Mikael_L
Kan man inte kontakta Putin och kolla ifall det blev lite polonium kvar sen sist ...? ;)
 
  • Haha
Bichonen
  • Laddar…
hsd
Mmm
Det var en som tog en inbrottstjyv på bar gärning i norrland, så ringde han polisen men de hade ingen patrull tillgänglig
Så gubben sa att det gör inget, jag binder tjyven vid tallen här så kan ni hämta honom när ni har tid
Tjugo minuter senare kom fyra polisbilar med blåljus, de skulle haffa gubben för olaga frihetsberövade
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Låter som en fruktansvärd situation för dig, och jag beklagar verkligen att du tvingas leva med en sådan person i närheten.

Jag brukar alltid tänka att en persons handlingar alltid är logiska om man ser dem från personens egen synvinkel, och i detta fall tycks det handla om en person som aldrig på allvar behövt inse att det finns konsekvenser.
Han har inställningen att han kan bete sig hur som helst utan att det händer något. Självklart är detta inte friskt, men det gör det inte lättare att leva med för dig.

Hur ”tamt” det än låter tror jag du är på rätt spår - dokumentera, anmäl och gör problemet känt. Se till att det finns officiella ”spår” av hans beteende och handlingar. För OM något inträffar finns en dokumenterad historia av våld och trakasserier. Som du själv skriver, 10 cm kan vara avgörande. För att ge ett ytterlighetsexempel - Om han tex skulle köra på dig och skada dig allvarligt kan dokumentation av tidigare trakasserier vara skillnad mellan dråpförsök/misshandel och mordförsök. Viss skillnad i straffskala.....

Att påtala detta med oro för vapen är inte fel. Inte heller fel att se till att det i en anmälan står att din familj vistas på annan ort pga att du är rädd för vadhan kan göra. Då finns även detta dokumenterat. Se till att alla viktiga detaljer finns dokumenterade i polisanmälningar och liknande.
Sorry för att jag pumpar in inlägg i tråden nu men det var fullmåne i natt och jag kunde inte sova och började läsa igenom tråden och blev minst sagt upprörd :mad:
TS det här var dom bästa råden du har fått i tråden från KristinaRT (y)
Att tro att en gammal missbrukare ska bete sig logisk är bara att glömma.
Det har troligen daltats med honom i hela hans liv och dom straff han antagligen har fått är ett skämt. Honom gör det säkert inget att få sitta några månader, men för många gamla missbrukare brukar domen bli att han döms till frivillig vård i öppenvården genom frivården.
Då kan han bo hemma och fortsätta att jävlas.
https://www.kriminalvarden.se/lattlast/for-dig-som-domts-till-frivard/forklaring-av-din-pafoljd/

Det TS ska göra är att som KristinaRT skriver dokumentera och anmäla och dessutom begära skriftliga kopior på dina anmälningar så polisen inte kan skylla på att det inte finns några/inte hittar några anmälningar. Dom är bra på att lägga saker längs ner i "högen".
Anmäl allt! Om du blir skadad så har du bra dokumentation och hans straff blir högre.
"Om han tex skulle köra på dig och skada dig allvarligt kan dokumentation av tidigare trakasserier vara skillnad mellan dråpförsök/misshandel och mordförsök. Viss skillnad i straffskala"

Att påtala detta med oro för vapen är inte fel. Inte heller fel att se till att det i en anmälan står att din familj vistas på annan ort pga att du är rädd för vad han kan göra. Då finns även detta dokumenterat. Se till att alla viktiga detaljer finns dokumenterade i polisanmälningar och liknande.

Var inte rädd för att vara detaljrik när du anmäler för ju tydligare det framgår vad han och hans fru gör desto större framgång när det bränner till rejält.
Hans fru får definitivt inte trakassera dina gäster eller dig heller så det ska anmälas också!
Han får heller inte skrika okvädningsord till dig i matbutiken. Anmäl! Det är ofredande.
Samlas allt ihop så blir det så mycket till slut att polis och åklagare måste agera.
Många bäckar små... blir en hel å!

Jag läste för några år sedan en artikel i någon hallandstidning och försöker hitta en tråd om en långvarig terror från en kvinna mot hennes grannar.
Till slut blev hon dömd till rättspsykiatrisk vård 2018 så nu får hennes grannar lugn och ro äntligen efter många års terror. Det mesta är ju egentligen kanske att anses som "inte så farligt" men sammantaget blir det en otrolig terror. Det går att vinna. :strong:
Hittade tråden och ska läsa på lite bara.
Dom grannarna började polisanmäla henne 2014-2015 för allt och hon blev dömd gång på gång men fortsatta ändå. Nu sitter hon inlåst på rättspsyk på obestämd tid.

