A
Har en kompis som behöver hjälp med att ordna upp bland sina bilder. Hon har 100-150 000 foton, runt 500-1000gb gissningsvis. En del ligger på olika usb backuper. Backuperna gjordes med Norton och går bara att läsa i Nortons restore-app (som tur är finns den på varje disk). Huvuddelen av bilderna ligger lokalt på datorn i Mina Bilder (Win 10)? Hon har inget speciellt program för att sortera eller visa bilderna.

Iaf en usb disk har börjat krångla. Hon behöver ordna upp detta.

Min spontana tanke var att använda någon molntjänst för backup och sen något program för att visa bilderna. Problemet är att hon bor långt ut i skogen och internetaccess finns bara visa 3g/4g med mycket dålig mottagning. Max runt 3mbit vid bra väder.

Den interna disken är för liten för att rymma alla bilder. Det finns inte plats för en extra disk. Det är en liten minipc.

Min tanke var att skaffa någon form av USB disk med raid 1 spegling och tanka över alla bilder dit.

Frågan är hur hon då gör med mobilbilderna som hon frekvent tar? Hon har en Samsung S7 tror jag.

För bildhantering tänkte jag tex DigiKam som är gratis och kapabelt, men kanske är för avancerat för henne. Hon har inte så mycket datorvana.

Hon har en enklare wifi router utan usb stöd, men. jag har två lediga ethernet-portar.


Hur hade ni gjort?
 
Om hon bara tar foto med mobilen så en molntjänst där fotona automatiskt laddas upp.
 
Jag hade kopierat alla foton till en disk, tagit med datorn till någon som har en bättre uppkoppling och sen låtit den tugga upp allt i en filtjänst likt Dropbox.

Är man snål och inte orkar lägga allt på en disk så tar det längre tid.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Skaffat expander för USB, så att det går att ansluta 1 USB- sticka + 2 HD samtidigt. Skaffat 2 externa hårddiskar och lagt in allt på den ena och en kopia ( efter sortering i t.ex datumordning) på den andra. Förvarat #2 hos någon bekant. Bara använt USB- stickor ytterst temporärt.
 
A
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Om hon bara tar foto med mobilen så en molntjänst där fotona automatiskt laddas upp.
Jo men hon vill ju ha i bilderna i sitt arkiv.
 
A
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Skaffat expander för USB, så att det går att ansluta 1 USB- sticka + 2 HD samtidigt. Skaffat 2 externa hårddiskar och lagt in allt på den ena och en kopia ( efter sortering i t.ex datumordning) på den andra. Förvarat #2 hos någon bekant. Bara använt USB- stickor ytterst temporärt.
Flera usb portar finns ju. Det är inte ett problem då vitt jag sett.
 
Man kan ha det både och.

Har själv Android telefon och kör med Onedrive från Microsoft
 
A
dd88 dd88 skrev:
Är man snål och inte orkar lägga allt på en disk så tar det längre tid.
Snål är väl starkt uttryckt. Hennes man gick bort för ett år sen och det var han som mest höll på med att fixa med datorn. Sen är det ju klart att jag inte kan rekommendera ett nas för 10000kr oavsett. Det behöver vara väl avvägt.
 
A
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Man kan ha det både och.

Har själv Android telefon och kör med Onedrive från Microsoft
Ja men Internet är för segt så det är inte ett bra alternativ.
 
Hon får skaffa en usb hdd och tanka över fotona som backup.

Jag tömmer mors telefon när hon får klagomål att platsen håller på att ta slut.
Nackdelen är att hon har ingen dator, men jag delar ut en mapp från min Onedrive så hon kan titta på sina bilder.
 
M
Har man då mycket bilder så brukar de vara viktiga.
Jag hade valt att sköta det manuellt om människan inte är datorvan och har förmågan att se över det automatiska med jämna intervall.

Tre USB-diskar på 2TB styck, kostar väl 1800:-.
Sedan hade jag bett hen kopiera bilderna från telefonen till disk 1 och sedan till disk 2 varje gång bilder överförs.

