MathiasS MathiasS skrev:
Man byter inte vatten i en stor pool, man fixar kemin om man klantat till det. Har man svårt med kemin skaffar man autodosering av kem så sköter sig det nästan självt.
Jo men ibland är det rejält grisigt! Grumligt mm, och nog skulle jag vilja byta vatten, än att bara bada i svett och kemikalier..
 
F
Tokslut Tokslut skrev:
500.000kr verkar vara vad okej pooler kosta att bygga inkl. pooltak (högt nog för att bada under) om jag kikar på min omgivning. De inkluderar inte poolhus. Enklare varianter hade iaf. inte jag byggt och det säger jag som ingen pool har. Hur ni tolkar det är upp till er...

Ang Tahiresor har jag ingen aning om priser så jag inte vantrivs hemma ;)
Tror du är skapligt rätt på priset där. Kan lätt bli 100 eller 200 till med ett ordentligt altandäck eller plattsättning runt om eller runt 300 totalt med mycket eget jobb.
 
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Jo men ibland är det rejält grisigt! Grumligt mm, och nog skulle jag vilja byta vatten, än att bara bada i svett och kemikalier..
Det grisigaste vi haft i poolen i år är en död spindel på botten som vi dammsög upp. Har inte haft tillstymmelse till grumligt eller klorluktande vatten på 2 år.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Fy fan stackare! Samt underhåll och uppvärmning, varje bad kostar som en vecka i varmare länder..sen dör intresset efter ca 2år, tur matjord och gräsfrö är billigt att få kvarterets dyraste gräsmatteplätt..
 
F fsn skrev:
Det grisigaste vi haft i poolen i år är en död spindel på botten som vi dammsög upp. Har inte haft tillstymmelse till grumligt eller klorluktande vatten på 2 år.
Har bekanta som har/hade pool, sålde huset i våras, ibland var vattnet grönt, dränka kemikalier, spola filter..rasta poolrobot..
 
Skulle säga att en normalbegåvad kan med enkelhet hålla vattnet i en pool fräscht, och det med minimal insats. Trist att dina bekanta inte lever upp till det.

Mycket jante i denna tråd...
Har du inte råd att ha pool skaffa inte en pool. Vet du bättre än den som varit trög nog att bygga en pool? Behåll din avundsjuka för dig själv. Fundera även på om du också pratar illa om grannens nya bil etc.
Kan du inte hålla en pool fräsch? Överväg möjligheten att du är underbegåvad och ta beslut därefter.
 
  • Gilla
jonjoh
  • Laddar…
F donfrimano@hotmail.com skrev:
Skulle säga att en normalbegåvad kan med enkelhet hålla vattnet i en pool fräscht, och det med minimal insats. Trist att dina bekanta inte lever upp till det.

Mycket jante i denna tråd...
Har du inte råd att ha pool skaffa inte en pool. Vet du bättre än den som varit trög nog att bygga en pool? Behåll din avundsjuka för dig själv. Fundera även på om du också pratar illa om grannens nya bil etc.
Kan du inte hålla en pool fräsch? Överväg möjligheten att du är underbegåvad och ta beslut därefter.
Ungefär lika jante och avundsjuk som om grannen har en bowlingbana i källaren. Nej tack, jag är inte intresserad.
 
F donfrimano@hotmail.com skrev:
Skulle säga att en normalbegåvad kan med enkelhet hålla vattnet i en pool fräscht, och det med minimal insats. Trist att dina bekanta inte lever upp till det.

Mycket jante i denna tråd...
Har du inte råd att ha pool skaffa inte en pool. Vet du bättre än den som varit trög nog att bygga en pool? Behåll din avundsjuka för dig själv. Fundera även på om du också pratar illa om grannens nya bil etc.
Kan du inte hålla en pool fräsch? Överväg möjligheten att du är underbegåvad och ta beslut därefter.
Haha, Jadu, aldrig avundsjuk på nån, köper precis det jag vill ha, när jag önskar, vi åker till utlandet och badar i nån annans äkliga pool, för billigare pris..samt slipper jobbet, vi har haft Spabad i 2år, kul och skönt i några månader, sen klart nöjd! Säljes i höst..vi byter vatten i Spabadet ca varannan månad, och även det för länge! Och ha samma vatten i en pool längre, ärligt sagt vidrigt...vattnet blir knappast renare med mer kemikalier..kallsup!

