´håller på att skrapa och slipa trappan i vårt gamla hus. Kan inte bestämma mig om det bir lack olja eller enbart såpabehandlad yta...
Någon som kan hjälpa mig med lite ledtrådar hur jag ska välja??
Vill ju att trappan ska fortsätta se gammal ut o fortsätta åldras...
 
Totte_S
Lack blir slitstarkt - men halt!
Vi har en ganska ny, lackad trapp som vi överväger att slipa trären och olja för att slippa minska halkproblemet.
Det beror också lite på hur utsatt trappen sitter. Om det finns risk att ni kommer gå i den med ytterskor så tål ju lack det bättre. ::)
En trapp utsätts ju för hårt slitage på begränsad yta så någon form av behandling är ju bra. Om du oljar kommer du behöva olja in på nytt då och då om du vill behålla den oljade finishen. Helt trären kan du ju ha den om du kan acceptera den "patina" som uppstår i en obehandlad trapp.
Vad som passar beror ju lite på husets stil. I äldre trähus med en gammal fin gedigen trappa brukar det bli snyggt att måla.
Du har ingen bild av trappa/hus?
 
Tack för rådet!
Har nu kommit så långt att lack är uteslutet. Nu står det mellan olja eller såpad trappa. Vill helst att trappan ska se gammal ut som resten av huset (som iof nyss fått sig en inre uppfräscgning) Har lyckats ta några kort o får försöka jobba på hur man får in dem, men det ska nog lösa sig.

Totte_S skrev:
Lack blir slitstarkt - men halt!
Vi har en ganska ny, lackad trapp som vi överväger att slipa trären och olja för att slippa minska halkproblemet.
Det beror också lite på hur utsatt trappen sitter. Om det finns risk att ni kommer gå i den med ytterskor så tål ju lack det bättre. ::)
En trapp utsätts ju för hårt slitage på begränsad yta så någon form av behandling är ju bra. Om du oljar kommer du behöva olja in på nytt då och då om du vill behålla den oljade finishen. Helt trären kan du ju ha den om du kan acceptera den "patina" som uppstår i en obehandlad trapp.
Vad som passar beror ju lite på husets stil. I äldre trähus med en gammal fin gedigen  trappa brukar det bli snyggt att måla.
Du har ingen bild av trappa/hus?
 
Vi målade vår trappa vit och det blev kanonfint...ljust och fint. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.