Ja - det är lite besvärligare men passar folk i åldrarna 12 - 75 år och tar 2min att skriva en instruktion om.

Varje kvartal så går hen igenom hårddiskarna och säkerställer att allt är OK med innehållet på båda diskarna och kopierar disk 1 eller 2 till disk 3.

Här kan man göra det lite mer avancerat och använda någon mjukvara som synkroniserar, men jag hade använt Windows kopiering och valt att INTE skriva över några filer.
När det är klart kontrolleras innehåller på disk 3 och sedan förvaras den på arbetet eller någon annanstans.

I princip omöjligt att bli av med bilderna på det här sättet.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
M
Bör även nämna att ingen av diskarna bör vara inkopplade när de inte används vilket minskar problem vid t ex kryptovirus.

Mjukvara som synkar till molnet kan vara bra, men kräver underhåll och att datorn är påslagen ofta.
 
1) Köp en ny hårddisk till hennes dator, 2TB (Gärna SSD).
2) Använd CloneZilla och klona hennes nuvarande disk till den nya och byt ut dem
3) Köp en begagnad Synology NAS med två stycken 2TB diskar, kör dem i RAID så att en av dem kan gå sönder
4) Lägg in alla foton på hennes nya disk i datorn så att hon lätt kan titta på dem och jobba med dem.
5) Sätt upp något backup program, exempelvis Windows File History mot NAS:en och låt den kontinuerligt hålla reda på filerna https://support.microsoft.com/en-ph/help/4027408/windows-10-backup-and-restore

Ni har nu bilderna på två ställen i hushållet, och täcker hårddiskkrsacher eller om en av enheterna blir stula. Samtidigt har hon lätt tillgång till bilderna då de ligger på hennes dator.

För att täcka inbrott, brand osv så måste ni ha offsite backup, genom att göra en kopia av NAS:en till USB någon gång om året och förvara det någon annan stans.

Nackdelen med USB diskar är att de är lätta att tappa bort, eller att de blir stula tillsammans med datorn. En NAS kan man lättare gömma undan för sig själv. För att komma lite billigare undan hade jag köpt en enkel USB disk med nätverksanslutning och haft den som NAS, då har ni filerna på hennes dator och denna.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Magnus E K
Detta tips lär inte vara så populärt och kräver en hög arbetsinsats, men blir billigast (och mest miljövänligt, ifall man bryr sig om detta) i längden: Börja med att radera minst 90 % av bilderna.
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
M
M maximm skrev:
1) Köp en ny hårddisk till hennes dator, 2TB (Gärna SSD).
2) Använd CloneZilla och klona hennes nuvarande disk till den nya och byt ut dem
3) Köp en begagnad Synology NAS med två stycken 2TB diskar, kör dem i RAID så att en av dem kan gå sönder
4) Lägg in alla foton på hennes nya disk i datorn så att hon lätt kan titta på dem och jobba med dem.
5) Sätt upp något backup program, exempelvis Windows File History mot NAS:en och låt den kontinuerligt hålla reda på filerna [länk]

Ni har nu bilderna på två ställen i hushållet, och täcker hårddiskkrsacher eller om en av enheterna blir stula. Samtidigt har hon lätt tillgång till bilderna då de ligger på hennes dator.

För att täcka inbrott, brand osv så måste ni ha offsite backup, genom att göra en kopia av NAS:en till USB någon gång om året och förvara det någon annan stans.

Nackdelen med USB diskar är att de är lätta att tappa bort, eller att de blir stula tillsammans med datorn. En NAS kan man lättare gömma undan för sig själv. För att komma lite billigare undan hade jag köpt en enkel USB disk med nätverksanslutning och haft den som NAS, då har ni filerna på hennes dator och denna.
Därför var det i min lösning 3 diskar där den ena förvaras på arbetet eller någon annanstans.

Jag tror att ovan är för svårt för innehavaren, det här måste vara i nivå med att torka näsan, även om det innebär mer minuter per månad så kommer det i praktiken gå snabbare om man räknar in minutrarna då det inte fungerar (inte ”OM” utan ”NÄR” som med alla tekniska lösningar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.