta värmen och därmed skona järnet. Ugnsleran har dessutom till uppgift att göra värmen i ugnen lite jämnare. Om du står i valet mellan ugnslera eller keramik så rekommenderar jag keramiken först. Och det kan mycket väl fungera att kapa till bitar av eldfast tegel i stället för att köpa originaldelar. Så ser det ut att vara gjort på bilden du visar.
Okej! Utgick bara ifrån att eftersom det inte var ett spår av ugnslera att det inte behövdes men om det skyddar resterande ugnen så är de inget illa!

Så:
1: Kolla efter andra eventuella sprickor och laga därefter.
2: Skaffa den där "flue plate left" så det inte är öppet direkt från eldstad och skorsten.
3: fixa eldstenar i eldstaden samt fixa keramik runtom ugnen för att behålla värme samt skydda godset.
4: putsa upp och ge lite kärlek?
 
Det låter som en bra plan. Jag skall tillägga att jag inte vet om Jøtulspisar är tänkta att ha lera på ugnstaket. Jag har bara hållit på med Husqvarnaspisar. Och då betydligt äldre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.