Hej

Jag ska bygga ett mindre staket och vill göra det av 95*95 stolpar med vridna 45*45 ribbor som ska gå igenom stolparna (se bild). Är det någon som har förslag på hur man kan få till ”fyrkantiga” hål genom stolparna?
 
  • En grå fyrkantig stolpe med tre vridna träribbor som går igenom stolpen i en trädgårdsstaketkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Kanske finns nått enklare sätt, men borra 4 hål och kör sedan med sticksåg som klarar 90mm djup?
 
Måste det vara genomgående hål?
Fräs med överhandsfräs och jigg 30-40 mm djupt.

Protte
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Klyv stolpen, såga ut hålen som jack med gersåg 45 grader, limskruva ihop?
 
  • Gilla
Raimo T och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är väl bara att rita snyggt på båda sidor och såga med en multitoolsåg, tryckat är ju mjukt och lätt att såga i.

Men oj vad vatten det kommer att komma in i stolpen via de där hålen.
 
Det ser ut som en metallstolpe och de är väl ihåliga för det mesta. Det enklaste då är väl att göra fyra snitt med vinkelslipen.
 
Känns som att det blir ett jäkla jobb om de är mer än några enstaka hål. @StenQLs förslag att göra stolpen i två halvor är nog det bästa om du ska göra flera stolpar med lite precision.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Staffans2000
useless useless skrev:
Känns som att det blir ett jäkla jobb om de är mer än några enstaka hål. @StenQLs förslag att göra stolpen i två halvor är nog det bästa om du ska göra flera stolpar med lite precision.
Är det masstillverkning är det läge att göra en jigg och använda en ger/kapsåg.
Men själv skulle jag allvarligt fundera på en enklare lösning.
 
Ska du ha metallstolpar som på bilden eller tänker du trästolpar? Om du tänker trästolpar undrar jag om det kommer att hålla, det blir ju rätt klent eftersom diagonalen på 45-an är nästan 65 millimeter, du har då bara 1,5 cm kvar på vardera sida om hålet.
 
Eller gjut stolparna i betong. Då behöver de nog vara kraftigare än 95mm.
Eller köp stolparna på bilden, de är dock bara 70mm.
 
Ska du ha dem i trä hade jag tillverkat en mall som går att lägga på och tvinga fast. Tänk som ett u som kan knipa på varje sida om stolpen. Borra sen hålet med en 35-40mm forstnerborr. Fräs sedan med handöverfräs mha mallen rent resten. Borren är för att det går fortare och för att slippa fräsa så mycket. Du kommer tyvärr inte undan att behöva fräsa från båda hållen och du kommer behöva stämjärna ut det sista i hörnen (eftersom frässtålet är runt).

På detta sätt tror jag man ganska enkelt kan komma ner på 5 minuter per hål.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ska du ha dem i trä hade jag tillverkat en mall som går att lägga på och tvinga fast. Tänk som ett u som kan knipa på varje sida om stolpen. Borra sen hålet med en 35-40mm forstnerborr. Fräs sedan med handöverfräs mha mallen rent resten. Borren är för att det går fortare och för att slippa fräsa så mycket. Du kommer tyvärr inte undan att behöva fräsa från båda hållen och du kommer behöva stämjärna ut det sista i hörnen (eftersom frässtålet är runt).

På detta sätt tror jag man ganska enkelt kan komma ner på 5 minuter per hål.
Med ett 8 mm mallstål och lite lite övermått på hålet så slipper du nog stämjärnet helt eftersom 45x45 reglarna faktiskt har en radie fräst i varje hörn. Då går det ännu fortare. 3 min per hål. ;)
 
Tack för många bra idéer och synpunkter. Precis som vissa nämnt så finns det enklare sätt men det känns roligt att få göra något annorlunda.

Har funderat på att klyva stolpen men undrar om det sen kommer hålla, ska stå ute i Norrland och vill inte att stolpen ska spricka.

Jag har en vanlig enkel pelarborr, typ jula, funkar stämborr i en sådan? Vart köper man de olika borrar och frässtål som har angetts? Yrkesbutik eller Clas i sjön?
 
M Maghog01 skrev:
Tack för många bra idéer och synpunkter. Precis som vissa nämnt så finns det enklare sätt men det känns roligt att få göra något annorlunda.

Har funderat på att klyva stolpen men undrar om det sen kommer hålla, ska stå ute i Norrland och vill inte att stolpen ska spricka.

Jag har en vanlig enkel pelarborr, typ jula, funkar stämborr i en sådan? Vart köper man de olika borrar och frässtål som har angetts? Yrkesbutik eller Clas i sjön?
Tror du kan glömma stämborr på en enklare pelarborrmaskin.

Har du handöverfräs? I så fall behöver du ett längre kopierstål (minst 47mm skärlängd) med ganska liten diameter. 8mm t.ex. Tror inte detta finns på Clas O och liknande.

Bästa man kan köpa är Cobolt. Hittar ingen tillräckligt lång med så liten diameter så hörnen får 8mm radie.
https://www.toolab.se/produkt/Borra...tal-Kopierfrasar-med-lager-8mm-52mm-16mm-92mm

Finns kanske att hitta billigare men i Sverige vet jag inte var.
 
  • Gilla
Maghog01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.