Hej forumet. Jag har bott i en liten sekelskifteslägenhet i några år, och när jag nyligen fick tag i ritningar på lägenheten såg jag att det fanns en alkov på ritningen som inte finns i verkligheten. De som bor i lägenheterna rakt ovanför mig, med samma planlösning, har däremot alkover. Eftersom en sådan alkov skulle kunna svälja min säng är jag intresserad av att försöka få till en även hos mig, och första steget tänker jag är att söka tillstånd hos bostadsrättsföreningens styrelse.

För att ha lite att komma med tror jag det vore bra med ett utlåtande om väggens bärighet, men även om dess tjocklek. I ritningen är det röda strecket den befintliga väggen, och det vore nog bra att veta hur tjock den är – i värsta fall är hela "triangeln" fylld med något material, och då kanske det blir svårt att få till en alkov. Om det däremot är så att det faktiskt fanns en alkov där tidigare, men att den har byggts igen, tänker jag mig att det blir enklare att öppna upp. I det tredje fallet är det bara ett stort hål i "triangeln", och då blir det väl lite mellansvårt?

ritning.png

Att få intyg om huruvida en vägg är bärande verkar inte vara så ovanligt, men vet ni vilken typ av personer som har möjlighet att berätta hur tjock väggen är? Jag hittade några elektroniska verktyg som kunde mäta det, men de var alla i tiotusenkronorsklassen.
 
Det är inte så att där är ett förråd eller liknande i ditt utrymme? Har du samma boarea på pappret som dom ovan?
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Det är inte så att där är ett förråd eller liknande i ditt utrymme? Har du samma boarea på pappret som dom ovan?
På de andra våningarna finns det mycket riktigt förråd, som man når genom en dörrar trapphuset, ungefär där det blåmarkerade finns i den här ritningen:

ritning2.png

På min våning finns det däremot inget sådant förråd, eller åtminstone ingen motsvarande dörr. Går man runt där i trapphuset är det egentligen bara en fortsättning på väggen som till slut leder förbi mitt rum och till min ytterdörr. Ja, på pappret har vi samma boarea. Jag läste lite på om areamätning och mätte upp själv, och min lägenhet är troligtvis lite mindre på riktigt än vad den ska vara enligt pappret.
 
BirgitS
Jag tror det är svårt att komma vidare utan att blanda in styrelsen. Du kan ju börja med att ta upp varför du har mindre yta än dina grannar fast ni ska ha lika mycket på pappret och att du har sett att det beror på att de har en alkov.
 
På vilken våning bor du? Har du lägenheter nedanför dig?
 
Jag hade nog inte kunnat hålla mig från att borra ett hål genom den röda väggen. Stort nog för att sticka in en inspektionskamera.
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror det är svårt att komma vidare utan att blanda in styrelsen. Du kan ju börja med att ta upp varför du har mindre yta än dina grannar fast ni ska ha lika mycket på pappret och att du har sett att det beror på att de har en alkov.
Jo, styrelsen måste blandas in. Jag sitter själv i den, på gott och ont (risk för jäv). Tänker att det nog är bra att lägga fram så mycket som möjligt på en gång, och skulle därför vilja ta fram information om bärighet och väggens tjocklek, alternativt vad som kan finnas där bakom.

SysterNett SysterNett skrev:
På vilken våning bor du? Har du lägenheter nedanför dig?
Jag bor en halvtrappa upp, så det enda som finns under mig är en källare. Det är trappan ned till källaren som syns på ritningen, men jag har mätt och taket i trapp"rummet" är längre ned än golvet i min tilltänkta alkov.

J JerreEssberg skrev:
Jag hade nog inte kunnat hålla mig från att borra ett hål genom den röda väggen. Stort nog för att sticka in en inspektionskamera.
Tack för förslaget!

Jag får överväga att borra ett inspektionshål, särskilt om det är svårt att hitta någon som har utrustning för att mäta väggens tjocklek. Jag vet inte ens om det finns utrustning som fungerar för att mäta tjockleken i den aktuella väggen – är det något ni känner till? Vilken typ av profession söker jag; må hända en byggnadsingenjör?
 
BirgitS
K Kottalizer skrev:
Tänker att det nog är bra att lägga fram så mycket som möjligt på en gång, och skulle därför vilja ta fram information om bärighet och väggens tjocklek, alternativt vad som kan finnas där bakom.
Jag tänker mer att det är lite onödigt att lägga ner en massa tid om någon i styrelsen vet direkt att det beror på att det är extra förstärkningar där för trapphuset eftersom det är längst ner eller vad det nu kan vara för anledning.

K Kottalizer skrev:
Vilken typ av profession söker jag; må hända en byggnadsingenjör?
Det låter riktigt.
 
  • Gilla
Kottizen
  • Laddar…
På byggnadskontoret (eller vad det kan tänkas heta i din kommun) har säkert ritningar arkiverade för ditt hus. Där kan du nog enklast börja för att se anledningen till att du saknar alkoven.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänker mer att det är lite onödigt att lägga ner en massa tid om någon i styrelsen vet direkt att det beror på att det är extra förstärkningar där för trapphuset eftersom det är längst ner eller vad det nu kan vara för anledning.
Jag förstår. Tack! Jag får ställa frågan vid nästa styrelsemöte. Annars, en byggnadsingenjör.

