Hej!

Jag ska om någon månad lägga mitt nya grangolv 120x32 på nedervåningen.
En fundering är hur vanligt det var att ha stengolv eller något annat mer tåligt precis innanför ytterdörren?
Med en hög barn som springer ut och in och kastar av sig skorna i hallen vore det kanske praktiskt men man kanske kan lösa det med en snygg matta annars?

Badrum fick ju ganska tidigt kakel och klinker men hur är det med entregolven?
 
Claes Sörmland
Det vanligaste var nog skurgolv på landet (har det i mitt hus i liten ort i Sörmland från 1919/1920). I städerna eller där det fanns mer pengar lär linoleum ha varit dominerande. Stengolv var inte en vanlig lösning i delarna av landet där man bygger i trä.
 
  • Gilla
ville_hed och 1 till
  • Laddar…
C
Vad är det för "klass" på huset? Är det en grosshandlarvilla eller ett egnahemshus?
Stengolv av olika former i entrén är fullt tänkbart, men knappast i någon vanlig svensson-villa.
 
Ja det är lite av en kopia på hur husen såg ut i de villaförorter som byggdes på den tiden i Stockholm. Enskede, Mälarhöjden, Älvsjö delar av Bromma osv.
De ritades av statens/stadens byggnadskontor eller nåt liknande och var ju ens slags egnahemshus tänkt för mindre bemedlade familjer som skulle kunna flytta ut från stan. I slutändan var det övervägande tjänstemän osv som flyttade in.
Men det är ju inte tal om någon grosshandlarvilla, långt ifrån.


Böckerna i serien "typritningar för en och tvåfamiljshus statens byggnadsbyrå" har varit en stor inspirationskälla.


Har lite bilder här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kroenlist-foensterfoder-foensteromfattning-20-tal.343858/
 
BirgitS
Linoleum är nog det bästa alternativet i så fall kompletterat med hallmattor för att ta hand om det värsta som följer med in.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag har stött på ett och annat stengolv i äldre hus, men då nästan undantagslöst lagt direkt på brädgolv utan fukttätning. Jag hade ett liknande problem i mitt dåvarande 20-talshus. Jag lade golvgips direkt på det gamla brädgolvet, primade gipsen och satte höganäsklinkers ovan på gipsen. Det fungerade bra under resten av ägandet. Torka med våt trasa går bra men inte spola vatten. Entréer i kombination med små barn sliter hårt mekaniskt på de flesta material.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Rum från 20/30-tal med ljusa väggar, brun-beige schackrutigt golv av sten/betongplattor, träkant och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I huset där jag växte upp (byggt i skiftet 20/30-tal) fanns i ena entrén ett golv som påminner lite om Victorian floor tiles är någon typ av sten/betongplattor. Kan inte garantera att det är original dock men jag tror det.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
I vårt hus, som är ett stenhus i Skåne byggt 1921, var det terrazzo-golv som originalgolv i åtminstone entrén. Vad det var från början i köksingången vet jag inte säkert, men gissar på detsamma. Förra ägaren lade klinker där. Men om något år vet jag då köksingången också skall renoveras vad det lider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.