Hej.

Behöver råd innan vi tar hit elektriker (om det behövs).

Det gäller ett badrum med dusch, toa och handfat, men utan badkar.

Vill sätta upp vägglampa ovanför handfatet. Fästpunkten ligger 120 cm från dusch (dvs från upphängt duschhuvud.,..blandbatteri där vattnet kommer ut från väggen ligger ännu längre bort), och ca. 120 cm över handfatets blandare. Jag gissar det är zon3.

Väggar består av tjockt kakel, gips, träskiva och på de flesta ställen mellanrum bakom till murad vägg eller nåt annat.

Helt otroligt att dom dragit från dimmer till takspots, men absolut inget för vägglampa. Dom har dock åtminstone satt upp ett uttag. Men det är så klart svårt att finna badrumslampa som går med stickkontakt, och det bästa hade vart och slippa stickkontakt.

Ser fyra alternativ:

1. Dra kablage från befintligt spotsystem i taket som är kopplat (via trafo,som jag inte vet var den är) till dimmer på väggenn utanför badrummet. Om möjligt dra kablaget från taket och bakom väggen, borra hål vid lampans fästpunkt och dra ut kable där. Vill dock egentligen helst har "riktig" lampa ovanför spegeln, inte LED. Helst inte heller dimmer, vilket är hel onödigt och korkat i badrum enligt min mening.

2. Dra kabel från uttaget bredvid spegeln upp till nya lampans fästpunkt. Börja kable med stickkontakt i befintligt uttag och sen dra längs väggens utsida


3. Sätta liten distans under befintligt uttags skal, dra kabel från dosa (baksida) ut via distans och upp längs väggens utsida.

4. Borra hål vid avsedd fästpunkt för lampa, koppla kabel till uttagsdosan (insida/baksida) och lirka kabeln via en av rör-öppningarna i dosan upp till borrat hål i väggen så att kabeln går via väggens baksida.

Osäker på vad som gäller för vart och en av dom metoderna. Vad gäller fästning av kabel på utsida av vägg? Med utan stickkontakt? Vad gäller för kabel dragen via baksida av vägg?.Vad får man göra själv....Etc..

Tacksam för tips. Eluttag med avtagen front monterad på kakelvägg, synliga ledningar och spegelbild av en person som fotograferar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med vita kakelväggar, spegel ovanför handfat, duschhörna och öppet eluttag på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag på kakelvägg i badrum med spegel och del av person som tar foto reflekterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte så att spegeln sitter över lamputloppet eller att det är överkaklat (rätt vanligt). Annars kanske det går att öppna väggen på baksidan.
 
Tvärr så är spegeln "kaklad" in. Kommer inte in bakom väggen annat än genom hålet där dosan bakom uttaget sitter, och den ger ju inte mycket åtkomst.. Eller knacka bort kakel och borra mig in... :(

Går inte komma åt från andra sidan väggen. Tror hela badrummet är ett ombygge från nåt som var nåt annat. Huset är ett stort bostadshus från 1890 beläget i en storstad. Blev gjort nån sorts halvdan renovering av hela huset och alla lägenheter på sent 90tal där planlösning också ändrades.

Mest ute efter att veta vad jag rimligen kan få en elektriker att göra. Har haft en kille här som hastigast på vägen till nåt annat som då inte såg nån annan möjlighet än utanpåliggande kabel....kändes dock lite lättvindigt....så jag har valt att tänka til lite innan jag ber nån komma hit.
 
Redigerat:
En möjlighet är att "dölja" kabeln i kabellist, det brukar i alla fall inte se sämre ut än en klamrad kabel. Använder man dom detaljer och tillbehör som finns kan det tom bli rätt bra.
 
OK, tack för tipset.

Om man då utgår ifrån att det (tydligen?) är för jobbigt att dra kabel från uttaget bakom vägg, varför inte ansluta till takpottarnas slinga?

Vill ju helst inte ha 12V LED där, men det får gå om det blir snyggast. Jag vet efter att själv ha haft en kamera in över undertaket att det är öppet ner bakom väggen med spegeln så det borde vara en relativt enkel sak att lirka kabel från takslingan ner till ett borrat hål i väggen...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.