Mikael_L
Jag tycker också att du Tord ska ta och sätta upp lite fasta och väl dolda kameror och filma lite i omgivningarna, även om det kanske inte är tillåtet.

Men håll det för dig själv och använd inte materialet förrän det kan bidra till en fällande dom.
Som bevis duger det precis lika bra, oavsett hur olagligt som bevisningen har tagits fram.

Och vill du använda materialet i någon anmälan kan du låta bli att nämna hur det är filmat, och om frågan uppstår säga att någon du känner filmade (från huset, eller vad som nu passar) alternativt att du tillfälligt ställt upp din egen mobil för filmning av någon anledning och glömt den på.
Vilken vit nödlögn som helst duger.

Men den dag alla dessa trakasserier verkligen har kommit upp till rättegång, dra då till med allt bevismaterial du har, så det verkligen 100% säkert räcker till en fällande dom. Och då kan du skita i hur materialet kommit till, om det blir något av det så är det i så fall en helt annan rättsprocess.
 
  • Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
Men vad händer sen då, efter en fällande dom? Han lär ju bara få böter, inte få fängelse i så fall. Kommer han att sluta trakassera? Knappast, ilskan mot TS blir väl bara nytt bränsle till attacker. Jag tycker TS har hamnat i en fruktansvärd situation och tyvärr tror jag inte det är möjligt att stoppa en sådan här människa som har havererat så fullständigt. Jag tror de två enda alternativen är att flytta eller försöka härda ut och hoppas på att han hittar ett nytt hatobjekt så småningom eller något annat som tar bort hans fokus från TS. Vissa människor lever för konflikter och klarar inte att leva utan dem. Jag beklagar verkligen och tycker det är fruktansvärt att inte samhället ställer upp bättre då en oskyldig person drabbas.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
F
D dajaskazal skrev:
Men vad händer sen då, efter en fällande dom? Han lär ju bara få böter, inte få fängelse i så fall. Kommer han att sluta trakassera? Knappast, ilskan mot TS blir väl bara nytt bränsle till attacker. Jag tycker TS har hamnat i en fruktansvärd situation och tyvärr tror jag inte det är möjligt att stoppa en sådan här människa som har havererat så fullständigt. Jag tror de två enda alternativen är att flytta eller försöka härda ut och hoppas på att han hittar ett nytt hatobjekt så småningom eller något annat som tar bort hans fokus från TS. Vissa människor lever för konflikter och klarar inte att leva utan dem. Jag beklagar verkligen och tycker det är fruktansvärt att inte samhället ställer upp bättre då en oskyldig person drabbas.
Är man dömd en gång så är det betydligt lättare att bli dömd igen som återfallsförbrytare och då till ett strängare straff. En fällande dom är inte heller en nackdel för att sätta press på hyresvärd och eventuellt socialen om det är dom som står för hyra. Sen är det så att anmälan och dom är lite det som en rättstat vilar på, man kan ju inte bara skita i det för att man inte tror att det skall hjälpa.
 
  • Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är man dömd en gång så är det betydligt lättare att bli dömd igen som återfallsförbrytare och då till ett strängare straff. En fällande dom är inte heller en nackdel för att sätta press på hyresvärd och eventuellt socialen om det är dom som står för hyra. Sen är det så att anmälan och dom är lite det som en rättstat vilar på, man kan ju inte bara skita i det för att man inte tror att det skall hjälpa.
Jag uppfattade det som att hyresvärden inte var villig att kommunicera med TS. Menar heller inte att bara "skita i det", men en haverist av denna kaliber tror jag får näring av en upptrappande konflikt och risken är att han triggas av ett bötesföreläggande. Självklart vore det allra bästa att hyresvärden tog sitt ansvar och vräkte grannen. Där kan han ju inte spjärna emot, med handräckning åker han ut och problemet blir löst.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
F
D dajaskazal skrev:
Jag uppfattade det som att hyresvärden inte var villig att kommunicera med TS. Menar heller inte att bara "skita i det", men en haverist av denna kaliber tror jag får näring av en upptrappande konflikt och risken är att han triggas av ett bötesföreläggande. Självklart vore det allra bästa att hyresvärden tog sitt ansvar och vräkte grannen. Där kan han ju inte spjärna emot, med handräckning åker han ut och problemet blir löst.
Absolut. Men en dom (eller två) KAN vara det som får hyresvärden att agera.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
D dajaskazal skrev:
Men vad händer sen då, efter en fällande dom? Han lär ju bara få böter, inte få fängelse i så fall. Kommer han att sluta trakassera? Knappast, ilskan mot TS blir väl bara nytt bränsle till attacker. Jag tycker TS har hamnat i en fruktansvärd situation och tyvärr tror jag inte det är möjligt att stoppa en sådan här människa som har havererat så fullständigt. Jag tror de två enda alternativen är att flytta eller försöka härda ut och hoppas på att han hittar ett nytt hatobjekt så småningom eller något annat som tar bort hans fokus från TS. Vissa människor lever för konflikter och klarar inte att leva utan dem. Jag beklagar verkligen och tycker det är fruktansvärt att inte samhället ställer upp bättre då en oskyldig person drabbas.
Skall man flytta varje gång man råkar ut för en skitstövel så lär det bli ett tattarliv........ i husvagn.
Min erfarenhet är att man kan få stopp på vilka tokerier som helst om man envist och sakligt försvarar sina rättigheter. Folk beundrar individer som står på sig för det rätta och småningom får man allt flera med sig och till slut märker skitstöveln/skitstövlarna att han/hon/de är omgivna av fiender på alla håll och antingen flyttar själv eller lugnar ned sig.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
wildeside
H heimlaga skrev:
Skall man flytta varje gång man råkar ut för en skitstövel så lär det bli ett tattarliv........ i husvagn.
Min erfarenhet är att man kan få stopp på vilka tokerier som helst om man envist och sakligt försvarar sina rättigheter. Folk beundrar individer som står på sig för det rätta och småningom får man allt flera med sig och till slut märker skitstöveln/skitstövlarna att han/hon/de är omgivna av fiender på alla håll och antingen flyttar själv eller lugnar ned sig.
Råkar man ut för en skitstövel på alla platser man flyttar till så kanske man ska fundera på vem som är en skitstövel:thinking:
Min erfarenhet är nog att envishet och hävda sin rätt är inte alltid är rätt väg att gå, kan vara bra att vara lite flexibel ibland.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Råkar man ut för en skitstövel på alla platser man flyttar till så kanske man ska fundera på vem som är en skitstövel:thinking:
Min erfarenhet är nog att envishet och hävda sin rätt är inte alltid är rätt väg att gå, kan vara bra att vara lite flexibel ibland.
Såg du att jag skrev "sakligt". Inga överdrifter och inget revirpissande och ingen millimeterrättvisa men en klar och konsekvent linjedragning baserad på vad som är rimligt och rättvist.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Råkar man ut för en skitstövel på alla platser man flyttar till så kanske man ska fundera på vem som är en skitstövel:thinking:
Min erfarenhet är nog att envishet och hävda sin rätt är inte alltid är rätt väg att gå, kan vara bra att vara lite flexibel ibland.
Så kan det bli om man bor i lägenhet. Nu bodde jag förvisso i samma lägenhet i 11 år. Men fy fan säger jag bara, 2-3 lägenheter bytte ju folk hur ofta som helst och majoriteten blev vräkta för det var skitstövlar.
 
T Tord_Lj skrev:
Lägger detta med kontaktförbud åt sidan för nu, han skiter ändå i det (han är dömd för det tidigare) och håller mig undan så gott det går (gjort det hela tiden egentligen) men jag måste kunna ta mig till byn (700m promenad) och kunna sköta gården & verksamheten. Bodycam är alltid med där det finns orsak att råka på honom.
Nej kontaktförbud biter inte på den här missanpassade individen.
Hans egen dotter begärde kontaktförbud och han bröt mot det två gånger när hon försökte kontakta sin mamma som är hans fru. Antar att det är hans dotter då dom har samma efternamn.

NN delgavs den 23 september 2014 förbud att under tiden den 23 september 2014 – 22 september 2015 besöka eller på annat sätt ta kontakt med eller följa efter XX.

