Hej alla!
Vi har en brunn i vår källare troligen en så kallad "fattigmans dränering" en ca 70cm djup brunn med en dränkpump i som tömmer när den når en hög nivå. Huset är från ca 1909 med källare. Vi använder den endast som kallkällare med förvaring för mat och vin, bergvärmepump och tvättstuga.
Men vi kör avfuktare för att sänka fukten i källaren och få bättre klimat till regelrätt dränering som kommer ske nästa år.
Nu min fråga, jag leder vattnet från avfuktare till brunnen, är det dumt? Skulle jag leda det till golvbrunnen istället? Jag tänker att jag kanske motarbetar mig själv?
 

Bästa svaret

tommib
Om du har en golvbrunn och den är kopplad till avloppet* så är det bättre att leda ner vattnet i den.
Vattnet försvinner ju nu också om du pumpar undan det vartefter men pumpen får gå titt som tätt och det sliter på den, kanske i onödan.


* du bör kolla detta så att den inte bara mynnar i en stenkista under huset
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du har en golvbrunn och den är kopplad till avloppet* så är det bättre att leda ner vattnet i den.
Vattnet försvinner ju nu också om du pumpar undan det vartefter men pumpen får gå titt som tätt och det sliter på den, kanske i onödan.


* du bör kolla detta så att den inte bara mynnar i en stenkista under huset
Ahh får göra så då istället, nej då den är kopplad till avloppsnätet det vet jag helt säkert. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.