Skadad betongtrappa med för höga steg och lösa stenplattor utanför en husdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad betongtrappa med avskalad yta och synlig armering bredvid en grävd rabatt utanför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla skadade betongtrappsteg med löstagbara stenplattor och sprickbildning, omgivet av grus och makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla betongtrappsteg med skador och löst liggande stenplattor utanför en husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person lyfter skadad stenplatta från gammal betongtrappa med synliga skador och fel proportioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har nyligen köpt ett hus som har en gammal betongtrappa utanför som har börjar gå sönder och som dessutom har helt fel proportioner med alldeles för höga trappsteg. Nu gräver vi dessutom runt huset (själva) och lägger makadam. Grävt upp rabatt bredvid trappan och där var den än mer skadad. På trappan har tidigare ägare lagt på stenplattor som rätt lätt går att lyfta bort. Kan man fixa till trappan och ändra proportionerna eller är det bara att riva och bygga nytt? :thinking:
 
Staffans2000
Det ser ut, och låter som om det blir lättare att börja om från början. För egen del skulle jag valt mellan att snickra ihop en med tryckimpregnerat virke, eller murat en med Lecablock. Murning kräver ett väldränerat och stabilt underlag.
Varför gräver ni runt huset och lägger macadam? Problem eller sysselsättningsbrist?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det ser ut, och låter som om det blir lättare att börja om från början. För egen del skulle jag valt mellan att snickra ihop en med tryckimpregnerat virke, eller murat en med Lecablock. Murning kräver ett väldränerat och stabilt underlag.
Varför gräver ni runt huset och lägger macadam? Problem eller sysselsättningsbrist?
Mura med lecablock har vi funderat på Låg rabatter ända in mot grunden och band fukt. Inget fuktproblem än med var nog på väg att bli så vi blev rekommenderade att gräva bort rabatter och annan växtlighet runt huset och lägga macadam istället
 
Det ser inte ut som att den skulle bjuda på alldeles för stort motstånd, jag skulle nog ha rivit bort den.
Sedan är det, som redan påpekats, inte säkert det är nödvändigt med betong igen?

Edit: det blev visst ett trådlyft, men nu förstår jag i alla fall varför det, på en av bilderna, ser ut som att personen som lyfter plattan har shorts på sig!
Hur gick det sen?
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Det ser inte ut som att den skulle bjuda på alldeles för stort motstånd, jag skulle nog ha rivit bort den.
Sedan är det, som redan påpekats, inte säkert det är nödvändigt med betong igen?

Edit: det blev visst ett trådlyft, men nu förstår jag i alla fall varför det, på en av bilderna, ser ut som att personen som lyfter plattan har shorts på sig!
Hur gick det sen?
Han har shorts större delen av året, haha! Men bilderna är från i somras. Inte rivit den än, men det måste nog göras - den är så risig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.