Första gången fick han ett strafföreläggande 2015-07-02 och böter på 1.500 kr.
Andra gången blev han dömd i Varbergs Tingsrätt 2015-11-13 och fick 30 dagsböter á 50 kr.
Han fick också betala 800 kr till brottsofferfonden.
Han har troligen många fler domar men jag kommer inte åt dom i dag.

Fortsätt dokumentera och hålla dig undan så gott det går även om det känns jobbigt.
Då grannen verkar vara en gammal missbrukare så skiter han nog i det mesta för han vet så väl hur långt han kan gå och allt blir ju nerlagt.
Men en dag kommer han att gå för långt... och jag hoppas bara att TS inte blir för svårt skadad.

Att TS ska hålla sig helt undan blir lite svårt då dom bor grannar och kan mötas i dom lokala butikerna.
Att TS ska fly fältet och flytta för att en gammal missbrukare gör hans liv till ett helvete är inte rätt och TS har bott på orten längre än dåren till granne. Det är grannen som ska väck!
 
  • Ledsen
  • Gilla
bakterie och 5 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Framstår som en sjuk människa. Obehaglig att ha som granne skulle jag tycka.
Jag har sett bilder på honom och han ser verkligen ut som en gammal pundare och fyllo.
Att vid snart 66 års ålder se ut som han gör med det håret får mig att rysa av obehag.
Alla som ser honom skulle direkt tro att han är en A-lagare och gammal pundare som brukar sitta på parkbänkarna.
Ingen människa som någon vill ha som granne när han dessutom har ett aggressivt beteende :worried:
 
Redigerat:
O OTTO_75 skrev:
Har läst tråden...och förstår inte riktigt...
Du har på film där han slår dig...uppträder hotfullt...och "siktar" på dig med bilen...och dessutom finns det vittnen.
Och du har polisanmält...och polisen gör inget!? Eller...
Nej Polisen i Hallands län är välkända för sin slapphet och dom har fått massiv kritik för att dom inte ens gör ordentliga utredningar när det kan vara mord.
Att få dom att lyfta på häcken och göra något åt TS problem är något som nog tyvärr en önskedröm. Dom lägger ju till och med ner utredningar där det kan vara mord så varför skulle dom bry sig om TS problem med sin granne?
Nu ska all personal i yttre polistjänst i Halland genomgå utbildning så det man kan hoppas på är att det blir en bättring. Men vidareutbildningen av all personal i yttre tjänst är inte gjort i en handvändning tyvärr... så det lär dröja innan man ser något resultat.

Hallandspolisen kan ha missat brott i flera dödsfall
Publicerad 28 september 2018
500 fall granskade
En granskningsgrupp av erfarna utredare och kriminaltekniker har nu gått tre år tillbaka i tiden och tittat på 500 dödsfallsutredningar från Halland. Gruppens slutsats är det ”i ett stort antal ärenden” finns brister i hur framförallt det initiala polisarbetet har gått till, skriver granskningsgruppen i ett PM som släppts under fredagen.

Det har bland annat saknats viktig information om fyndplats och andra omständigheter runt dödsfallen, det har inte hållits förhör med anhöriga och bekanta och identitet på vittnen som hittat döda kroppar har inte dokumenterats så att det i efterhand går att söka upp vittnen.

Bristerna är så stora att det gjort det svårt att säga om det rör sig om naturliga dödsfall, självmord eller brott, menar granskningsgruppen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/hallandspolisen-kan-ha-missat-brott-i-flera-dodsfall
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Med så dåliga poliser kanske det är dags att ta lagen i egna händer.
 
T Tord_Lj skrev:
En sak har livet lärt mig, att tänka efter före.
Och när det verkligen hettar till var iskall, agera aldrig i affekt.
Det jag kommit fram till är att han är inte frisk till 100% och då gäller lite andra delar.
Läs ett inlägg strax ovanför här, riktigt bra input.
Tänka hinner man göra efteråt..! (y)
 
Mikael_L
T TheGame skrev:
Med så dåliga poliser kanske det är dags att ta lagen i egna händer.
Risken verkar minimal att de orkar utreda det så man har någon risk att åka dit ... :D
 
  • Haha
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.