Så här ser min, eh, gräsmatta ut:

Tjock matta av mossa täcker marken där gräset borde vara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en tjock död matta av mossa. Kommer jag få bort den med en vertikalskärare?

Eller så kan jag ställa frågan så här. Är vertikalskärare rätt verktyg att börja med för att få styr på gräsmattan?
 
M Micke_xyz skrev:
Så här ser min, eh, gräsmatta ut:

[bild]

Det är en tjock död matta av mossa. Kommer jag få bort den med en vertikalskärare?

Eller så kan jag ställa frågan så här. Är vertikalskärare rätt verktyg att börja med för att få styr på gräsmattan?
Kan du ta lite fler bilder?
Är det endast mossa eller thatch?
Vad har du för jord under?
Hur stor yta?

Men vid första anblick så tror jag att en vertikalskärare i sig inte kommer att räcka som det där ser ut. Du kommer behöva så om och kanske jordbättra. Och beroende på omständigheter kan vertikalskärare vara bra eller så kan du bara dumpa på massor av jord ovanpå.
 
Jag tänker jordförbättra och så. Men först vill jag ha bort den där döda mossmattan.
 
M Micke_xyz skrev:
Jag tänker jordförbättra och så. Men först vill jag ha bort den där döda mossmattan.
När du river mossa riskerar du att sprida den. Vill du få död på den kan du använda weibulls mossdödare. Den funkar prima. Försvinner av sig själv sen.
 
Här har jag tagit bort en liten bit för att se vad som är under.
Person som pekar på ett avlägsnat område av gräsmatta för att visa underliggande jord och rotsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V mutalisken skrev:
När du river mossa riskerar du att sprida den. Vill du få död på den kan du använda weibulls mossdödare. Den funkar prima. Försvinner av sig själv sen.
Den där är tämligen död och kommer knappast försvinna av sig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.