håller på att inreda en liten walk in closet (mått 2.7x1.7) och vill ha en skön heltäckningsmatta att mysa omkring på. Snåltarmen suger när mattan jag hittat kostar 850:-/kvm.. så var jag in på Ikea och såg denna:
https://www.ikea.com/se/sv/p/stoense-matta-kort-lugg-mellangra-30426836/

Den hade passat perfekt.
Men eftersom jag måste skära/klippa för att anpassa och använda dubbelhäftande tejp blir jag fundersam.
Någon som tagit en vanlig matta och satt fast dem som heltäckningsmatta? Risk att allt fransas upp? Fäster den med mattejp?
 
Det går nog bra att klippa den. Är den alltför tjock för att få in i din symaskin? Jag har provisoriskt sicksackat kraftig heltäckningsmatta i min symaskin (maskinen kräver därefter rejäl rensning som du kan göra själv). I annat fall kan du kanta mattan med pärlgarn och kraftig, spetsig nål men du får räkna med att använda tång för varje stygn.

Men blir det verkligen billigare än att köpa en bit heltäckningsmatta?
 
  • Gilla
ebolasmurf
  • Laddar…
6kvm a 850:- blir mer än 1495:-...
måste köpa 2x3m då de kommer på 200 eller 400cm bredd...
Ikeas är 2x3m :)
Dåligt med symaskin.. eller ju.. en grön Husqvarna från -64...
 
ebolasmurf ebolasmurf skrev:
Dåligt med symaskin.. eller ju.. en grön Husqvarna från -64...
Den där gamla Husqvarnan är ju som en gammal PV :D helt enkelt outslitlig! Jag köpte nyligen en 55-årig Bernina som också har stark motor då jag ibland måste ta till stora artilleriet med knepig matta. Men nu vet jag inte hur fluffig mattan är som du tänkt dig. Fördelen med "din" matta är att den är helt syntetisk.
 
ebolasmurf ebolasmurf skrev:
håller på att inreda en liten walk in closet (mått 2.7x1.7) och vill ha en skön heltäckningsmatta att mysa omkring på. Snåltarmen suger när mattan jag hittat kostar 850:-/kvm.. så var jag in på Ikea och såg denna:
[länk]

Den hade passat perfekt.
Men eftersom jag måste skära/klippa för att anpassa och använda dubbelhäftande tejp blir jag fundersam.
Någon som tagit en vanlig matta och satt fast dem som heltäckningsmatta? Risk att allt fransas upp? Fäster den med mattejp?
Hur gick det med detta? Går också i tankarna med att använda, och skära till, en lite för stor IKEA-matta i klädkammare. Fungerade det?
 
  • Gilla
ebolasmurf
  • Laddar…
B BettyBo skrev:
Hur gick det med detta? Går också i tankarna med att använda, och skära till, en lite för stor IKEA-matta i klädkammare. Fungerade det?
det gick alldeles utmärkt. Köpte kraftiga dubbelhäftande tejp. Klippte mattan allt eftersom så blev den tight mot väggarna och sedan på med lister. Den har inte rört sig en millimeter sedan dess och den ligger kvar utan någon ”bubbla” :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Lysande! Tack så mycket för tipsen! :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.