• Älska
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Så här bygger man hus som är sammanhängande. Det finns etyt flöde och ett tänk mellan konstruktion och materialval.

Sen "kanske" det är dags att uppdatera och byta ut många ytskick.
Även om det här är gammalt så är det fortfarande mycket mer karraktär och genomtänkt arkitektur än moderna villor.
 
  • Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Mycket fint och annorlunda hus. Väldigt samtida med nuvarande tid trots att det var omkring femtio år sedan det byggdes.
 
  • Gilla
Stiftet och 2 till
  • Laddar…
B
K knightpete skrev:
Mycket fint och annorlunda hus. Väldigt samtida med nuvarande tid trots att det var omkring femtio år sedan det byggdes.
Värma 333 m2 med stora fönsterytor med direktverkande el för 28000 kr/år?
 
Billet skrev:
Värma 333 m2 med stora fönsterytor med direktverkande el för 28000 kr/år?
Jag reagerade också på den siffra. Sen har ju inte huset stor andel fönster men lät ändå lågt.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Hahaha, brilliant! Vi bor själva i ett hus från 70-talet där väldigt lite gjorts under åren. Vi har t.ex. sjögräsväv i princip hela huset! Rätt sliten på sina ställen men där den är hel så är det väldigt lätt att vänja sig!

:)
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
K knightpete skrev:
Jag reagerade också på den siffra. Sen har ju inte huset stor andel fönster men lät ändå lågt.
Jag hade skrattat hela vägen till banken. Som hittat, inte en chans att det lönar sig att konvertera till vattenburet. Kanske ett par LLVP och så givetvis en insats i spisen och elda.

Har själv en kåk från 1974 i sutterräng. Två fulla våningar på 110kvm styck med garage i huskroppen. Deklarerad yta 149kvm men då tillkommer tvättstuga nedre badrum och bastu som inte togs upp på 70-talet eftersom det låg i källaren.

Jag älskar de brutalt stora ytorna man får med 70-tal, verkligen villornas Hummer. Som ett slagskepp, inte trams om compact living. 70-talets stil med mexi och brunt var ju länge ett skällsord men husen utstrålar ofta livsglädje med sina stora ytor och generösa ljusinsläpp. Oljan var billig och kärnkraften skulle ge gratis el för uppvärmning.
 
  • Gilla
Bure och 3 till
  • Laddar…
Underbart hus måste jag säga!

Och jag håller med det som flera ovan skriver, fantastiska ytor, sammankopplat flöde i hela huset och samtidigt avskild privat del med sovrum och bad. Öppen planlösning vid köket och vardagsrummet, men ändå så separerat så att man inte känner att man står och steker bacon i vardagsrummet.

Många svenska 70-talshus hade alldeles för små fönster, men detta är underbart. Ljus och rymd med fönster upp till nock gör att blicken kan söka sig fritt över himlen.

Allt som hade behövts är en ommålning, och kanske klä om brädfasaden med cederträ. Nytt badrum kanske? (men bra storlek).

Stämmer uppvärmningssiffrorna hade jag bytt till nya oljefyllda el-element och kompletterat med LLVP, billiga driftskostnader.

Tyvärr kommer väl någon tomte med möjlighet att låna massor och renoverar huset sönder och samman...
 
  • Gilla
Bure och 1 till
  • Laddar…
Excel
Var är joddlarstil?
 
  • Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Var är joddlarstil?
Joddla gör man i Bayern och Schweiz. Titta på hur dom byggde under 70-talet så förstår du. Mycket ornamenterat mörkt trä med sniderier och gärna guldkant. Valv, sjögrästapet och spårad väggpanel är också givna attribut i stilen.
 
  • Gilla
Bure och 1 till
  • Laddar…
Excel
Hus i Bayern har väl små fönster med spröjs samt fönsterluckor. :D
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Stämmer in i hyllningskören. !!
Underbart vackert hus.
Borde skyddas från att renoveras sönder.

//AA
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Joddla gör man i Bayern och Schweiz. Titta på hur dom byggde under 70-talet så förstår du. Mycket ornamenterat mörkt trä med sniderier och gärna guldkant. Valv, sjögrästapet och spårad väggpanel är också givna attribut i stilen.
Joddlar gör man i större delen av de tyskspråkiga, samt ofta omgivande regioner, alpregionerna i Bayern, Schweiz samt Österrike (varifrån arkitekten kom) men, som sagt, också i delar av Slovenien och Frankrike.

Sjögrästapeter, 60-70-tal, och guldkanter, 80-tal, tror jag är mer specifikt för respektive årtionden och inte regionen i sig.

Vad som avses med "joddlarstil" är nog den traditionella hustypen som är känt som "Chalet", som är vanlig i samma delar av Alperna där man, som namnet antyder, också joddlar. Chalet är byggda i liknande stil som detta hus, med ett stort flackt tak, en eller fler våningar i trä, men har ofta undervåning i sten och ofta en balkong som sträcker sig över fasaden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chalet

Chalet-stil hus med stor flackt tak, trävåningar och stenundervåning, balkong och uteservering med parasoller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


450px-Swiss_chalet.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Excel
Tack för förtydligandet, hoppas den nya köparen kan bevara huset intakt med så få ändringar som möjligt, typ våtutrymmen.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.