I det fallet blev grannarna uppmanade av polisen att filma henne och dom spelade också in ljudfiler.
Det hon dömdes för under åren är överträdelse av besöksförbud, hemfridsbrott, ofredande, misshandel, ringa brott, ofredande, och det blev totalt saftiga skadestånd plus att hon fick betala sina egna rättegångskostnader i sista fallet i Tingsrätten. Det sved nog bra.

Från domen
.
I normalfallet skulle merparten av M:s handlingar inte anses straffbara.
Enligt hovrätten råder det dock inget tvivel om att hennes beteende mot M, I och J har varit såväl kränkande som störande.
De har alla tre beskrivit att de i sin vardag påverkats i hög utsträckning av M:s agerande – att de känner ett starkt obehag när de är hemma, att de inte kan slappna av, samt att de anpassar sig och vidtar olika åtgärder i sina hem för att slippa konfronteras med henne. (Känner du igen dig TS)

Eftersom M.s beteende därtill har pågått kontinuerligt under en längre tid, anser hovrätten att det utgör en sådan kännbar fridskränkning av målsägandena – och ger uttryck för en sådan hänsynslöshet – att det ska bedömas som ofredande.
Länk till tråden om henne där en del domar ligger med: https://www.flashback.org/t2737259

Uppdaterar: Hittade artikeln som ledde mig in i tråden om kvinnan.
https://www.hallandsposten.se/tusentals-angrepp-i-30-årigt-grannbråk-1.309843
 
Redigerat:
  • Gilla
bakterie och 3 till
  • Laddar…
Hej igen.
Idag kl 11:01 och här står jag på min P-plats, jobbar med vägen och parkeringen för det går inte att skjuta på längre.
Fartgropar är ju bra men mina gäster måste ha farbar väg och bra P-plats oavsett vad Mannen hittar på.
Notera att jag slår igång kameran först när jag inser att det kommer hända något och hans hus eller annat finns inte med och är långt bort. Jag söker inte kontakt utan står bara kvar helt still för att inte provocera.
jag yttrar bara att det finns ingen bom (framgår av filmen) eftersom han gör ett falskt påstående och ev saker jag ev gjort kan vara provocerande (har fått lite "rådgivning" liksom).

Ladda på med kommentarer nu, bu & bä. Jag tål det.
 
  • Wow
Bichonen
  • Laddar…
Helt värdelöst & fult underhåll idag, men det är ju jag som skyfflat i regnet så vad kan man vänta sig.
Däremot är det inte helt lätt att hantera kamera och skyffel samt ha ögon i nacken när man jobbar.
Har satt upp en extra skottkärra på listan för inköp, fungerade bra! Vill gärna ha koll åt båda håll... Nygrusade uppfarten med gräsmatta och en skylt för Bed & Breakfast, vid regnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med grusväg och grön vegetation, räcke och skylt framför regnvåt landsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
P
Dödshot, skicka in filmen som komplettering till det som är nedlagt. Nedlagt betyder inte att det är borta för alltid. Polisen kan alltid ta upp ett ärende igen.
 
  • Gilla
ViktorHg och 4 till
  • Laddar…
C
He he, va f-n, har han ingen reggskylt på bilen?
 
Om han beter sig sådr lär du inte få någon större svårighet att samla ihop bevis för både det ena och det andra.

Olaga hot..... ärekränkning...... oregistrerad bil.....
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T Tord_Lj skrev:
Hej igen.
Idag kl 11:01 och här står jag på min P-plats, jobbar med vägen och parkeringen för det går inte att skjuta på längre.
Fartgropar är ju bra men mina gäster måste ha farbar väg och bra P-plats oavsett vad Mannen hittar på.
Notera att jag slår igång kameran först när jag inser att det kommer hända något och hans hus eller annat finns inte med och är långt bort. Jag söker inte kontakt utan står bara kvar helt still för att inte provocera.
jag yttrar bara att det finns ingen bom (framgår av filmen) eftersom han gör ett falskt påstående och ev saker jag ev gjort kan vara provocerande (har fått lite "rådgivning" liksom).

Ladda på med kommentarer nu, bu & bä. Jag tål det.
[media]
Olaga hot... smart idiot :surprised:
Vad säger han om tårtan?

Går det inte att få brevlådorna och soptunnorna flyttade så dom inte står utanför ditt?
Står dom i andra änden kan du ju faktiskt sätta bom på vägen som är din del och då har han inget där att göra alls.
Förstår mer än väl skottkärran för han har kört på dig en gång och försökt en gång till, eller är det flera gånger?
Du måste ju kunna få jobba i säkerhet när du grejar med vägen.
 
