Tänkte bygga ut huset med leca ellet ybetong.
Nu undrar jag om det finns någon stor leca eller betong platta som man kan ha som tak, eller det är träbjälkar som gäller?
 
Bob_the_builder
Är inte riktigt säker på att jag förstår vad du är ute efter, men svarar ändå...

Leca har nog inga plattor, dock finns det balkar i längder på 3-4 m tror jag. Dessa är i och för sig avsedda som avväxling för fönster och dörrar i murar, men skulle kanske gå att använda som takbjälkar också.

Betongplattor går ju alltid att gjuta själv om det skulle behövas. Men skulle inte det bli en onödigt tung lösning? Det ställer ju klart högre krav på stommens bärighet.
 
Det vekade som du förstod.
Är det bäst & enklast att ha träbjälkar?
Tänkte om det fanns en stor platta som man "lägger" ovanpå väggarna jag murat upp.
 
Bob_the_builder
Jag hävdar nog att träbjälkar är oslagbart för "oss" självbyggare. Isolering mm blir ju dessutom mycket lättare att utföra. Tänkte du ha ett sadeltak eller ett lutande tak som bara "lutar åt ett håll"?
 
Tänkte i första hand bygga platt tak, men sedan när jag sparat lite mer slantar bygga 1/2 plan till som ett upp och ner vänt V.
Är det möjligt, eller lika bra att bygga det direkt?







 
Bob_the_builder
Visst är det möjligt, men jag skulle nog satsa på att bygga 1 1/2-plans direkt. Har man skalet färdigt så kan man ju välja när man vill inreda övervåningen.

Att först bygga platt tak (som åtmintone historiskt har varit en problemkonstruktion) och sedan bygga på det med ett sadeltak (uppochnervänt V) tror jag blir en mycket dyrare affär totalt sett.

Någon annan som har åsikter i ämnet?
 
Du har rätt, det är bättre.
Skall bygga ut 60 kvm.
Vill du förklara lite snabbt hur man går tillväga med sadeltaket när man gjutit grunden, murat upp väggarna.
 
Bob_the_builder
Nu är jag ute på lite djupt vatten. Jag är ju inte snickare eller så... men i princip förankrar man helt enkelt takstolarna (i trä, beställ färdiga!) i murarna. För takbeläggningen finns det ju lite olika alternativ. Tex kan du klä det med råspont och lägga papp, läkt och tegel. Taket isoleras sedan mellan takstolarna. Invändigt klär man det med tex gips, panel eller annan beläggning. Glöm inte diffusionsspärr (plast) innanför isoleringen samt en luftspalt mellan isolering och underlagstak.

Om du är intresserad av olika konstruktioner finns det massa information att hämta i gamla inlägg här på forumet. Det är bara att klicka sig runt!
 
Tackar!
Har du någon uppfattning om vad det kan tänkas kosta per takstol? man skall väl ha en st per 600mm?
 
Bob_the_builder
Nix, jag har ingen prisuppgift på takstolar. Väntar dock på en offert. Det normala avståndet är 1200 mm.
 
Jag har räknat material kostnad på 100.000:- på 1,5 plan 60 kvm inkl 1 ytterdörr och 5 fönster.
Golvvärme, klinkers, mm.
 
Bob_the_builder
Det låter billigt. Säkert inte orimligt heller. Ska du ha vattenburen eller elgolvvärme? Var köper du blocken till grunden? Har du något pris?
 
Vattenburet!
Jag har ca 40% rabbat på Fönster, Dörrar, bruk, innergolv, mm.
Blocken har jag inte sett ännu, men ca 300:- kvm tror jag det kostar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.