Hitta inte var jag ska lägga frågan...

Bra varmluftpump 84kvm relativt öppen planlösning..

Vill ha möjligheten att styra den via app.
 
Krokben
Köp valfri märkes pump, typ Mitsubishi FH25 eller LN25. Ingen idé att köpa billig skit då dem oftast har sämre verkningsgrad och håller inte alls lika länge i regel.

Sen beror det på mycket med, isolering, planlösning etc.
 
Det finns olika alternativ för styrning. Air-patrol använder sms och kan styra alla kända märken. Sedan finns det väl pumpar som har sms-moduler inbyggda. Styrning med app (ej sms) kräver väl att pumpen har en wifi-modul och har ett trådlöst nät tillgängligt.
 
Tack för svaren... det här är ju jätte svårt... när jag väl bestämt mig då ska någon installera den också...
 
M Morris34 skrev:
Tack för svaren... det här är ju jätte svårt... när jag väl bestämt mig då ska någon installera den också...
Köp med installation.
 
Då förlitar jag mig på företaget hur vet jag att inte tar de dyraste bara för att alt billigt men jag betalar dyrt...
 
Krokben
M Morris34 skrev:
Då förlitar jag mig på företaget hur vet jag att inte tar de dyraste bara för att alt billigt men jag betalar dyrt...
Brukar inte skilja sig så mycket. Standard för märkespump brukar vara mellan 18-20 tusen inkl installation.
 
M Morris34 skrev:
Då förlitar jag mig på företaget hur vet jag att inte tar de dyraste bara för att alt billigt men jag betalar dyrt...
Jag installerade nyligen en Panasonic pump inkl installation från polarpumpen. De köper ju in installationen från en lokal entrepreneur så man vet ju inte vilken firma man får förrän det är dags. Dock talade jag med honom och han menade att de kunde ge nästan samma fastpris om man förhandlade med dem. Tror jag betalade 16' inkl pump och installation. Så kolla in en av ide stora nternet firmorna som tex polarpumpen, då vet du hur långt ner du kan komma och förhandla sedan ett fastpris med en lokal installatör. Det tog honom max 2 tim att genomföra hela installationen.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Lucky2015
Fördelen med en Panasonic installatör är att man får 5 års full garanti på luftvärmepumpen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vad säger ni om de här? Fått från en firma.. funderar på Mitsubishi..

Priserna är installerat och klart,

Det som inte ingår i priset är markstativ för ute delen, den hänger vi på väggen. EL draget fram till pumpen.


Dom är jämförbara i ljudnivå, dom går väldigt tyst båda två.

Efter ROT-avdrag betalar du 25 480kr för Mitsubishi Hero 25 & 19 747kr för Daikin solo 25.

5 års garanti gäller på båda pumparna.

Ingår i priset, 6 meter rör, borttagning och skrotning av befintlig pump.
 
Krokben
M Morris34 skrev:
Vad säger ni om de här? Fått från en firma.. funderar på Mitsubishi..

Priserna är installerat och klart,

Det som inte ingår i priset är markstativ för ute delen, den hänger vi på väggen. EL draget fram till pumpen.


Dom är jämförbara i ljudnivå, dom går väldigt tyst båda två.

Efter ROT-avdrag betalar du 25 480kr för Mitsubishi Hero 25 & 19 747kr för Daikin solo 25.

5 års garanti gäller på båda pumparna.

Ingår i priset, 6 meter rör, borttagning och skrotning av befintlig pump.
Låter som en rimlig affär. Jag betalade 23900kr med installation efter rot och då fick jag markstativ till. Elen ordnade jag separat. Är fruktansvärt nöjd med min LN25 Hero.
 
Glöm inte bort att du också måste ha el framdrager. Normalt görs det inte av installatören av pumpen.
 
Den Mitsubishi pumpen är en nyare modell än den föreslagna Daikin. Daikin har nyare modeller som är ännu bättre med båda är bra märken med schyssta pumpar
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Värmepumparna är en "mogen" produkt. Köper du ett märkesnamn så är du säker på att få en maskin som kommer att funka bra.
Det kan vara en fördel att montera utedelen på markstativ/fundament, du slipper då vibrationsljud in i väggen.

Öppen planlösning är en stor fördel för värmespridningen från innedelen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.