C cpalm skrev:
He he, va f-n, har han ingen reggskylt på bilen?
Fartkameror kanske?
Ganska dryga böter på just därför.
Kanske rök den när han körde på mig men det var i början på maj...
 
B Bichonen skrev:
Olaga hot... smart idiot :surprised:
Vad säger han om tårtan?

Går det inte att få brevlådorna och soptunnorna flyttade så dom inte står utanför ditt?
Står dom i andra änden kan du ju faktiskt sätta bom på vägen som är din del och då har han inget där att göra alls.
Förstår mer än väl skottkärran för han har kört på dig en gång och försökt en gång till, eller är det flera gånger?
Du måste ju kunna få jobba i säkerhet när du grejar med vägen.
Tårta, hänger inte med där.
Förlåtmigtårta är kanske gott?

Flytta brevlådir, tja då måste jag passera hans hus och det känns inte bra.
Sen måste sophämtning en ordnas för tre fastigheter, svårt.
Måste ha ok från samtliga delägare i S:2 och då får jag betala utredning till Lantmäteriet...
En del gäster har börjat komma den vägen, vet inte varför GPS leder in dem där nu, att de får vända blir inte bra - dålig start på besöket = dåliga recensioner.

Har just bestämt att det blir fartgupp med skyltar och hela baletten.
Får svetsa till ett schaktblad till Land Rover'n, den kan han försöka stoppa ;-) så kan jag fylla i och dra av i all enkelhet.

Skottkärran använde jag mest för att köra grus i, helt ärligt!
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om han beter sig sådr lär du inte få någon större svårighet att samla ihop bevis för både det ena och det andra.

Olaga hot..... ärekränkning...... oregistrerad bil.....
Jag är lite bitter över att jag inte skaffade Bodycam tidigare. Lite därför jag startade tråden så att andra kan dra lärdom och/eller varnas.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag får hålla med polisen här, för tyvärr är det svårt att se det faktum att du stannar upp och filmar som något annat än en provokation. Jag förstår att det finns bakomliggande orsaker till att du gör det, men det förändrar inte det faktum att du tyst ställer dig och filmar, vilket ÄR en provokation vare sig du vill eller inte.
Titta en gång till, anledningen att jag stannar är att han kommer ut och gapar argt, vis av erfarenhet vet jag vad som kommer, jag är fullastad med varor och det som sker är att jag ställer ner dem en bit ifrån för att han inte skall nå att ha sönder dem bla en TV.

Jag lägger ner mobilen så att den inte skall provocera men han går på med Slå då Slå då mm. Antagligen står hans fru och filmar nånstans, du förstår nog vad jag menar.
När det hettar till ordentligt, han ser helt vansinnigt ut tex i ögonen med stirrig dimmig blick och små pupiller, tå tar jag upp tfn och sen smäller det.

Titta sen på klipp i TS och det jag la upp idag. Ge mig gärna feedback på hur jag kan provocera mindre?

Ni som gillat Anna_H's post är välkomna att ge mig tips med, var ju relativt många.
 
Jag undrar faktiskt varför du lägger ut filmer och bilder på det sätt du gör i den här tråden.
Vad är ditt egentliga syfte?
Vad ger det dig?
På vilket sätt hjälper det dig?
Gör du det för att få sympati?
Eller gör du det för att få hjälp?

Oaktat vilket så tror jag faktiskt inte att det är rätta vägen att gå, att lägga ut film efter film på nätet som du gör.
Vill du verkligen ha hjälp så anser jag att du bör ta en fördjupad kontakt med polisen i första hand, kanske även kommunen.
Med fördjupad kontakt menar jag inte att du skall ringa in och göra en anmälan. Utan att du kör in till polisen, sätter dig ned och berättar hur du har det, visar dina filmer och utifrån det får hjälp och gör anmälningar. Be polisen om råd hur du skall gå tillväga, hur du skall agera och hur de kan hjälpa dig. Skaffa en kontakt, ligg på och var envis och bestämd, men inte jobbig och besvärlig. Visa att DU är den ordentliga parten, att du inte är en rättshaverist eller bråkstake. Som tidigare föreslagits så dokumentera allt så gott du kan utan att för den skull ta upp småsaker eller annat som kan uppfattas som ogint eller liknande.
Dokumentera, dokumentera och dokumentera.
Be att få prata med polisens brottsoffersamordnare eller liknande.

Angående filmningarna så kan jag lite förstå att grannen blir provocerad. Nu vill jag betona att jag inte på något sätt försvarar grannens beteende alls, tvärtom. Men det är faktiskt lite provocerande att filma på det sättet.
Är grannen dessutom inte helt iordning i sitt huvud själv så gör det nog inte saken bättre.