Och läser du poolforum, ganska många spaltmeter med poolkemi och dåligt vatten..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Haha, Jadu, aldrig avundsjuk på nån, köper precis det jag vill ha, när jag önskar, vi åker till utlandet och badar i nån annans äkliga pool, för billigare pris..samt slipper jobbet, vi har haft Spabad i 2år, kul och skönt i några månader, sen klart nöjd! Säljes i höst..vi byter vatten i Spabadet ca varannan månad, och även det för länge! Och ha samma vatten i en pool längre, ärligt sagt vidrigt...vattnet blir knappast renare med mer kemikalier..kallsup!
Det är ganska stor skillnad på spabad och pool förvisso. Men oavsett, jag är nöjd med pool. Hade gärna haft spabad också men är rädd för det som du säger där med nyhetens behag. Men poolen är underbar fortfarande efter 6 år. Men när barnen flyttar blir det säkert mycket mindre bad. Men det är många år kvar.

Brukar säga att det bästa med pool är all tid man måste spendera i solstolen för att vakta. Den blir liksom inte av annars för min del.
 
Redigerat:
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Fy fan stackare! Samt underhåll och uppvärmning, varje bad kostar som en vecka i varmare länder..sen dör intresset efter ca 2år, tur matjord och gräsfrö är billigt att få kvarterets dyraste gräsmatteplätt..
Kanske är så för er norr om polcirkeln men vi som bor i tempererad och bebodda områden har faktiskt utbyte av poolen. Det är inga anmärningsvärda uppvärmningskostnader och en sak skall du veta.... jag har jävligt råd med det.
 
  • Gilla
Fredde557
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Haha, Jadu, aldrig avundsjuk på nån, köper precis det jag vill ha, när jag önskar, vi åker till utlandet och badar i nån annans äkliga pool, för billigare pris..samt slipper jobbet, vi har haft Spabad i 2år, kul och skönt i några månader, sen klart nöjd! Säljes i höst..vi byter vatten i Spabadet ca varannan månad, och även det för länge! Och ha samma vatten i en pool längre, ärligt sagt vidrigt...vattnet blir knappast renare med mer kemikalier..kallsup!

Och läser du poolforum, ganska många spaltmeter med poolkemi och dåligt vatten..
Ok, fint man kan inte frälsa alla.
Nä nu ska jag gå in och skriva i en robotgräsklippartråd och berätta för alla hur tröga de är som köper en sådan. Jobbigt att alltid veta bäst och hur dåligt allt är men jag tar mitt ansvar att uppfostra fölket.

Finns även en tråd om motorbåtar. Rena vansinnet, och här vet jag också bäst. Måste läxa upp alla...nuuuu.
 
  • Gilla
jonjoh
  • Laddar…
Jag och frugan satte upp en 20 m3 pool för 8 veckor sedan. Ovanmarkpool intex. Trodde att det skulle vara asmeckigt med alla kemikalier och tester och rengöring. Men det var ju inga problem alls. Vet inte om vi kanske är extra rena människor eller kanske något helt annat. Men att det skulle vara mycket jobb med poolen tycker jag verkligen inte. SLängde i en 3-4 klortabletter i en flottör varje natt. Satte på sandpumpfiltret och sen gick vi och la oss i sängen. På morgonen drog vi ur strömmen till pumpen. Gjorde ett snabbt svep med en håv om det var några flugor på vattenytan. Sen var det bara att bada. Tror vi totalt 3 ggr på 6 veckor behövde försöka håva upp lite mer från botten. Kanske körde en 5 minuters raid där jag tog upp allt jag kunde med håven. Orkade aldrig köra med dammsugare och grejer. Sen efter en 8 veckor då det var kallt sista 2 veckorna så hällde jag ut vattnet i gräset med hävert. Nu ska linern bara försöka vikas ihop lite prydligt så tar vi fram den nästa år igen.
Tyckte det var as-chill med pool. Den kommer upp nästa år igen!
Glada hälsningar / 3 barns pappan.

