Hej,

Vi ska öppna upp en dörr i bärande vägg och bredda en annan dörr i en annan bärande väg, så är också intresserad av konstruktör i Malmö-området. Även intresserad av någon billig bra byggfirma som kan göra detta.
Så skulle behöva tips om bra sådana tack.
 
BirgitS
Är det väldigt hemligt vilka konstruktörer som ni har anlitat eftersom ni inte vill skriva i tråden vilka de är?
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
nzsc
BirgitS BirgitS skrev:
Är det väldigt hemligt vilka konstruktörer som ni har anlitat eftersom ni inte vill skriva i tråden vilka de är?
Det är absolut ingen hemlighet. Varför jag inte lagt ut kontaktuppgifterna i tråden är väl mest för att jag inte vet om det är förenligt med forumets regler. Det kan kanske uppfattas som någon slags marknadsföring, fastän det inte är.

Men pga det stora intresset som finns vill jag be någon moderator, tex @hempularen kommentera i tråden om huruvida det är tillåtet att lägga upp kontaktuppgifter. I sådant fall gör jag det mer än gärna så jag slipper besvara alla PM som jag får konstant. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
LiseJ och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Så här står det i reglerna:
Det är inte heller tillåtet att hylla, tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år.
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/ §5.2

Moderatorerna läser inte alla inlägg utan du behöver göra något mer för att uppmärksamma dem på din fråga.
 
nzsc nzsc skrev:
Det är absolut ingen hemlighet. Varför jag inte lagt ut kontaktuppgifterna i tråden är väl mest för att jag inte vet om det är förenligt med forumets regler. Det kan kanske uppfattas som någon slags marknadsföring, fastän det inte är.

Men pga det stora intresset som finns vill jag be någon moderator, tex @hempularen kommentera i tråden om huruvida det är tillåtet att lägga upp kontaktuppgifter. I sådant fall gör jag det mer än gärna så jag slipper besvara alla PM som jag får konstant. :)

Fick du något svar?
Här är en till som skulle vilja höra vem du anlitade :)
 
Kan ju bara återkoppla hur det gick för mig.

Skulle riva två tegelväggar med 1200mm mellanrum varav en var bärande. Båda var cirka 2600 långa och 2700 höga. 125mm tegel på den icke-bärande och 150mm tegel på den bärande.

Anlitade konstruktören enligt tips från tråden och han levererade på ett par dagar.
Han tog 900kr/h + moms. Han behövde 6h arbete så det slutade på 6750kr för hans del.

Kontaktade därefter en kontrollansvarig som satte upp en kontrollplan och visade vad jag skulle skicka in till kommunen. Kommunens avgift var cirka 1700kr och jag fick besked efter en vecka cirka.

Tog offerter från två håltagningsföretag (rättare sagt fick svar från dessa, frågade 5-6 st utan svar)
Fick en offert på 25000 efter rot av den ena, med rivning, uppsättning av två HEA140 och bortforsling av allt skit.
Den andra gav en offert på 26000 efter rot för samma arbete eller 18500 efter rot för endast sätta upp balkar och såga snitten i väggen. Detta senare valde vi, jag köpte en borrhammare från jula för en 500ing och plockade teglet själv med hjälp av familjen. Smidigt.

Så totalt:
Konstruktör 6750kr
Kommunen 1700kr
Håltagare inkl balkar 18500kr
Kontrollansvarig: ännu ej fått faktura
Totalt ca 27.000kr, lär väl bli ett par tusen dyrare för KA
 
  • Gilla
Sofie Holm och 3 till
  • Laddar…
Tar gärna tips på kontrollansvarig och håltagare du anlitade! @Maestrono
 
Hej,
Skulle härna också få kontaktuppgifter till denna konstruktör
MvH /Tim
 
Hade också uppskattat tips på bra konstruktör med vettiga priser i Stockholmsområdet! Vill riva en vägg som ev är bärande samt flytta fönster i en annan vägg. Fick en offert på närmare 30000kr idag för konstruktionsritningar ...
 
  • Gilla
JBR55
  • Laddar…
@nzsc fick du någon klarhet i huruvida reglerna tillåter att lägga ut referenser här? Är i samma situation i Malmö som flertalet här och är också väldigt tacksam för bra tips!

@Maestrono , jag är också nyfiken på håltagare och kontrollansvarig. Tack för din sammanställning kring kostnader, jag tycker att kostnaderna låter mycket rimliga. Blev du nöjd med arbetet från håltagare, och blev allt godkänt av kommunen?
 
Hej, Jag är som alla andra i den här tråden på jakt efter en konstruktör för avväxling vid håltagning i vägg. Tack på förhand.
 
D
Hej,

Jag gjorde tidigare i år en avväxling och fasadändring av en sommarstuga och använda mig då av:

https://bygglovstjanst.se/

Har för mig att jag betalade omkring 5000-8000kr.

Helt ok! Mycket kommunikation fram och till baka men det berodde mycket på att jag var lite rudis och inte visste exakt hur jag skulle ha det. Var beroende av konstruktionen för skjutdörrarna och hade givna mått för öppningen vilket var tvunget att lira med mitt platta tak.

Jag hade redan klart för mig de stora dragen innan jag kontaktade konstruktören. Fick mycket hjälp på forumet.

Tråden kan ni hitta här:

https://www.byggahus.se/forum/threads/oeppning-i-yttervaegg.329255/
 
@nzsc Vilken fantastiskt bra och hjälpsam tråd! Jag vill precis som alla andra vet vilka företag du anlitat eftersom jag ska göra en liknande renovering i min lägenhet. Vad gick den totala kostnaden på? Bygglov, ritningshandlingar, konstruktör och utfört arbete? Var du också nöjd med byggföretaget? Jag trodde att det skulle vara den svåra biten, men jag fastnade redan i jakten på konstruktör.
 
@Maestrono Vilken bra redovisning! Så tacksamt för mig som är helt grön på det här området. Är också nyfiken på vilka du anlitade som håltagare och kontrollansvarig om du är nöjd med dessa?
 
nzsc
Jag har inte fått någon klarhet @Tusenhörningen huruvida det är tillåtet att publicera kontaktuppgifter eller inte. Jag har dessvärre haft väldigt mycket att göra den senaste tiden och därav har det inte blivit några svar från mig.

Jag har hursomhelst skickat PM till alla de som efterfrågat uppgifter till konstruktör, håltagare samt kontrollansvarig. De andra som medverkat i tråden, och som redan fått hjälp av mig eller någon annan, får gärna flika in och vidarebefordra uppgifterna.

Dela med er era erfarenheter. Det blir bättre om vi kan hjälpas åt på så sätt.
 
  • Gilla
LiseJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.