Hej!
Funderar på att köpa en bandsåg, men är inte så insatt så tänkte höra lite med er på forumet.
Jag är en glad amatör som främst snickrar lite möbler, skärbrädor osv. för hemmabruk.
Har sedan tidigare bla. en sänksåg från Festool, en Kapex 120 samt en Dewalt DW745 bordsåg.
Tänkte använda bandsågen för att bla. klyva brädor tunnare samt ev. klyva lite småvirke till plank.

Min budget är på ca. 3-4000kr och jag vill gärna köpa något nytt då jag ej har lust och kunskap att mecka med någon begagnad bandsåg. Jag har inte så mycket plats, därför föredrar jag en lite mindre pjäs som jag kan ställa undan vid behov.

Har hittat följande som jag väljer mellan:

1.Metabo BAS 261 från Proffsmagasinet för ca. 3600kr

https://www.proffsmagasinet.se/mask...MIsrKgoZ2E5AIVw-AYCh2z1giHEAQYASABEgJIFfD_BwE
Den sågar ca. 103 mm i höjd och är på 400W

2.Holzmann HBS245HQ från Hornbach för 3995kr

https://www.hornbach.se/shop/HOLZMA...nkl-bandsagblad/5608435/artikel-detaljer.html
Den sågar ca. 152 mm i höjd och har ca.375-560W

3. Scheppach HBS300 från Jula för 3995kr

https://www.jula.se/catalog/verktyg...MIl9bhrZ2E5AIVg5SyCh05cw7XEAQYASABEgIDzfD_BwE
Den sågar ca. 175 cm i höjd och är på 740W

Vad säger ni på forumet? Har någon av er någon av ovanstående bandsågar och kan dela med er av era erfarenheter om dem?

Tack på förhand!
 
Redigerat:
J
Som du säkert har läst i ett antal trådar här så brukar rekommendationen bli att köpa begagnat. Någonstans på forumet finns en katastrofal recension av sågen på Jula, totalsågning ;). De andra två finns det nog inte mycket om.

Själv har jag en gång provat en såg liknandes den från Holzmann men med ännu sämre bandstyrning och reglering av höjden. Det var det värsta jag provat och det gick inte ens att såga 22mm furu på acceptabelt resultat.
/Mikael
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Jag är oerhört skeptisk till kinessågar av den där sorten. Dock har jag ingen egen erfarenhet av dem.
Jag kan tänka mig att det funkar bra att figursåga lite tunnare skivmaterial och virke men att klyva 100mm ek/ask blir troligen en utmaning.

Det du ska veta är att även en ny bandsåg kräver injustering. En bandsåg är en relativt enkel maskin och för att kunna använda en sådan på ett bra sätt så behöver man veta det mest grundläggande om hur man ska spänna bladet och justera bladstyrningarna korrekt.

Jag kanske bara har haft tur, men båda bandsågar jag ägt har varit de enklaste maskiner jag har/haft att justera in. Den första var en ganska liten såg av märket inca, ca 35 år gammal och den jag har nu är en större ejca från mitten på 80-talet. Jag använder främst min ejcasåg till att dela upp tjockare plank till tunnare, den fungerar helt perfekt till detta.

Mitt råd är köp begagnat. Du kommer inte behöva skruva mer på denna än på en ny (om den är i någorlunda skick).
 
  • Gilla
VilkenMatte och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!
Har ni möjligen något förslag på lämplig bandsåg som jag kan hålla utkik efter på blocket?
Kan tänka mig att betala upp till 4-5000kr, men jag behöver en kompakt modell då jag inte har så mycket plats i garaget och kommer att behöva ställa undan sågen när den inte används.
Önskvärt är en såghöjd på upp till 20 cm.
 
A andy999 skrev:
Tack för svaren!
Har ni möjligen något förslag på lämplig bandsåg som jag kan hålla utkik efter på blocket?
Kan tänka mig att betala upp till 4-5000kr, men jag behöver en kompakt modell då jag inte har så mycket plats i garaget och kommer att behöva ställa undan sågen när den inte används.
Önskvärt är en såghöjd på upp till 20 cm.
En inca bandsåg brukar rekommenderas som en mindre bandsåg av god kvalité. Jag har själv ägt en sådan och den fungerade mycket bra under den tid jag hade den. Det är dock en väldigt liten såg och jag tror inte den ger dig 20cm såghöjd, men jag minns inte faktiskt. Gissar på 15-18cm ungefär. Framförallt är sågen väldigt lätt och vill du såga stora plank eller t.o.m. stockar på den så är oftast problemet att den riskerar att tippa eller kana iväg. Orkar gör den dock, om man tar det lite försiktigt.

Jag skulle leta efter något liknande @Ola C har. En Lini. Lagom stor för vad du söker och jag tror de kan hittas inom din budget.

