Hej

Jag har byggt en stödmur under semestern och har planerat att belysa muren och trappan med led list under krönplattan. Muren är en St Eriks Brilliant och där finns ett spår för led-list. List finns att köpa från St Eriks men jag är inte riktigt nöjd med hur jag kan bygga med denna list. Jag har tidigare inte byggt med några led lister så jag ser detta som ett litet läro-objekt Jag önskar hjälp av er med att välja ut lämplig led list och drivdon för detta projekt. Planerar att handla från aliexpress eller liknande.

Led-list från St Eriks
http://www.steriks.se/sv/Produktsortiment/Markkomplettering/Belysning/Belysningslist/

Här är en bild på muren i fråga:
20140724_082152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en måttsatt skiss på muren.
Stödmur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag önskar framförallt är vitt ljus och jag tror det passar bäst med kallt vitt ljus än varmvitt.
Belysningen skall styras med samma tidur som övrig utebelysning. Dimbar kan vara önskvärt för att kunna justera ljusstyrkan till önskad nivå.

/Andreas
 
Hittade du något? Ligger ett halvår efter dig i arbete och tankegångar.
 
Hej, muren är klar och det ser ut ungefär som på den renderade bilden. Har tyvärr inga bilder på färdiga resultatet men lägger upp lite bilder från arbetet.

Första delen av stödmuren växer fram. Här har jag grundlagt med en gjuten sockel.
IMG_1964.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Buffel och Båg hjälper till med markentreprenaden. Misstänker en och annan arbetsplatsolycka.
IMG_1976.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundläggningen för trappan.
IMG_1985.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första trappsteget läggs på plats.
IMG_2009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu hoppar vi fram lite i tiden och här är det dags att lägga ut marksten.
IMG_2429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markstenen på plats och nu är det dags att lägga på jord och så gräs.
IMG_2448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns lite detaljer runt trappan. Det är lördag kväll och invigningsfest.
IMG_2497.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-list köpte jag från Kina vi Ali-express.

LED-list: http://www.aliexpress.com/snapshot/6204725422.html
Trafo: http://www.aliexpress.com/snapshot/6204725425.html
Beställde dock fel dimmer så det får jag köpa senare. Har dock inte monterat listen ännu.
20141007_210001_Android.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild från ikväll, regnigt och dålig mobil-kamera.
20141007_210140_Android.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Vilken projekttråd det blev!!! Väldigt snygg trappa! Det där lär stå till både barnbarn och barnbarnsbarn.

LED-listen är väl det enda som kommer behöva underhållas lite :). Har krönstenen spår på undersidan för listen eller har du bara limmat den?

Fint med alla maskiner. Fattas dock en Hörby bruk barnskottkärra.
 
Krönplattorna är limmade mot toppstenarna. På undersidan finns ett 10mm spår för belysning. Led-listen jag beställde är 8mm. Om det blir torrt väder inom kort så stenarna torkar till så blir det till att limma ditt listen.

Ang skottkärra för barn så har mina två ungar haft ett antal. Har en förmåga att köras sönder.
 
Tjusigt!

Har du fått upp LED-listen ännu? Skulle vara kul att se hur det blev!

Sen en fråga, du skrev att du köpt fel dimmer...fungerar dessa lister alltså att dimma? Försökte läsa mig till det på Ali, men såg inget om det i specen.

Jag har planer på ett litet inomhusprojekt för LED-list och det skulle vara fint om de gick att dimma. Ska skaffa 15 meter vilket skulle bli runt 215 spänn inklusive frakt! :wow: Trafo skaffar jag nog hemma dock.

Mvh
Fred
 
Jag har tyvärr inte haft tid att montera LED-listen ännu. Det började med att jag fick första leveransen av list, monterade hälften och provade. Insåg då att det såg för jävligt ut för ljuset var för vitt och självklart full styrka. Beställde ny list i varm-vit samt en dimmer till det. Har fått hem grejerna men inte monterat något ännu. Klistret på baksidan av listen var inte så bra för utebruk. Måste limma med stenlimm så det sitter ordentligt.

Jag återkommer självklart med bilder när listen är uppe.
 
Tack för svaret! Lägg gärna ut länkar till säljarna om du blir nöjd! (y)

Jag gjorde en provbeställning på en 5-meterslist från en säljare på Aliexpress, jag menar 26 kr är det ju värt bara för att se hur det ser ut. Blir det bra beställer jag två till, jag behöver 15 meter totalt till min trappa inomhus.

Dock reagerade jag på att de kallar 3500K för "warm white". För mig är allt över 3000K kallt ljus...:| Jag skrev om det i rutan för övriga upplysningar...får se om det gör någon skillnad.

Jag börjar också fundera på om jag kanske måste skaffa dimbar list. För mig ska listerna sitta på planstegens "nos" och belysa sättstegen samt plansteget under. Det ska mest vara ledljus så jag inte behöver tända hela hallen när jag smyger upp för trappan på natten. Har också planer på att ordna så att ljuset tänds automagiskt när man precis ska ta första steget. (y)
 
Jag letar led list o fick sökträff, efter att ha läst en stund i tråden hajjar jag till o känner igen människorna på bilderna :)
Nå Andreas, såhär 5 år senare, blev det nöen lädd-list?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.