PS: en stor olycka blev det dock med kemikalierna. Jag kollade väldigt fort första gången när jag skulle chockklorera poolen. Trodde att det stod per kubikmeter när det stod per 10 kubikmeter... Så jag hällde i en hel burk med klorpulver... 200 kr. Snacka om att det blev chockklorerat... Ungefär gånger 7.. Haha. Men då fanns det som tur var antiklor att köpa i butiken... Fixade klorhalten på några timmar...
Så lärdom.. Det är tydligen en vanlig enhet med 10 kubikmeter i poolvärlden... DS.
 
T tobbbias skrev:
Jag och frugan satte upp en 20 m3 pool för 8 veckor sedan. Ovanmarkpool intex. Trodde att det skulle vara asmeckigt med alla kemikalier och tester och rengöring. Men det var ju inga problem alls. Vet inte om vi kanske är extra rena människor eller kanske något helt annat. Men att det skulle vara mycket jobb med poolen tycker jag verkligen inte. SLängde i en 3-4 klortabletter i en flottör varje natt. Satte på sandpumpfiltret och sen gick vi och la oss i sängen. På morgonen drog vi ur strömmen till pumpen. Gjorde ett snabbt svep med en håv om det var några flugor på vattenytan. Sen var det bara att bada. Tror vi totalt 3 ggr på 6 veckor behövde försöka håva upp lite mer från botten. Kanske körde en 5 minuters raid där jag tog upp allt jag kunde med håven. Orkade aldrig köra med dammsugare och grejer. Sen efter en 8 veckor då det var kallt sista 2 veckorna så hällde jag ut vattnet i gräset med hävert. Nu ska linern bara försöka vikas ihop lite prydligt så tar vi fram den nästa år igen.
Tyckte det var as-chill med pool. Den kommer upp nästa år igen!
Glada hälsningar / 3 barns pappan.

PS: en stor olycka blev det dock med kemikalierna. Jag kollade väldigt fort första gången när jag skulle chockklorera poolen. Trodde att det stod per kubikmeter när det stod per 10 kubikmeter... Så jag hällde i en hel burk med klorpulver... 200 kr. Snacka om att det blev chockklorerat... Ungefär gånger 7.. Haha. Men då fanns det som tur var antiklor att köpa i butiken... Fixade klorhalten på några timmar...
Så lärdom.. Det är tydligen en vanlig enhet med 10 kubikmeter i poolvärlden... DS.
Haha. Just det. Står ofta per 10 kubik. Jäkligt korkat.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Jo men ibland är det rejält grisigt! Grumligt mm, och nog skulle jag vilja byta vatten, än att bara bada i svett och kemikalier..
Ja missköter man poolen lär det ju inte se så trevligt ut men varför låta det gå så långt....
 
Vi har uppvärmd nedsänkt inomhuspool. 5x3x2. Vi använde den 1 gång per år i ett 40m2 stort roum med fantastisk utsikt. Poolen är murad, armerad och väl dränerad runtekring så den håller mot tjäle även om den är tom.

Det kostade väldigt mkt att hålla den varm året om, även att hålla den på 5-10 grader under vintern kostade mkt då den smygnallade lite av golvvärmen.

Vi tömde den år 3 (efter att ha flyttat hit) och byggde ett trägolv i. Vi har kvar värmecentral och rengöringsfilter m.m.

Nu är det rummet ett av våra mest använda rum. Vi leker där med barnen dagligen. Har fester där m.m. Kanske öppnar vi upp den om 10 år när barnen är stora. Våra vänner gjorde samma sak fast fyllde igen sin för de vet att de inte kommer använda den.

Pooler tar tid och kostar pengar men om det är värt det är subjektivt. Vissa bygger ju liksom märklintågsrum hemma.

Värdeökande - kan vara.
Huvudvärk - för vissa.
Kostar mkt - ja, beroende på din ekonomi.
Tar tid - ja, men det beror på hur mkt tid du har över.
 
  • Gilla
Palle Strömstad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.