Hur gick det och hur mycket pengar sparade ni? (antar att man sparar)
 
Vi gjöt garagegrunden (60kvm) själva och vid en snabb sammanräkning får jag det till att vi betalat ca 45 000 kr i materialkostnader. Då ingår fyllnadsmaterial, kantbalkar, betong, armering, isolering, golvvärme & avlopp.

Vår husleverantör ville ha 1500 kr/kvm exklusive golvvärme för plattan, så den hade nog hamnat på runt 100 000 kr.
 
Vi gjorde själva en platta på mark inkl golvvärmeläggning om 142m2. Samma spec som Jenfor, vårt material hamnade kring 90´. Sen får man själv ta ställning till hur man värderar sin egen tid. Svårigheten ligger i alla nya moment som man ställs inför för första gången som amatör. Mitt råd är att man läser allt som man kan komma över inför en sånt jobb. Det finns många bra trådar här i forumet plus många bilder att titta på hos dem som gjort samma sak. Kom ihåg att ha gott om tid och ha gärna någon i närheten som kan svara på frågor. Sist men inte minst; bra väder gör allt så mycket lättare och god bless the planlaser.
 
Nathalie skrev:
Hur gick det och hur mycket pengar sparade ni? (antar att man sparar)
Man sparar ju in arbetskostnaderna men det kan ju också bli kostsamt om det blir något fel på grunden.
Jag är tveksam till att någon som inte har gjutit en grund förut skall göra detta själv.
Det gäller att fixera sakerna rätt så de inte rör sig ur läge. Man skall hantera betongen rätt så den får rätt hållfasthet. Man har en tidspress eftersom betongen härdar. Man skall få formen bra och golvet i våg utan större avvikelser. Man skall få fall till golvbrunnar etc.

Om man varit med tidigare vid grundgjutningar så kan det gå, om inte bör man inte ge sig på det. Iallafall inte själva bostadshuset.
 
Visst, att gjuta ett garagegolv kanske man kan ge sig på själv utan alltför stora krav men pratar vi bostadsfastighet/grund så glöm att göra detta sjäv - du får liksom bara en chans!
Ett tips från en som har byggt hela kåken själv utom just gjutning, VVS, målning inomhus...
 
Jag kanske bör förtydliga mig, själva g j u t n i n g e n överlät vi till några proffs att göra. Men detta moment är väldigt viktigt och inget får gå fel. Dock är det så att när betongen väl kommer är det hela över på ett par timmar, vilket är en försvinnande liten del av det totala arbetet med plattan som man faktiskt mycket väl kan göra själv. Efter alla timmar jag brottades med golvvärmeslangen känner jag ett proffs inte kunnat göra det bättre, möjligen fortare.

Precis som alla moment inom husbyggnad så passar det inte alla människor att göra själv. Men faktum är att göra en platta på mark, i mitt fall exkl. gjutning är inte en omöjlighet.
 
Skulle kanske ha skrivit att det var husgrund det gällde...

Bra med lite insyn, vaför jag frågade var nämligen att jag sett fleratalet "gör din grund själv" hemsidor, och funderade om det verkligen var realistiskt...känns som att argument talar mycket mot, och skulle det vara så att nån slang hamnade fel skulle man ju slippa ansvaret om man lejt någon!
 
Som "spikmas" säger ovan så är det ju inte själva gjutningen som är det mest tidsödande, utan där kan man gott och väl kosta på sig att anlita ett proffs. Att skotta sand, grus, lägga ut isolering mm kan dock vem som helst göra.

Vinsten beror som sagt på hur man värderar sitt eget arbete. I vårt fall gjorde vi det inte bara för "vinsten" utan för att det dessutom var en oerhört nyttig erfarenhet. Dessutom är utomhusjobb rätt OK när solen skiner och det är 25 grader varmt... ;D
 
Vi gjorde hela grunden själva inklusive källarmur, dels för att spara pengar men också för att ha koll på hur allt är gjort och som extra bonus var det faktiskt ganska kul.

Som tur är har vi en gammal "betongare" i släkten som ställde upp som arbetsledare så jag hade en hel del erfarenhet att luta mig mot.

Dessutom lusläste jag boken "bygga grund" av Per Hemgren ett antal varv innan jag satte igång.

Det är egentligen inte svårt, det gäller att vara noggrann redan från början och dubbelkolla direkt om man är osäker.

Mycket går att läsa sig till, en del kan man få svar på här på forumet. Man bör ju också bolla ideér med konstruktören/arkitekten/kvalitetsansvarig.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.