Hej,
jag behöver tips på var jag ska montera mina tilluftsventiler i ett attefallshus.
Jag försöker göra en enklare ritning på mitt attefallshus
Handritad skiss av attefallshusplan med markerade utluftsventiler på norrsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har märkt ut två ställen på norrsidan där jag har monterat utluftsventiler ca 2 meter upp på väggen, jag vet dock inte var jag ska montera tilluftsventiler och om jag ska montera en eller två? Kan någon på detta forum komma med vägledning?

Detta är en sommarstuga som bara används under sommaren och ingen värme är på under vintern.
 
Utluft? Menar du fläktar? Du bör ha en fläkt/frånluft i wc, tilluftventiler i sov/v-rum samt en fläkt som går ut från spisen om det ska lagas mat.
 
Vi bygger också ett sådant, vi satte i 3st friskluftsventiler, samt en Pax fläkt på toan, som matas med 2 faser, en fast fas, samt en från lyset, så när man tänder lyset så går fläkten, samt med eftergångs tid på timer..
 
Vi bygger också ett sådant, vi satte i 3 st friskluftsventiler, samt en Fresh fläkt på toan, som matas med 1 fast fas, fläkten startar med automatik om det "blir fuktigt" och kan startas manuellt med ett snöre som går ut från fläkten om "man vill ha ut lukten".
/B
 
Bono_R Bono_R skrev:
Vi bygger också ett sådant, vi satte i 3 st friskluftsventiler, samt en Fresh fläkt på toan, som matas med 1 fast fas, fläkten startar med automatik om det "blir fuktigt" och kan startas manuellt med ett snöre som går ut från fläkten om "man vill ha ut lukten".
/B
Vi hade en sådan med fuktsensor, funkade perfekt ett tag, sen vart den mer och mer okänslig till den aldrig startade, och ska man hyra ut är det ingen som startar/stänger av nån fläkt frivilligt..så det blir 30-60min timer efter lampan släkts.
 
Kan det vara ett måndagsexemplar du råkade ut för, vår fläkt har fungerat oklanderligt i 8 år.
Ursäkta trådkapningen
/B
 
Vi renoverade badrummet i huset vi sålt, den vart mer och mer okänslig till den ej reagerade på fukt längre.

Men Attefall som bostad så är fuktstyrning ingen bra lösning tycker jag, bättre att den får gå på timer efter man varit i badrummet.
 
Tack för svaren, jag har satt två friskluftsventiler ca 2 meter upp på norra väggen som jag skrev. Det funderingar jag har är om det spelar någon roll i vilket väderstreck de sitter?

Jag funderar nu på att sätta ytterligare två friskluftsventiler nära golvet vid spisen och utanför toaletten , får att ta in luft den vägen. Är det fel tänk?

Tack för tipset om toaletten, får titta på att sätta fläkt där också.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi bygger också ett sådant, vi satte i 3st friskluftsventiler, samt en Pax fläkt på toan, som matas med 2 faser, en fast fas, samt en från lyset, så när man tänder lyset så går fläkten, samt med eftergångs tid på timer..
Hej, montera du alla ventiler högt upp på väggen?
 
V vindsurfaren skrev:
Hej, montera du alla ventiler högt upp på väggen?
Så gjorde vi i vårt Ahus, alla 3 tilluftsventiler ovan fönster och även frånluftsfläkten sitter högt i badrummet
/B
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
V vindsurfaren skrev:
Hej, montera du alla ventiler högt upp på väggen?
Inte rest upp huset än, men så blir det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.