Storleken på bandsågen (till en rimlig gräns) påverkar faktiskt footprint ganska lite. Dom växer mer på höjden än på bredd och djup.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
V vectrex skrev:
En inca bandsåg brukar rekommenderas som en mindre bandsåg av god kvalité. Jag har själv ägt en sådan och den fungerade mycket bra under den tid jag hade den. Det är dock en väldigt liten såg och jag tror inte den ger dig 20cm såghöjd, men jag minns inte faktiskt. Gissar på 15-18cm ungefär. Framförallt är sågen väldigt lätt och vill du såga stora plank eller t.o.m. stockar på den så är oftast problemet att den riskerar att tippa eller kana iväg. Orkar gör den dock, om man tar det lite försiktigt.

Jag skulle leta efter något liknande @Ola C har. En Lini. Lagom stor för vad du söker och jag tror de kan hittas inom din budget.

Storleken på bandsågen (till en rimlig gräns) påverkar faktiskt footprint ganska lite. Dom växer mer på höjden än på bredd och djup.
Finns det vettiga begagnade bandsågar som har ett vanligt eluttag och INTE 3 fas?
De flesta bandsågar på Blocket som jag sett har oftast 3 fas och jag har bara vanliga el uttag i garaget.
 
Går det inte att montera dit trefas?
Du har sannolikt redan trefas i centralen så det är inget stort elarbete att dra en kabel och montera ett uttag.

Jag har ingen erfarenhet av Holzmanns träbandsågar men jag hittade en gång en nästan oanvänd Holzmann metallbandsåg på skroten. Kvaliteten var så usel att den inte var värd 50 cent kilot som skrothandlaren ville ha för den. (5 kronor kilot).
Jag tvivlar på att den skulle ha gått att få till någonting med mindre än att man hade gjutit och bearbetat nya stomdelar av bättre kvalitet.
Sedan dess har jag aktat mig för Holzmann.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
A andy999 skrev:
Finns det vettiga begagnade bandsågar som har ett vanligt eluttag och INTE 3 fas?
De flesta bandsågar på Blocket som jag sett har oftast 3 fas och jag har bara vanliga el uttag i garaget.
Alla vettiga ej handhållna maskiner går på 3-fas! ;)

Ärligt talat är det värt att undersöka hur bökigt det är att få dit 3-fas till garaget. Är du seriös med din hobby kommer det snart bli fler saker som vill ha 3-fas.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Även jag förespråkar begagnat i den prisklassen. Som @vectrex va inne på så är min såg en Lini bs350, fantastisk såg för sin ringa storlek. Stommen är ett stycke gjutjärn, inget hopskarvande, och den e väldigt bastant. Max såghöjd 160mm om jag minns rätt och det fixar den i hårda träslag med rätt sågblad. Jag fick min för 1000:- och man ser den ganska ofta för ungefär det priset men skulle egentligen inte tycka ex 4000:- var för mycket för den.

Incan e inte dum den heller men väger betydligt lättare än Linin. Samma max såghöjd ungefär o dyker ofta upp med enfasmotor på blocket, 1000-2000:- "standardpris".
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Fördel för Incan är att du kan dela anhåll och det skenan löper i med bordssåg om du köper en sån Inca också. :)

Fördel Linin är som Ola C skriver att den är lite större. Betalade 2500 för min tror jag, tror att de ligger någonstans där i pris. Kolla dock om bordet är vinklingsbart eller inte om det är viktigt för dig, på min är det fast.
 
S Svante Svenson skrev:
Fördel för Incan är att du kan dela anhåll och det skenan löper i med bordssåg om du köper en sån Inca också. :)

Fördel Linin är som Ola C skriver att den är lite större. Betalade 2500 för min tror jag, tror att de ligger någonstans där i pris. Kolla dock om bordet är vinklingsbart eller inte om det är viktigt för dig, på min är det fast.
Utan vinklingen har du väl runt 20cm såghöjd? Man kan ju plocka bort vinklingsdelen på min om man vill ha mer såghöjd, glömde skriva det.

Edit. En liten rättning till mitt förra inlägg. Modellen heter bb350 och inget annat, söker man på det får man upp relevanta bilder.
 
Typ denna helt enkelt :) Grå bandsåg av märket Lini med rött säkerhetsskydd, till salu för 2600 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andy999 och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Typ denna helt enkelt :)[bild]
Tack för tipset!
I annonsen stod det att det saknas anhåll, är det dyrt och svårt att skaffa ett nytt?
 
A andy999 skrev:
Tack för tipset!
I annonsen stod det att det saknas anhåll, är det dyrt och svårt att skaffa ett nytt?
Anhållet till den sågen är enligt mitt tycke i minsta laget. Dessutom funkar det inte till vänster om bordet då det trillar ner i "gropen" Jag har mitt orginalanhåll kvar (byggde ett eget istället) men hittar inte infästningskenan, annars kunde du fått det billigt.

Ett riktigt anhåll får du betala runt 1500:- för, typ detta https://www.proffsmagasinet.se/mask...MI9dvFu9CK5AIVDk0YCh0c-wUAEAQYASABEgIyWfD_BwE
 
  • Gilla
BettyR
  • Laddar…
Tack Ola C!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.