Hej Forumet!

Jag har pga mycket vatten under huset börjat gräva ut kring plintarna i första hand för att se vilket skick de är i och den första som var som mest begravd i jord och växtlighet såg ut som ni ser på bilderna och tänkte nu rådfråga om tips på bästa sätt att göra en förstärkning. Jag tänkte direkt att pressa in några bitar avsågat armeringsjärn och sen tillverka en form runt plinten och fylla med betong. Den blir lite större än befintlig så att man kommer åt från ett par sidor för att se till att det hela fylls upp ordentligt. Låter det som en bra plan eller skall jag tänka om? Utgrävd plint vid husgrund med synlig vattensamling och grävverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En utgrävd husplint med synbara skador i fuktig jord, diskussion kring förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedgrävd betongplint omgiven av vatten och lera, delvis eroderad och i behov av förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utskavd mark runt en husplint med vattenansamling för inspektion och planerad förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
F Fantomet78 skrev:
Hej Forumet!

Jag har pga mycket vatten under huset börjat gräva ut kring plintarna i första hand för att se vilket skick de är i och den första som var som mest begravd i jord och växtlighet såg ut som ni ser på bilderna och tänkte nu rådfråga om tips på bästa sätt att göra en förstärkning. Jag tänkte direkt att pressa in några bitar avsågat armeringsjärn och sen tillverka en form runt plinten och fylla med betong. Den blir lite större än befintlig så att man kommer åt från ett par sidor för att se till att det hela fylls upp ordentligt. Låter det som en bra plan eller skall jag tänka om?[bild] [bild] [bild] [bild]
Oj, det där såg ut som att det skulle kunna ramla ner när som helst - har du avlastat när du upptäckte att den var så dålig? Jag gjorde något liknande nyligen och jag är själv ingen expert men av vad jag förstått så är det viktigt att använda expanerbetong, så att den inte krymper då den torkar (eftersom det blir undergjutning).
 
A
Är det inte bättre att palla upp hörnet och gjuta en ny plint. Det är svårt att få betong att fästa bra mot gammal betong.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
Oj, det där såg ut som att det skulle kunna ramla ner när som helst - har du avlastat när du upptäckte att den var så dålig? Jag gjorde något liknande nyligen och jag är själv ingen expert men av vad jag förstått så är det viktigt att använda expanerbetong, så att den inte krymper då den torkar (eftersom det blir undergjutning).
Nej inget gjort än! Tänker att har det hållit ett år i detta skicket med bara lera runt så håller det nog en vecka eller två till! :)

Skall kika närmare på expanderbetong.
 
Erik_Hansson skrev:
Är det inte bättre att palla upp hörnet och gjuta en ny plint. Det är svårt att få betong att fästa bra mot gammal betong.
Hm ja kanske det men i mina öron låter det bättre att fylla igen. Nya betongen behöver inte fästa utan bara stötta.
 
Hade också siktat på att sätta en ny plint. Inga problem att bära av med 2 pelardomkrafter. Se till att de står stadigt bara. (= bred planka under dem så att inte leran ger vika).
Det var mycket vatten som stod där... Jäkla jobb att dränera men det skulle nog vara bra... I all välmening.
 
M Mikael K. skrev:
Hade också siktat på att sätta en ny plint. Inga problem att bära av med 2 pelardomkrafter. Se till att de står stadigt bara. (= bred planka under dem så att inte leran ger vika).
Det var mycket vatten som stod där... Jäkla jobb att dränera men det skulle nog vara bra... I all välmening.
Vill poängtera att vattnet ni ser på bilderna är vatten jag hällde dit för att skölja bort lera från berget. Annars var det bara lerigt. Jag kommer göra ett gjutningsförsök ska lägga upp bilder och se om jag får godkänt. Tacksam för förslagen om helt ny plint men det är inget jag mäktar med i dagsläget.
 
A
Det blir säkert bra. Har du möjlighet att borra in fästpunkter i berget och befintlig betong så håller det bättre. Lycka till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.