Kan man på något sätt nyttja solcellerna vid strömavbrott. Nu kräver panelerna ström. Borde det inte kunna lösas med en frånskiljare från nätet och ett batteri som ger ström till solcellsanläggningen och en batteriladdare på batteriet. Man får heller inte köra solcellsanläggningen samtidigt som kör elverk trots frånskiljare från nätet..
 
S SPR skrev:
Kan man på något sätt nyttja solcellerna vid strömavbrott. Nu kräver panelerna ström. Borde det inte kunna lösas med en frånskiljare från nätet och ett batteri som ger ström till solcellsanläggningen och en batteriladdare på batteriet. Man får heller inte köra solcellsanläggningen samtidigt som kör elverk trots frånskiljare från nätet..
Hur tänker du justera frekvensen i ett sånt scenario?
 
X xLnT skrev:
Hur tänker du justera frekvensen i ett sånt scenario?
Vet inte men borde finnas elektronik för det. Det är det min fråga gäller om det finns någon möjlighet. Bor på landet och det är strömavbrott ibland. Växellikriktsren gör ju detta
 
S SPR skrev:
Vet inte men borde finnas elektronik för det. Det är det min fråga gäller om det finns någon möjlighet. Bor på landet och det är strömavbrott ibland.
Utan att vara expert, så tror jag du behöver en batteribank för detta.
Jag tror det blir billigare för dig i längden att köpa ett reservkraftsaggregat med (eller utan) ATS.
 
X xLnT skrev:
Utan att vara expert, så tror jag du behöver en batteribank för detta.
Jag tror det blir billigare för dig i längden att köpa ett reservkraftsaggregat med (eller utan) ATS.
Har dieselelverk men drar mycket diesel. Inget billigt. Är det bara timmar är det inget problem men när det rör sig om dagar
 
Det finns inverters för ödrift. Det handlar inte om att de behöver ström för att fungera. Att de inte går utan kontakt med elnätet är en säkerhetsfunktion.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns inverters för ödrift. Det handlar inte om att de behöver ström för att fungera. Att de inte går utan kontakt med elnätet är en säkerhetsfunktion.
Kan man inte lösa det med en frånskiljare som när man kör elverk så det inte går ut på nätet
 
S SPR skrev:
Har dieselelverk men drar mycket diesel. Inget billigt. Är det bara timmar är det inget problem men när det rör sig om dagar
Vad tror du en batteribank kostar att äga och underhålla som ska klara samma Ah?
*hint* det blir inte billigare än drivmedelskostnaden.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
S SPR skrev:
Kan man inte lösa det med en frånskiljare som när man kör elverk så det inte går ut på nätet
Visst kan det lösa. Men alla vanliga solinverters är byggda så att det kräver ett stabilt elnät med rätt frekvens för att mata ut något. Det finns andra inverters om man vill kunna använda solkraften även utan elnätet.
 
X xLnT skrev:
Vad tror du en batteribank kostar att äga och underhålla som ska klara samma Ah?
*hint* det blir inte billigare än drivmedelskostnaden.
Hade i min okunnighet tänkt kraftfullt bilbatteri. Nu kräver tydligen inte växellikriktaren ström utan det är av säkerhetsskäl som man inte går ut på nätet
 
Fronius har nån tilläggsenhet som tillsammans med strömtransformatorer på dieselaggregatet kan göra det du önskar. Du kommer dock inte från att ändå köra dieselaggregatet, men din förbrukning minskas genom att solcellerna producerar större delen av effekten och dieseln i princip agerar kortslutningsumpf och frekvenshållning.
 
Victron Energy har också enheter som löser problemet Multiplus och Quattro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.