Intressant!
Vad fick du betala för Boschteknikern att bara starta? Ja antar att han gör någon besiktning och godkänner installationen? Jag blev förvånad för jag antar att de vill få sälja installationen för att komma.
Gjorde du vatten anslutningarna med armerad slang?
Jag har fått pris 12000kr efter rot för installation och det känns rätt dyrt för en förmiddags jobb.
 
Tänk på att luftflödet inte bara ska ställas på ett random värde utan man ska mäta in så det blir korrekt. Flödet är beroende på storleken på huset.
Om man har för högt flöde så kostar det onödig energi. Har man för lågt flöde och så får man dåligt inomhusklimat.
Allt för många installatörer slarvar med detta, framför allt när det gäller utbyte av en gammal frånluftspump.
 
L lordi skrev:
Tänk på att luftflödet inte bara ska ställas på ett random värde utan man ska mäta in så det blir korrekt. Flödet är beroende på storleken på huset.
Om man har för högt flöde så kostar det onödig energi. Har man för lågt flöde och så får man dåligt inomhusklimat.
Allt för många installatörer slarvar med detta, framför allt när det gäller utbyte av en gammal frånluftspump.
Ja, det är sant!
Det ska vara 47 l/sek i mitt hus!
Tyvärr blir det en del mer när man eldar kakelugn och det drar in luft den vägen även om man har separat tilluft till eldstaden, så bra om man kan justera ner flödet på pumpen. Med min nibe
fick jag flytta fläktanslutningen på plint vid eldning för att få ner flödet till lagom nivå och undvika kalldrag.
 
S Skyflakes skrev:
Intressant!
Vad fick du betala för Boschteknikern att bara starta? Ja antar att han gör någon besiktning och godkänner installationen? Jag blev förvånad för jag antar att de vill få sälja installationen för att komma.
Gjorde du vatten anslutningarna med armerad slang?
Jag har fått pris 12000kr efter rot för installation och det känns rätt dyrt för en förmiddags jobb.
har inte fått någon faktura ännu :p (typiskt hantverkare? :) ) men jag gissar på runt 1500-2000kr. Han var här och ställde in pumpen samt ställde in fläktvarvtal / mätte frånluftsdonen.. så jag hoppas det vart rätt. Men jag ville ju åt garantin .. Hade fyllt pannan med vatten/luftat så gått de går.. ganska simpelt att göra. Ja det vart flexibla slangar för att underlätta installationen då det var lite trångt, installerade även in ett Magnitet filter enl bosch rekommendation "Fernox TF1 Total Filter 22mm".. den ska plocka upp skit som kan uppstå med åren.. den kosta runt en tusenlapp så de kanske är värt de, men sen insåg jag att pumpen redan har ett mini magnet filter :)
 
L lordi skrev:
Tänk på att luftflödet inte bara ska ställas på ett random värde utan man ska mäta in så det blir korrekt. Flödet är beroende på storleken på huset.
Om man har för högt flöde så kostar det onödig energi. Har man för lågt flöde och så får man dåligt inomhusklimat.
Allt för många installatörer slarvar med detta, framför allt när det gäller utbyte av en gammal frånluftspump.
bra att du tog upp det, han mätte mina fyra frånluftsdon och ställde in donen till följande med 50% fläktvarvtal på pumpen
Kök 100rör = 5l/s
Badrummet m ed dusch 125rör = 15l/s
Lillatoan = 3l/s
Tvättstugan = 3 eller 5.. osäker.

Tillluften brydde han sig mindre om, men jag har 4st som borde ge totalt 32l/s~ osäker på denna siffra ..

Så jag hoppas han tänkte rätt! eller? :)
 
E erik.dalera skrev:
har inte fått någon faktura ännu :p (typiskt hantverkare? :) ) men jag gissar på runt 1500-2000kr. Han var här och ställde in pumpen samt ställde in fläktvarvtal / mätte frånluftsdonen.. så jag hoppas det vart rätt. Men jag ville ju åt garantin .. Hade fyllt pannan med vatten/luftat så gått de går.. ganska simpelt att göra. Ja det vart flexibla slangar för att underlätta installationen då det var lite trångt, installerade även in ett Magnitet filter enl bosch rekommendation "Fernox TF1 Total Filter 22mm".. den ska plocka upp skit som kan uppstå med åren.. den kosta runt en tusenlapp så de kanske är värt de, men sen insåg jag att pumpen redan har ett mini magnet filter :)
Ja det var slarvigt av Bosch rekommendera det.
Var beställde du pumpen?
 
