Gjut...
Håller precis på med staket själv och platsgjuter stolpar med 3 hål för 120x45 reglar.

Tycker själv det blir snyggt, och som bonus helt underhållsfritt.


Del av ett pågående staketbygge med en trästolpe platsgjuten i betong med utrymme för tre reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Platsgjutna betongstolpar för staket med utrymme för träreglar längs en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
DaErkiman DaErkiman skrev:
Gjut...
Håller precis på med staket själv och platsgjuter stolpar med 3 hål för 120x45 reglar.

Tycker själv det blir snyggt, och som bonus helt underhållsfritt.


[bild]
[bild]
Riktigt snyggt och underhållsfritt är alltid bra. Har du tips på en bra instruktion/guide till det där. Jag har aldrig jobbat med gjutning/betong tidigare.
 
M Maghog01 skrev:
Riktigt snyggt och underhållsfritt är alltid bra. Har du tips på en bra instruktion/guide till det där. Jag har aldrig jobbat med gjutning/betong tidigare.
Tack!
Jag har gjort så här:

Grävde ned färdiga plintar med järn avsedda för 90-stolpar.

Byggde en form som är 100cm hög av en limträskiva från biltema. Skruvad i kanterna så den går dela på efter gjutning, och med 3 hål som mäter 126x51mm utsågade på två av sidorna.

Gjorde 3st "reglar" av 120x45 regel som jag klädde med 3mm masonit som passar i hålen i formen.

Inför varje gjutning så najjar jag fast 2st 195cm armeringsjärn i järnen som kommer upp ur plinten.

Smörjer in formens insida med matolja, ställer den uppe på plinten och stagar upp den mot mark och/eller en annan stolpe med några reglar.

Rullar in de 3 reglarna i ett lager plast, oljar in dem och stoppar in dem i hålen i formen.

Sedan är det bara att blanda ca 30kg betong och hälla i, knackar på formen för att få ut värsta luftbubblorna.

Dagen efter är det bara att öppna formen och knacka ur reglarna från den stelnade stolpen.
Rengör/skrapa formen lite så är det bara att gjuta en till.

Formen verkar hålla bra till 7-8 stolpar i alla fall.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
DaErkiman DaErkiman skrev:
Sedan är det bara att blanda ca 30kg betong och hälla i, knackar på formen för att få ut värsta luftbubblorna.
Lämpligt för att vibbra är en slagborrmaskin med en stor bult och köra lite snällt mot formen och pytsa i betong i mindre skvättar, vibbra tills vattnet kommer upp, då brukar det bli bra och inga lufthål i stolpen
 
M Maghog01 skrev:
Tack för många bra idéer och synpunkter. Precis som vissa nämnt så finns det enklare sätt men det känns roligt att få göra något annorlunda.

Har funderat på att klyva stolpen men undrar om det sen kommer hålla, ska stå ute i Norrland och vill inte att stolpen ska spricka.

Jag har en vanlig enkel pelarborr, typ jula, funkar stämborr i en sådan? Vart köper man de olika borrar och frässtål som har angetts? Yrkesbutik eller Clas i sjön?

Norrland..... det är stort det, är du i närheten av Umeå kanske jag kan hjälpa dig.

Protte
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Magnus E K
Fuska kanske: runt hål genom stolpen, runda centrerade hål i ribborna, gängstång och trälim?
 
  • Gilla
Exostor och 2 till
  • Laddar…
M Maghog01 skrev:
Har funderat på att klyva stolpen men undrar om det sen kommer hålla, ska stå ute i Norrland och vill inte att stolpen ska spricka.
Varför göra det svårt for sig och klyva?
2st 45x95.
Fräsa ur en triangel eller gersåga/sticksåga (beroende på maskinpark och budget) och skruva ihop.

Personligen tror jag inte det blir några problem med stabiliteten.
Har tillverkat ett baby skydd till kaminen med stolpe och rundstav där jag hade c:a 10mm som tunnast och det blir superstabilt, "ribban" bidrar ju till stabiliteten.

Tack för idén, jag kommer nog kidnappa den ;)
 
Ett alternativ som garanterat håller, men är dyrare, är ju att köpa stolparna från Wernamodesign.
Då får du dem i 1,5mm varmgalvat stål med minimal arbetsinsats.

Själv är jag liksom andra lite skeptisk till hållbarheten med så urkapade trästolpar, men om du kör på det skulle jag välja att göra dem genom att jacka ur i två reglar som du sedan skruvlimmar ihop på plats med reglarna monterade.
Dels så blir det mycket lättare att göra exakta snitt med en gersåg, dels kommer du inte behöva några extra marginaler för att kunna trä igenom de vinklade reglarna. Limmar du hela ytan, inklusive ribborna så borde det kunna kompensera en del för den minskade styrkan pga urkapningen.
 
Det blir typ 16 mm kvar på var sida, 95 mm bredd.
Det ska då vara en genomgående kvist just på tunnaste stället för att det ska gå sönder.
Sedan kan man ju undra vad ett vanligt villastaket ska tåla? Tala om för grannen att här är min gräns eller stängsla in en flock tjurar med grönt gräs på andra sidan....

Protte
 
Magnus E K
Horisontella ribbor inbjuder till att hoppa över genom att sätta händerna eller en fot på den översta, så detta bör det helst tåla. Annars blir nog största belastningen när det kommit en massa snö och plogen trycker upp nästa omgång av vallen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Om du är sugen på lösni gen med betongstolpar så ser det ut såhär när man får dit ribborna.

Staket med horisontella träribbor monterade mellan vertikala betongstolpar längs en väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zwahlen och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.