De har de flesta badtunnor också..men det fångar småskräp och flugor, är kemin som kan bli fel, lättare med vattenbyte i Spabad på 1200liter än 60kbm.
 
  • Gilla
AskMyDad
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
De har de flesta badtunnor också..men det fångar småskräp och flugor, är kemin som kan bli fel, lättare med vattenbyte i Spabad på 1200liter än 60kbm.
Man byter inte vatten i en stor pool, man fixar kemin om man klantat till det. Har man svårt med kemin skaffar man autodosering av kem så sköter sig det nästan självt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ju mer vatten desto enklare att hålla ordning på..... med större pool kommer oftast lite seriösare sandfilter och vattenpump som kan gå 24x7. Bra täckning är viktigt för att minimera underhållet.
Tack. Det var det jag tänkte oxå. Iofs inte så stor skillnad i mängd men ändå... plus att en (delvis) nergrävd blir jämnare i temp. Påsen blir 15-16 grader på natten vanligtvis och kan bli 28 grader på dan en solig dag. Det är iofs skönt med en varm pool men 22 är perfekt för mig :) I en sån här pool doppar man sig ju bara, det är svårsimmat :)

Om det skiter sig så är det inte så jobbigt att byta vatten men i sommar har jag inte bytt någon gång.
 
Satsa på ett korrekt dimensionerat sandfilter, inte ett billigt patronfilter. Finns mycket beggat att köpa. Se till att du har ett breddavlopp så att ytvattnet sugs bort. Använd klorpuckar utan cyanyrsyra, för mycket syra leder till sk klor blockering vilket är den enda situationen när vattenbyte är enda vägen framåt. Bra pooltäckw är också viktigt, får du ner löv och skit i poolen hela tiden blir underhållet jobbigt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Satsa på ett korrekt dimensionerat sandfilter, inte ett billigt patronfilter. Finns mycket beggat att köpa. Se till att du har ett breddavlopp så att ytvattnet sugs bort. Använd klorpuckar utan cyanyrsyra, för mycket syra leder till sk klor blockering vilket är den enda situationen när vattenbyte är enda vägen framåt. Bra pooltäckw är också viktigt, får du ner löv och skit i poolen hela tiden blir underhållet jobbigt.
Finns tom antiklor om man fått en blockering. Vet inte om det alltid funkar men för min del gick det bra förra året när det sket sig pga test av andra klortabletter. Numera kör jag åter Bayrol Varitab. Kollar värdena max några gånger per år.
 
Näe, antiklor fungerar inte för att ta ner cya-nivåer.

Det är inte mycket klor som är problemet utan cyanyrsyra, den går inte att bli av med med en annan kemikalie.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Näe, antiklor fungerar inte för att ta ner cya-nivåer.

Det är inte mycket klor som är problemet utan cyanyrsyra, den går inte att bli av med med en annan kemikalie.
Nja, du har i sak rätt men du kan jobba med antiklor ändå (jag kunde ju varit lite tydligare i inlägget ovan kanske...). Klorblockering kan ju lösas av (håll i hatten) chockklorering. Istället för att byta vatten gjorde jag följande:

1) Chockklorera
2) Antiklor
3) Chockklorera
4) Antiklor
5) Chockklorera
6) Antiklor

eller något i den stilen. Antikloret användes för att snabba upp processen och inte vänta ut att chockkloret försvunnit. Inget poolskydd på under natten (bör man väl inte ha efter en chockklorering normalt heller egentligen).

Jag var själv VÄLDIGT skeptisk till detta men fick tipset från Österlen Pool på Center Syd. Redan efter första omgången såg vattnet lite bättre ut (hade ju inte hjälpt med min klorering innan) men det såg jag främst på foto efteråt. Men efter omgång 2 var det tydligt att jag var NÅGOT på spåret.
 
Det du beskriver är inte lösningen på en klorblockering. Har du en hög cyanursyrahalt så kvarstår den även efter denna behandling. Jag förstår att du kan ha lyckats lösa det problem du hade, men den som har för hög cya kan inte lösa det på detta vis.
 
Ok. Du är uppenbart mer kunnig än mig. Jag hade med ett vattenprov till butiken för exaktare mätning. De misstänkte klorblockering innan mätning och minns utvalda ord kanske.
 
En gång var jag på visning av en villa med pool. En annan som var där ställde frågan jag inte vågade.

- Vad kostar det att få bort poolen?
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Ja en sak är klar iallafall, det är mycket billigare att bli av med den än att få dit den!
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi har sån där pool som man monterar upp på sommaren. Mest pga barnen vill bada :D

Själv är jag mer en bastubadare än pool/spa
 
När vi letade hus så ratade vi mer eller mindre alla hus med pool så att de drar upp intresse och pris är inte alltid rätt.
 
  • Gilla
Spannen
  • Laddar…
500.000kr verkar vara vad okej pooler kosta att bygga inkl. pooltak (högt nog för att bada under) om jag kikar på min omgivning. De inkluderar inte poolhus. Enklare varianter hade iaf. inte jag byggt och det säger jag som ingen pool har. Hur ni tolkar det är upp till er...

Ang Tahiresor har jag ingen aning om priser så jag inte vantrivs hemma ;)
 
Tokslut Tokslut skrev:
500.000kr verkar vara vad okej pooler kosta att bygga inkl. pooltak (högt nog för att bada under) om jag kikar på min omgivning. De inkluderar inte poolhus. Enklare varianter hade iaf. inte jag byggt och det säger jag som ingen pool har. Hur ni tolkar det är upp till er...

Ang Tahiresor har jag ingen aning om priser så jag inte vantrivs hemma ;)
Du kan komma runt 350.000-400.000 kr tror jag om en poolfirma gör rubbet och man tex väljer en murad lecapool med platssvetsad liner och pooltak. Själv valde jag bort pooltak pga platsbrist men saknar det inte då det är rätt fult om det kommer i blickfånget tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.