S Skyflakes skrev:
Ja det var slarvigt av Bosch rekommendera det.
Var beställde du pumpen?
du menar att filtret är onödigt? Jag gillar ju att göra saker själv så köpte den bara via k-rauta då jag fick bra pris lokalt. Annars har jag pratat med bosch-climate på telefon och då rekommendera de tex filtret.
 
E erik.dalera skrev:
bra att du tog upp det, han mätte mina fyra frånluftsdon och ställde in donen till följande med 50% fläktvarvtal på pumpen
Kök 100rör = 5l/s
Badrummet m ed dusch 125rör = 15l/s
Lillatoan = 3l/s
Tvättstugan = 3 eller 5.. osäker.

Tillluften brydde han sig mindre om, men jag har 4st som borde ge totalt 32l/s~ osäker på denna siffra ..

Så jag hoppas han tänkte rätt! eller? :)
Du kan räkna ut detta.
Ta totala golvytan gånger höjden så får du husets volym.
Luften ska default bytas 2 ggr varje timma så ta volymen gånger 2 så har du volym/timma som ska bytas.
Räkna om det till liter/sekund så får du värdet.
Det värdet ska sen fördelas lämpligt på dina frånluftsdon. Du får fundera hur du vill ha luftströmmarna i huset. Jag har inställt efter husfabrikantens rekommedation
 
S Skyflakes skrev:
Du kan räkna ut detta.
Ta totala golvytan gånger höjden så får du husets volym.
Luften ska default bytas 2 ggr varje timma så ta volymen gånger 2 så har du volym/timma som ska bytas.
Räkna om det till liter/sekund så får du värdet.
Det värdet ska sen fördelas lämpligt på dina frånluftsdon. Du får fundera hur du vill ha luftströmmarna i huset. Jag har inställt efter husfabrikantens rekommedation
Ja då borde det bli 38l/s (110x0,35) och som han ställde in det 15dusch+5kök+3tvätt+5toa=28l/s (räkna ju fel :p) .. vilket känns snålt? hmm
 
Redigerat:
E erik.dalera skrev:
Ja då borde det bli 38l/s (110x0,35) och som han ställde in det 15dusch+5kök+3tvätt+5toa=28l/s (räkna ju fel :p) .. vilket känns snålt? hmm
Det beror ju på hur många som vistas i huset. Är ni bara två räcker det kanske eller om ni eldar i braskamin om kvällarna så drar det ut mycket luft.
Se vad avluftningstemperaturen är. Värmepumpen behöver ett flöde för att inte isa igen. Det är väl enkelt att höja flödet i menyn på värmepumpen?
 
S Skyflakes skrev:
Det beror ju på hur många som vistas i huset. Är ni bara två räcker det kanske eller om ni eldar i braskamin om kvällarna så drar det ut mycket luft.
Se vad avluftningstemperaturen är. Värmepumpen behöver ett flöde för att inte isa igen. Det är väl enkelt att höja flödet i menyn på värmepumpen?
Jag har även braskamin och har upptäckt problem att den drar in röklukt.. Hade planerat dragit ett eget tilluft rör till den men måste ta reda på mer information om den.

Tyvärr har jag inte hittat vart jag ser info om de olika temperaturerna.. Maskin verkar behålla dessa för sig själv. Ja flödet ska man Kunna Ändra, inte gett mig in i det ännu. Vi får se hur vintern blir..
 
Ok! Det borde vara enkelt att hitta temperaturerna. Annars är det riktigt dåligt konstruerat. Kanske man måste in i en underhållsmeny? Men kompressorn går väl ibland för du använder varmvatten? Den bullar inte så hemskt då?
 
S Skyflakes skrev:
Ok! Det borde vara enkelt att hitta temperaturerna. Annars är det riktigt dåligt konstruerat. Kanske man måste in i en underhållsmeny? Men kompressorn går väl ibland för du använder varmvatten? Den bullar inte så hemskt då?
Nlx inte hittat tyvärr.. Skit skumt. Ska fråga bosch på måndag. Nej den är verkligen super tyst, trodde den skulle låta mer. Min står i tvättstugan och omöjligt att höra den. Fläkt på 50% och låter inget de heller. 1plan på 110kv
 
S Skyflakes skrev:
Hej!

Vad hade du för typ av värmesystem innan Bosch 3000 som du jämför med? Med vänlig hälsning
Har inget att jämföra med då tidigare var direkt el och nu satte jag inte golvvärme å pumpen. Kan iofs jämföra el föregående år men de innan elda mkt i kamin
 
Varvtalsstyrd är även Niben, och Cop/Scop är nog ganska samma, ju mer du ventilerar ju mer kyler du, moment 22, samt torr luft inne, vi sänker vent på vintern med vår Nibe 750, skönare klimat inne och bättre luft, hyffsat dyr VVB...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.