Med inspiration från Paxmans inlägg i den långa tråden om rörmockares affärsmodell tänkte jag att vi kunde diskutera hur vi som kunder skulle vilja köpa hantverkstjänster.
https://www.byggahus.se/forum/threa...fter-utfoert-jobb.348182/page-16#post-3366845
Själv har jag, liksom många andra här på forumet, inget problem med att betala problem att betala ett skäligt pris. Men jag undviker att anlita hantverkare för att jag känner att jag inte litar på att hantverkaren gör ett bra jobb. Med bra jobb tänker jag på att arbetet utförs med rätt kvalitet, i rätt tid (alltså avtalad tid) och att arbetet har utförts effektivt utan onödiga slöserier i form av väntan, omarbete och transporter. Dessutom vill jag att priset ska vara det förväntade utan massa tillägg i form av materialpåslag osv.

Så hur borde det gå till? Vad skulle få oss att med glädje och förtroende anlita hantverkare? Och hur skulle detta kunna bli en lönsam affär för hantverkarna?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Det första steget är ju att slopa märkliga och ogynnsamma grosspriser, hela grossbranschen i Sverige skulle behöva granskas. På många sätt är den världsunik också. Bildelar är ju en tydligt indikator att det inte står rätt till, byggmaterial är egentligen likadant men där av okänd anledning granskar inte konsumenterna det lika hårt.

Det andra är ju att få upp timarvodet, det är ju alldeles för lågt - och till konsumentens direkta nackdel. Arvodet är såpass långt att knappt går runt med materialpåslag och högmarginalsprodukten "Servicebil". På något sätt hålls timkostnaderna nere och saltas och läggs på andra poster som inte är avdragbara med ROT avdrag? Jäkligt märkligt egentligen då det i en normal värld borde fått timpriserna att ökat då det blir dopat med statlig subventionering, men snarare går det nästan bakåt?

Det tredje är EU och fri rörlighet, det kanske roten till timpriserna. Men det är problematiskt med gästarbetare som konkurrerar oschysst på svenska marknaden som är reglerad på ett annat sätt.

Jobbar själv som it tekniker, i stort sett är jag precis som en hantverkare, det är ingen skillnad. Jag säljer kompetens, material, kör bil, och kollar på jobb i den ordningen. En dator från en IT-konsultfirma som kostar runt 12k på nätet faktureras allt mellan 11500kr och 12500kr, inte 18 000kr.... arvodet räcker till löner och allt annat och normalfallet tar vi inte ut serviceavgifter för bilen. Vi avbryter inte heller jobbet för att åka fika med branschkollegor på den lokala datorbutiken 09:30 och 15:00 och skriver upp 1h för att vi hämta en patchkabel...

Ska hantverkarbranschen vara såhär skeva i sina faktureringsunderlag så tror jag framtiden kommer mer att bli att man köper istället färdiga lösningar från byggvaruhandeln där en hantverkare är UE istället, typ man köper en ytterpanelslösning där montering ingår från typ Byggmax där man har ritat och fastprisat hela lösningen med 3D ritningar med en säljare. Det finns ju redan idag och det kommer bli vanligare och tillslut det enda sättet som man upphandlar en hantverkare på, via större byggkedja.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paxman och 3 till
  • Laddar…
Jag tittade på Clas Fixare appen som nämndes i tråden ovan. Endast för Stockholm än så länge. Är det någon som testat? Är detta framtidens affärsmodell?
 
S
sunnis sunnis skrev:
Det första steget är ju att slopa märkliga och ogynnsamma grosspriser, hela grossbranschen i Sverige skulle behöva granskas. På många sätt är den världsunik också. Bildelar är ju en tydligt indikator att det inte står rätt till, byggmaterial är egentligen likadant men där av okänd anledning granskar inte konsumenterna det lika hårt.

Det andra är ju att få upp timarvodet, det är ju alldeles för lågt - och till konsumentens direkta nackdel. Arvodet är såpass långt att knappt går runt med materialpåslag och högmarginalsprodukten "Servicebil". På något sätt hålls timkostnaderna nere och saltas och läggs på andra poster som inte är avdragbara med ROT avdrag? Jäkligt märkligt egentligen då det i en normal värld borde fått timpriserna att ökat då det blir dopat med statlig subventionering, men snarare går det nästan bakåt?

Det tredje är EU och fri rörlighet, det kanske roten till timpriserna. Men det är problematiskt med gästarbetare som konkurrerar oschysst på svenska marknaden som är reglerad på ett annat sätt.