Har du tänkt på hur grannen reagerar om han får reda på att du lägger ut film du tagit på honom i smyg?
Vad händer då?
Jag är ganska säker på att du inte får det lättare om han upptäcker det, tvärtom. Du riskerar nog att bli ännu mer drabbad. Grannen verkar ju ha humör så troligen blir han, rent ut sagt, skitförbannad om han får reda på det. Och då kan det bli ännu värre.
Jag hade blivit ganska sur om någon hade gjort så mot mig.
Återigen, jag försvarar inte grannens beteende. Jag försöker bara se det ur en annan synvinkel.

Jag har tyvärr inget svar på hur du skall lösa din situation, i såfall hade jag gladeligen hjälpt dig.
Men att filma i smyg och lägga ut personen som filmats publikt på internet och på så sätt tro att det skall lösa sig tror jag inte är den rätta vägen. Tvärtom faktiskt.

Jag kan bara önska lycka till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag undrar faktiskt varför du lägger ut filmer och bilder på det sätt du gör i den här tråden.
Vad är ditt egentliga syfte?
Vad ger det dig?
På vilket sätt hjälper det dig?
Gör du det för att få sympati?
Eller gör du det för att få hjälp?

Oaktat vilket så tror jag faktiskt inte att det är rätta vägen att gå, att lägga ut film efter film på nätet som du gör.
Vill du verkligen ha hjälp så anser jag att du bör ta en fördjupad kontakt med polisen i första hand, kanske även kommunen.
Med fördjupad kontakt menar jag inte att du skall ringa in och göra en anmälan. Utan att du kör in till polisen, sätter dig ned och berättar hur du har det, visar dina filmer och utifrån det får hjälp och gör anmälningar. Be polisen om råd hur du skall gå tillväga, hur du skall agera och hur de kan hjälpa dig. Skaffa en kontakt, ligg på och var envis och bestämd, men inte jobbig och besvärlig. Visa att DU är den ordentliga parten, att du inte är en rättshaverist eller bråkstake. Som tidigare föreslagits så dokumentera allt så gott du kan utan att för den skull ta upp småsaker eller annat som kan uppfattas som ogint eller liknande.
Dokumentera, dokumentera och dokumentera.
Be att få prata med polisens brottsoffersamordnare eller liknande.

Angående filmningarna så kan jag lite förstå att grannen blir provocerad. Nu vill jag betona att jag inte på något sätt försvarar grannens beteende alls, tvärtom. Men det är faktiskt lite provocerande att filma på det sättet.
Är grannen dessutom inte helt iordning i sitt huvud själv så gör det nog inte saken bättre.

Har du tänkt på hur grannen reagerar om han får reda på att du lägger ut film du tagit på honom i smyg?
Vad händer då?
Jag är ganska säker på att du inte får det lättare om han upptäcker det, tvärtom. Du riskerar nog att bli ännu mer drabbad. Grannen verkar ju ha humör så troligen blir han, rent ut sagt, skitförbannad om han får reda på det. Och då kan det bli ännu värre.
Jag hade blivit ganska sur om någon hade gjort så mot mig.
Återigen, jag försvarar inte grannens beteende. Jag försöker bara se det ur en annan synvinkel.

Jag har tyvärr inget svar på hur du skall lösa din situation, i såfall hade jag gladeligen hjälpt dig.
Men att filma i smyg och lägga ut personen som filmats publikt på internet och på så sätt tro att det skall lösa sig tror jag inte är den rätta vägen. Tvärtom faktiskt.

Jag kan bara önska lycka till.
Morrn.
Anledningen till att jag skrev här är helt enkelt för att dela med mig av vad jag råkat ut för och få tips av andra som kanske hamnat i liknande situation.

Har haft många kontakter med alla de du räknar upp utan resultat.

Han får bli hur arg han vill, det är han ändå för min blotta existens räcker tydligen.

Filmerna är dokumentation för att få ordning på bevisläget, om det kunde ordnas på annat sätt vore det bra men tyvärr fann jag inte på något annat sätt.
Om man inte beter sig på det viset vore ju en bra lösning för alla?
Fick nog efter att det ordnades inbrott i september 2018 + stöld och förstörelse (dumpning i åar) i februari 2019 av mina ögonstenar. Följdes upp av påkörning i maj 2019. Då fick jag nog, innan var det glåpord, lavetter, knytnäve i ansiktet mm.
Eskaleringen sen september förra året gör att jag måste agera men man står väldigt ensam och den erfarenheten av myndigheterna vill jag dela med mig av.

Filmerna som jag delat här är för att Ni skall se, ärligt talat om jag berättat i ord enbart hade någon trott på det?
 
  • Gilla
dajaskazal och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.