A Andreas_jti skrev:
Det beror på, om du renoverar ett gammalt timrat hus och ska spika, är det grymt svårt att sätta rätt styrka tycker jag. Gammalt fint virke kan ju vara sjukt hårt ibland. Men det kan absolut vara handhavandefel, jag är ingen yrkesman.
Visst är det skillnad på virke o virke, har hamrat mycket på vårt gamla hus som har 2,5" stående plank i ytterväggen, en del av dem är rejält hårda.
 
Jag har en Blå Biltema hammare sen många år, duger till dom 10 spiken om året det blir, fast mest används den för att dra ur spik.
Skruvar allt jag vill sätta ihop, dyckert har man picka till
 
Jag har fyra olika.
Men de hänger på väggen mest som prydnad.
Inte ofta jag använder en hammare.
Blir att man skruvar mest.
 
Jag har fyra hammare, de jag använder överlägset mest är två 16 oz med träskaft, den ena måste vara urgammal. Jag servade skaftet med en ny kil för några veckor sen och den håller säkert länge till. Jag föredrar känslan i en träskaftad hammare över de som är gjorda i stål med gummihandtag så att serva verktyget nusomdå ser jag som acceptabel trade-off.

Jag hoppas hitta några användbara exemplar snart då det blir Juhtbacka marknad i Nykarleby.
 
  • Gilla
freka859
  • Laddar…
Om du faktiskt vill ha hammare med träskaft så har jag några som du kan få gratis........ om jag hittar dem vill säga.

Jag har aldrig ägt någon spikpistol. Också när jag arbetade på byggen spikade jag allt med hammare utom en gång då jag lånade en spikpistol för att glesbräda ett större innertak och en gång då chefen envisades.
Axlarna tål inte att hålla på med spikpistol någon längre stund och det är effektivare och lönsammare för alla parter att spika med hammare och låta ett bygge ta ett par dagar längre än att vara sjukskriven ett par veckor varje månad.

Det går så snabbt och enkelt att spika med hammare så jag ser ingen poäng i att skaffa spikpistol för att bygga för husbehov.

Däremot så tycker jag väldigt mycket om små lätta dyckertpistoler då man panelar och listar inomhus. De sparar mycket tid och frustration och ställer inte till elände i axlarna. En sådan behöver man ha!

Skall man använda hammaren enbart som rivningsverktyg så tycker jag att TOR renshammare är bra. Vet inte om de tillverkas längre.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Titan får ställa sig som en gimmick i denna applikationen. Enda fördelen är att den inte rostar.
Nja, kan vara bra att ha och spika med i explosiv atmosfär, då det inte kan bilda gnistor. :)
 
Kul diskussion. Måste hoppa in och säga att trähandtag kan fungera ypperligt. Finns såklart för och nackdelar med alla hammare, men jag har en stiletto i titan med längre handtag. 46cm har jag för mig. Det första man reagerar på med hammaren är att den är väldigt stor jämte vanliga klohammare man kanske är van vid. Rak klo är bättre att bända och nå in, men svårare att dra spik med.

Böjd klo om man kröker mycket spik dvs.

Det andra är att den är väldigt lätt. Trähandtaget och titanskallen tillåter låg totalvikt, och när jag spikar hela tak så märker jag faktiskt stor skillnad. Jag upplever mig slå minst lika hårt som med min 20oz men har inte alls samma värk i handled och fingrar.

Som trivia har jag träffat en äldre herre som umgåtts med Steve Haun. Ni på byggahus kanske kan förstå att en drabbades av att visst kryddmått av fjärr-starstruckenhet.
 
Jag har blivit välsigt förtjust i en gammal kulhammare med träskaft som får bytas då och då, kilar finns att köpa på Järnia och det tar inte mycket tid i anspråk att byta skaft.
Jag retade mig på att klohammaren fastnade i väggar och allt som var i vägen, Jag använde inte heller klon till att dra ut spik, använder alltid kofot av olika storlek.
Nu skruvar jag förstås mest allt men ibland ska det spikas där det är synligt och då har jag stor nytta av kulan och ibland ett spikdon.
Den största behållningen upplever jag i att det gör mindre ont i armbåge och underarm att använda träskaft än stålskaft.
 
  • Älska
Emilosberg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om du faktiskt vill ha hammare med träskaft så har jag några som du kan få gratis........ om jag hittar dem vill säga.
Det skulle jag gärna vara intresserad av om det gäller andra storlekar eller modeller än 16 oz klohammare, jag tycker inte om att samla på saker jag inte behöver och två av samma sort räcker till för mina behov.

Men en 20 eller 24 oz hammare skulle inte sitta fel då man ska spika mycket. Kulhammare vore även bra att ha.
 
Vaughan Steel Eagle
Greppet är mycket bättre än klassika Bahco/Hulta, mindre vibrationer och färgar inte av sig efter ett par tusen spik.
Helt enkelt en grym hammare.
Finns även en model i titan.
 
Beror ju till stor del på vad för spik en ska dra i. En dålig 3tum spelar ju inte så stor roll vad man använder. En bra 4 tum är inte heller lika känslig men blir ju lättare med 20oz. Har man bara rätt schwung i slaget kan en ju spika med vad som helst. Jobbigt är det dock om man får tag på en hammare med kling ljud i vart enda slag.
En 16oz 200 kroners bahco bruka funka till det mesta.
Hade hellre köpt en hel hög med olika hammare och en yxa istället för att lägga 2500kr på en. Vilken ångest en skulle ha om man tappade bort den.
 
raveper raveper skrev:
Beror ju till stor del på vad för spik en ska dra i. En dålig 3tum spelar ju inte så stor roll vad man använder. En bra 4 tum är inte heller lika känslig men blir ju lättare med 20oz. Har man bara rätt schwung i slaget kan en ju spika med vad som helst. Jobbigt är det dock om man får tag på en hammare med kling ljud i vart enda slag.
En 16oz 200 kroners bahco bruka funka till det mesta.
Hade hellre köpt en hel hög med olika hammare och en yxa istället för att lägga 2500kr på en. Vilken ångest en skulle ha om man tappade bort den.
Då kan du inte spika många spik per dag.
Om du drar några hundra på en dag och slipper en del vibrationer och att greppet inte nöts, är klart värt ett par hundringar.
 
Kan tillägga att jag bara spikar på hobbybasis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.