Jobbar själv som it tekniker, i stort sett är jag precis som en hantverkare, det är ingen skillnad. Jag säljer kompetens, material, kör bil, och kollar på jobb i den ordningen. En dator från en IT-konsultfirma som kostar runt 12k på nätet faktureras allt mellan 11500kr och 12500kr, inte 18 000kr.... arvodet räcker till löner och allt annat och normalfallet tar vi inte ut serviceavgifter för bilen. Vi avbryter inte heller jobbet för att åka fika med branschkollegor på den lokala datorbutiken 09:30 och 15:00 och skriver upp 1h för att vi hämta en patchkabel...

Ska hantverkarbranschen vara såhär skeva i sina faktureringsunderlag så tror jag framtiden kommer mer att bli att man köper istället färdiga lösningar från byggvaruhandeln där en hantverkare är UE istället, typ man köper en ytterpanelslösning där montering ingår från typ Byggmax där man har ritat och fastprisat hela lösningen med 3D ritningar med en säljare. Det finns ju redan idag och det kommer bli vanligare och tillslut det enda sättet som man upphandlar en hantverkare på, via större byggkedja.

Blir aningen märkligt att jämföra It tekniker med hantverkare. Om din kund kommer på att han även ville ha skrivaren inkopplad, han har ingen patchkabel till den och dina tog slut när du koppla övrig utrustning.

Sjukt tråkigt för dig att jobba gratis den tiden du har från firman till kund... men du kanske är ekonomiskt oberoende och endast jobbar för skoj skull?
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
sunnis
S SueCia skrev:
Blir aningen märkligt att jämföra It tekniker med hantverkare. Om din kund kommer på att han även ville ha skrivaren inkopplad, han har ingen patchkabel till den och dina tog slut när du koppla övrig utrustning.

Sjukt tråkigt för dig att jobba gratis den tiden du har från firman till kund... men du kanske är ekonomiskt oberoende och endast jobbar för skoj skull?
På vilken sätt är det skillnad? Uppdragen fungerar på samma sätt i princip. Du får precisera vad som är märkligt.

Nu är jag förvisso arbetsgivare själv men skulle jag t.ex inte ge anställda lön för att de blir ställtider som inte är skäligt att debitera till kund så vill jag inte föreställa mig ens det mötet med facket sen om de får löneavdrag för de tiden. Timarvodet räcker för dessa glapp. Debiteringsgraden på ett år är ca 80-90% med sjukersättning, tillfällen där man inte kan ta betalt etc. Vad företaget debiterar och vad man får ut i lön är helt olika saker.

Ditt exempel dock så hade vi tagit fullt betalt om förutsättning är att måste bli löst asap. Annars beställer vi. Är ju ingen som betalar över 1000kr för en nätverkskabel om man inte absolut måste.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det första steget är ju att slopa märkliga och ogynnsamma grosspriser, hela grossbranschen i Sverige skulle behöva granskas. På många sätt är den världsunik också. Bildelar är ju en tydligt indikator att det inte står rätt till, byggmaterial är egentligen likadant men där av okänd anledning granskar inte konsumenterna det lika hårt.

Det andra är ju att få upp timarvodet, det är ju alldeles för lågt - och till konsumentens direkta nackdel. Arvodet är såpass långt att knappt går runt med materialpåslag och högmarginalsprodukten "Servicebil". På något sätt hålls timkostnaderna nere och saltas och läggs på andra poster som inte är avdragbara med ROT avdrag? Jäkligt märkligt egentligen då det i en normal värld borde fått timpriserna att ökat då det blir dopat med statlig subventionering, men snarare går det nästan bakåt?

Det tredje är EU och fri rörlighet, det kanske roten till timpriserna. Men det är problematiskt med gästarbetare som konkurrerar oschysst på svenska marknaden som är reglerad på ett annat sätt.

Jobbar själv som it tekniker, i stort sett är jag precis som en hantverkare, det är ingen skillnad. Jag säljer kompetens, material, kör bil, och kollar på jobb i den ordningen. En dator från en IT-konsultfirma som kostar runt 12k på nätet faktureras allt mellan 11500kr och 12500kr, inte 18 000kr.... arvodet räcker till löner och allt annat och normalfallet tar vi inte ut serviceavgifter för bilen. Vi avbryter inte heller jobbet för att åka fika med branschkollegor på den lokala datorbutiken 09:30 och 15:00 och skriver upp 1h för att vi hämta en patchkabel...

