Hej! Jag är snickare till vardags och funderar på att bygga ett hus. Jag har en tomt som jag fått ärva och funderar på att bygga ett hus på den. Jag kommer gjuta plattan själv och blocka, resa huset. Samt all tak arbete med invändigt snickeri förutom el, VVS och måleri kommer utföras av mig. Huset är tänkt på 200 kvm samt ett garage med carport. Då är till min fråga, vad kostar det att bygga energisnålt hus med högt standard per m2?
 
Du sparar väldigt mycket tid och pengar på att bygga själv....... men 200 kvadrat är ett stort hus så var beredd på att det tar mycket tid.
Att bygga ett mindre hus på låt oss säga 100-150 kvadratmeter själv brukar inte vara något problem.
 
15000kr kvm och uppåt lycka till.
 
Jag är mitt uppe i ett sådant bygge nu. Jag bygger själv, är inte snickare, och lejde bort platta, VVS, stomresning (endast reglar) och tak. Var dock själv med och assisterade under stomresning och tak. Jag räknar med att landa runt 15 000 kvm när det är klart, och jag snålar inte. Två plan med valmat tak, hade dyra markarbeten. Då är även tomten inräknad i det priset, men inte några markarbeten/trädgård i övrigt. Du borde således kunna hamna lägre med dina förutsättningar.

Gällande energisnålhet kommer mitt hus enl beräkningar kosta ca 7000:-/år i uppvärmning, inkl vv. Det är då på 340 kvm, så enligt mig är det energisnålt. Värmer upp med bergvärme.
 
Färdigt invändigt? Tapetsering, golv, el, rör, måleriarbete inräknat? Uppfart och trädgård?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.