J
Johan1975z skrev:
JAg kan nog skippa Telias Router... ?
Skippar du Telias router så drar du två kablar (om du inte ska investera tid och pengar kunskap i vlanswitching) annars räcker en kabel.(åtminstone om ditt mesh klarar flera olika nät). Det bästa är att dra två eller fler kablar när du ändå håller på.
 
hahalj
Här kan man se från insidan av källaren där jag tänker mig att fibern ska komma in, nånstans i den blå fläcken. Där är tjockleken mellan 25-30 cm granit. Det borde väl funka att ta sig igenom?
Kom och tänka på att jag har den gamla analoga telefonkabeln kommer in här vid fönsterkarmen, se orange pil. Funderar på att klippa bort utsidan och sedan ansluta denna till IP-telefoniuttaget på mediaconvertern, låter det som en bra idé? Ip-telefoni får man ju nästan på köpet så kanske dumt att inte utnyttja det?
Vid den gröna fläcken bredvid rören som går till radiatorslingan kommer jag ta upp hål genom bjälklaget som mynnar i en garderob i rummet ovanför. Sätter 32 mm avloppsrör som jag drar kabeln i, provade i en rörbit och det går lätt i 7 ethernetkablar i röret, kanske fler, så det kommer ju räcka till.

Jag undrar vad ni tror om monteringen av fiberbox och mediaconverter på den här ytan? Är ojämnheten ett problem?

Källarvägg med elektronikutrustning, märkt med färgade fläckar och pilar där installation planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från ett källarhörn visar en grov granitvägg där fibern planeras att dras med synlig vattenledning och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Det jag undrar mest över är om den ojämna ytan kan bli ett problem när man sätter upp fiberkonvertern?
 
Är ju bara att montera en skiva på väggen med distanser.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara en fördel att montera en skiva för att sedan montera utrustning på den. Om det är många saker som ska monteras blir det hemskt mycket hål borrade i väggen annars.
 
hahalj
Bra synpunkter! Nån sorts skiva i lämpligt material får det bli, den måste väl vara på plats då innan de borrar genom grundmuren, eller hur?
 
J
Njae, troligen sätter de ju först ett fiberuttag direkt på väggen. När det är på plats kan du ju montera skivan och sätta mediaomvandlare och div andra grejer på skivan sedan. Du får ändå en fiberpatch från uttaget. Ska du använda telefoni utan en RGW från Telia så behöver du köpa en telefoniadapter privat (tilgin/Cisco etc). Kostar runt en femhundring. Man kan använda sin gamla teleslinga om man vill men bättre att skaffa en basstation och ett antal satelliter med laddare i resten av huset bara. Den får du sedan fixa pinkoder till från din leverantör.
 
hahalj
J Jocke Best skrev:
Njae, troligen sätter de ju först ett fiberuttag direkt på väggen. När det är på plats kan du ju montera skivan och sätta mediaomvandlare och div andra grejer på skivan sedan. Du får ändå en fiberpatch från uttaget. Ska du använda telefoni utan en RGW från Telia så behöver du köpa en telefoniadapter privat (tilgin/Cisco etc). Kostar runt en femhundring. Man kan använda sin gamla teleslinga om man vill men bättre att skaffa en basstation och ett antal satelliter med laddare i resten av huset bara. Den får du sedan fixa pinkoder till från din leverantör.
Ja, det var lite så jag tänkte, de vill väl inte att fiberboxen sitter på en skiva som går ta loss. Men då är jag med, jag avvaktar borrning och slutmontering av fiberuttag innan skivan kommer upp. Eller om det blir nån variant av platsbyggt skåp, vi får se.

Men om jag t.ex. väljer Bahnhof som leverantör så får jag en router Huawei DG8245w2 som har RJ11-telefonuttag, det är väl bara att plugga i utan nån konverter? Basstation med satelliter har jag redan, men det går inte ha den i källaren, räckvidden blir för dålig.
 
hahalj hahalj skrev:
Ja, det var lite så jag tänkte, de vill väl inte att fiberboxen sitter på en skiva som går ta loss. Men då är jag med, jag avvaktar borrning och slutmontering av fiberuttag innan skivan kommer upp. Eller om det blir nån variant av platsbyggt skåp, vi får se.

Men om jag t.ex. väljer Bahnhof som leverantör så får jag en router Huawei DG8245w2 som har RJ11-telefonuttag, det är väl bara att plugga i utan nån konverter? Basstation med satelliter har jag redan, men det går inte ha den i källaren, räckvidden blir för dålig.
Jag satte mitt i källaren och satte upp en stor plyfa skiva där de kunde sätta allt. Han som monterade tyckte det var suveränt. Äntligen nån som hade tänkt och förberett typ.......Enkelt och överskådligt och lätt att skruva fast istället för att de ska plugga och krångla på nån knölig vägg.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
hahalj
S Stefan1972 skrev:
Jag satte mitt i källaren och satte upp en stor plyfa skiva där de kunde sätta allt. Han som monterade tyckte det var suveränt. Äntligen nån som hade tänkt och förberett typ.......Enkelt och överskådligt och lätt att skruva fast istället för att de ska plugga och krångla på nån knölig vägg.
Ok... gjorde du något med utrymmet mellan skivan och den knöliga väggen? Typ fyllde med isolering eller nåt? Här skulle det bli ett spindelbo bakom skivan om jag inte tätar till ordentligt.
 
J
hahalj hahalj skrev:
Ja, det var lite så jag tänkte, de vill väl inte att fiberboxen sitter på en skiva som går ta loss. Men då är jag med, jag avvaktar borrning och slutmontering av fiberuttag innan skivan kommer upp. Eller om det blir nån variant av platsbyggt skåp, vi får se.

Men om jag t.ex. väljer Bahnhof som leverantör så får jag en router Huawei DG8245w2 som har RJ11-telefonuttag, det är väl bara att plugga i utan nån konverter? Basstation med satelliter har jag redan, men det går inte ha den i källaren, räckvidden blir för dålig.
Japp, då är det bara att köra med att plugga i rj11-kontakten direkt i routern.
 
hahalj hahalj skrev:
Ok... gjorde du något med utrymmet mellan skivan och den knöliga väggen? Typ fyllde med isolering eller nåt? Här skulle det bli ett spindelbo bakom skivan om jag inte tätar till ordentligt.
Nä det gjorde jag inte, satte den på nå distanser tror jag bara. Vad gör det om det bor spindlar där då? De bor en del sådana i min källare men jag har inte noterat att de parkerat sig just bakom den skivan.........
 
Går lätt å blåsa rent bakom med tryckluft någon gån per decennium.
 
hahalj
S Stefan1972 skrev:
Nä det gjorde jag inte, satte den på nå distanser tror jag bara. Vad gör det om det bor spindlar där då? De bor en del sådana i min källare men jag har inte noterat att de parkerat sig just bakom den skivan.........
Mig gör det inte nåt, men hustru och dotter klarar inte av tanken på att det skulle kunna finnas nåt med 8 ben som gömmer sig och lurpassar på dem. Så för husfridens skull blir det nog lite fogskum längs kanterna bakom skivan iaf.
 
hahalj hahalj skrev:
Mig gör det inte nåt, men hustru och dotter klarar inte av tanken på att det skulle kunna finnas nåt med 8 ben som gömmer sig och lurpassar på dem. Så för husfridens skull blir det nog lite fogskum längs kanterna bakom skivan iaf.
då kan du ju tala om för dem att spindlar finns det överallt, knappast enbart saker med utrymmen bakom.....;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.