Ska hantverkarbranschen vara såhär skeva i sina faktureringsunderlag så tror jag framtiden kommer mer att bli att man köper istället färdiga lösningar från byggvaruhandeln där en hantverkare är UE istället, typ man köper en ytterpanelslösning där montering ingår från typ Byggmax där man har ritat och fastprisat hela lösningen med 3D ritningar med en säljare. Det finns ju redan idag och det kommer bli vanligare och tillslut det enda sättet som man upphandlar en hantverkare på, via större byggkedja.
Vad ligger ditt timarvode som IT tekniker på till vanlig kund?
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Ska hantverkarbranschen vara såhär skeva i sina faktureringsunderlag så tror jag framtiden kommer mer att bli att man köper istället färdiga lösningar från byggvaruhandeln där en hantverkare är UE istället, typ man köper en ytterpanelslösning där montering ingår från typ Byggmax där man har ritat och fastprisat hela lösningen med 3D ritningar med en säljare. Det finns ju redan idag och det kommer bli vanligare och tillslut det enda sättet som man upphandlar en hantverkare på, via större byggkedja.
Så länge Byggmax eller motsvarande tar allt ansvar för felmätningar, "dolda överraskningar" och alla ändringar kunden kommer på under arbetets gång så är det säkert en skitbra ide.
 
  • Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att ett första steg är att hantverkaren är den som tar upp frågan om ett skriftligt kontrakt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Absolut. Men skriva kontrakt är ju uppenbarligen ett väldigt stort besvär för många hantverkare. Vi anlitade en välrenommerad firma förra året med en tillbyggnad som kostade över 2 miljoner. Vi upprättade kontrakt enligt ABS09. Det verkade som om det var första gången för den firman.
 
Att fast pris och skrivna avtal skulle vara nått problem i byggbranchen är bara nys. Nästan alla större jobb är fastprisjobb.
Som företagare i byggbranschen är det det bästa jag kan ha. Då vet kunden vad det kostar och vad dom får och jag kan planera jobbet och behöver inte ta hänsyn till om mina gubbar till 100% är på det ena eller andra jobbet.
Problemet brukar vara att kunden inte förstår att allt tillkommande kostar samt att kunden inte riktigt vet vad han köpt. Det kommer man tillrätta med genom att skaffa sig kompetensen själv eller som sker vid dom flesta större jobb, man köper kompetens av en konsult för upphandlingen.
Nackdelen med fast pris är för kunden att man som företagare är tvungen att ta lite höjd för oförutsedda händelser.
Fördelen för kund med ett löpande jobb är att man under resans gång kan ändra på uppdraget och att det (om man anlitat ett seriöst företag) ofta blir billigare för kunden (kunden får själv ta risken med oförutsedda saker).
 
  • Gilla
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
Palmis Palmis skrev:
Jag tittade på Clas Fixare appen som nämndes i tråden ovan. Endast för Stockholm än så länge. Är det någon som testat? Är detta framtidens affärsmodell?
drivs av samma företag som äger veteranpoolen och har fått låna clas ohlsons namn .
 
sunnis
E EyEr0n skrev:
Vad ligger ditt timarvode som IT tekniker på till vanlig kund?
Varierar mellan 900-1200kr timmen beroende vad det är för typ av uppdrag.
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Mikael_L
sunnis sunnis skrev:
Varierar mellan 900-1200kr timmen beroende vad det är för typ av uppdrag.
Ja då har ni gott om utrymme att ta lite ställtider och annat inom timdebiteringen. :)

Själv har jag mindre än halva timpenningen ...
 
sunnis sunnis skrev:
Varierar mellan 900-1200kr timmen beroende vad det är för typ av uppdrag.
Då tar ni alltså dubbelt så mycket betalt i timmen som en hantverkare. Då kan jag förstå att ni ej behöver ha påslag på material.

Du behöver heller inte debitera för någon servicebil full med verktyg och material.
 
Mikael_L
Verktyg och material är ändå inte den stora kostnaden för bilen, utan det är bilen i sig självt och bränsle och fasta bilkostnader.

Visst skiljer det lite mellan hantverkargrupper, jag som elektriker har ganska lågt värde på det som ligger och skramlar i bilen, resultatmässigt syns det knappt i årsbokslutet.
En rörkille har ofta mer bundet värde, särskilt om han har en hel bunt med coola rörmokarprylar som svets, pressverktyg med en rejäl uppsättning backar, frysutrustning och en del annat som kostar.
Men även för denne är själva bilens kostnad fortfarande överskuggande ifall han inte kör en 15 år gammal transporter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.