SysterNett SysterNett skrev:
På byggnadskontoret (eller vad det kan tänkas heta i din kommun) har säkert ritningar arkiverade för ditt hus. Där kan du nog enklast börja för att se anledningen till att du saknar alkoven.
Jo, det var därifrån jag fick ritningen ovan. Jag har fått ut alla ärenden som rör huset, bortsett från bostadsanpassningar, men tyvärr har jag inte hittat något om alkoven. Risken finns att den glömdes bort eller av annat skäl inte byggdes i samband med att lägenheternas planlösning gjordes om på 30-talet.
 
Är det alltså bärigheten av den röda väggen du undrar över?

Om du knackar på den, är den lika stum som andra delar av väggen? Ser du tydligt på väggen var det har varit en alkov?

Jag har väldigt svårt att tro att väggen är bärande om det som du bifogat är originalplanlösning för ditt våningsplan. Huset bar sig ju uppenbarligen utan den väggen vid uppförandet. Det skulle i så fall var om det gjorts så stora förändringar av byggnaden att väggen behövdes för att öka bärigheten. Om detta är fallet skall du se till att få nedsatt andelsavtal så att du inte betalar avgift för kvadratmetrar du inte kan utnyttja.
 
jonmo jonmo skrev:
Är det alltså bärigheten av den röda väggen du undrar över?
Ja, jag föreställer mig att det är något jag behöver utreda för att ha någon som helst utsikt att (resten av) styrelsen ger sitt medgivande till att jag öppnar upp en del av väggen.

jonmo jonmo skrev:
Om du knackar på den, är den lika stum som andra delar av väggen? Ser du tydligt på väggen var det har varit en alkov?
När jag knackar på väggen hör jag olika ljud på olika platser; växelvis stelt eller kompakt och växelvis burkigt. Ljuden avslöjar inte något om att det har varit en alkov i mitten, där ritningen anser att det är en, men väggen lär nog inte heller vara lika stark överallt.

jonmo jonmo skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att väggen är bärande om det som du bifogat är originalplanlösning för ditt våningsplan. Huset bar sig ju uppenbarligen utan den väggen vid uppförandet. Det skulle i så fall var om det gjorts så stora förändringar av byggnaden att väggen behövdes för att öka bärigheten.
Huset uppfördes i slutet av 1800-talet, men den här ritningen är från 1930-talet, när det gjordes ganska radikala ändringar i planlösningen på alla våningar. Det spiralformade trapphuset, som syns till höger i ritningen, har dock alltid varit på samma plats.
 
Du får ta upp ett litet hål för inspektionskamera där det låter burkigt och samtidigt är någorlunda mitten på väggen. Alternativt göra ett lite större hål så att du kan se in utan, även om det kräver mer jobb att ev. återställa. Se bara till att inte kapa en stående regel om det finns sådana så är ingen av dessa åtgärder sådana som kräver styrelsens godkännande så vitt jag kan se. Det blir det först när man börjar göra dörröppningar eller större som försvagar man väggen. Även om den som sagt högst sannolikt inte är bärande.
 
jonmo jonmo skrev:
Du får ta upp ett litet hål för inspektionskamera där det låter burkigt och samtidigt är någorlunda mitten på väggen. Alternativt göra ett lite större hål så att du kan se in utan, även om det kräver mer jobb att ev. återställa. Se bara till att inte kapa en stående regel om det finns sådana så är ingen av dessa åtgärder sådana som kräver styrelsens godkännande så vitt jag kan se. Det blir det först när man börjar göra dörröppningar eller större som försvagar man väggen. Även om den som sagt högst sannolikt inte är bärande.
Jag tror nog man ska avvakta med det. Det är ju inte så smart borra in i en del av fastigheten man inte har tillgång till.

Ska man driva detta får man driva det genom styrelsen och med deras tillstånd gära en undersökning

Tänker bara om man använder detta utrymme till rum för el/vatten och TS borrar in för att undersöka och ställer till med något.

Nä. Man bör förstå att när man bor i ett flerfamiljshus har man inte samma rätt att "experimentera" som med villa.

Om man dessutom skulle kunna få tillgång till utrymmet innanför kommer garanterat styrelsen vilja ha betalt för kvadratmetrarna enligt marknadspris. Vilket iofs kan vara rätt bra motivation för att få dem att godkänna detta. "Jag betalar marknadspris per KVM"
 
jonmo jonmo skrev:
Du får ta upp ett litet hål för inspektionskamera där det låter burkigt och samtidigt är någorlunda mitten på väggen. Alternativt göra ett lite större hål så att du kan se in utan, även om det kräver mer jobb att ev. återställa. Se bara till att inte kapa en stående regel om det finns sådana så är ingen av dessa åtgärder sådana som kräver styrelsens godkännande så vitt jag kan se. Det blir det först när man börjar göra dörröppningar eller större som försvagar man väggen. Även om den som sagt högst sannolikt inte är bärande.
Fast att modifiera och borra igenom en yttervägg i sin lägenhet kräver med 100% deras godkännande. Han kommer ju borra igenom väggen och ut i själva fastigheten
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.