Hej!

HAr en car-in port idag och vill byta till en motordriven takskjutsport. Byggde ett garage själv för ett par år sedan och monterade port själv men nu står det totalt still i skallen! :)

Förutsättningarna är följande:
Bredd: 2450
Höjd: 2050
Inv takhöjd 2370

Ska jag då ha en 2500x2000 eller måste jag ner på en 2500x1900 ?
I min värld ska jag helst ha en 2450x2050 men det verkar inte finnas som standard?
Leverantören säger 25cm fri höjd uppåt invändigt och 10cm/sida.

Dessutom behöver jag flytta motorskenan 40cm ifrån centrum pga vindslucka i taket....

Vad säger proffsen?
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
Om öppningen är 2450 så får du ju ta 2400 port. dvs en 2400x2000.
Varför vill du ha en takskjutport framför tex en vipport?
 
Tack för svar.

Enklare för barnen :)

Men då får jag alltså bygga igen 2,5cm på varsin sida?
Samma uppåt, bygga igen 5cm?
 
X xLnT skrev:
Om öppningen är 2450 så får du ju ta 2400 port. dvs en 2400x2000.
Hur är det enklare för barnen? Det går att motorstyra vipportar med.
Jag vet inte hur din carport ser ut, men har du inte tänkt klä in den?
Det är bara att dreva och sätta foder, om du nu inte vill att det ska synas något mellanrum mellan karmen och stommen.
 
”Car-in” är benämningen på gamla vikportar som delas på mitten och fälls ihop uppåt. Du löser ”carport”. Det är ett garage det gäller
 
L Lotez83 skrev:
”Car-in” är benämningen på gamla vikportar som delas på mitten och fälls ihop uppåt. Du löser ”carport”. Det är ett garage det gäller
Jaha, jag läste carport ja :)
Vad ser du för fördel med en takskjutport framför en vipport?
 
Har du utrymme på sidorna så ska du absolut ta en takskjutport som är 2500 mm bred. En vipport stjäl utrymme i öppningen, både på bredden och höjden, så det ska man undvika om man tycker om utrymme. De är oftast betydligt dyrare än en takskjutport.

Dock ska man vara försiktig med små portar som kräver mycket övehöjd, det är ofta en indikation på sämre kvalité. En port av bra kvalité kräver sällan mer än 150 mm i överhöjd.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jaha, jag läste carport ja :)
Vad ser du för fördel med en takskjutport framför en vipport?
Jag hade en carport med förråd i bakkant som plintarna hade satt sig på efter sådär 30-35år så hela skiten lutade. Rev den och nu för att göra saken enkel så ska vi använda garaget som cykelförråd ish mm. Tidigare plats där carport stod ska bli gräs. Helt annan vy nu när man kör in på tomten. Såg så instängt ut innan. Ska bygga förråd senare/nästa år men tills dess behöver min 7åring kunna hämta daler i ”förrådet” bla cykel osv. Men hon når inte upp/har inte kraft att öppna själv. Därav nu port
Den gamla är dessutom ful och bulig
 
Z zada11 skrev:
Har du utrymme på sidorna så ska du absolut ta en takskjutport som är 2500 mm bred. En vipport stjäl utrymme i öppningen, både på bredden och höjden, så det ska man undvika om man tycker om utrymme. De är oftast betydligt dyrare än en takskjutport.

Dock ska man vara försiktig med små portar som kräver mycket övehöjd, det är ofta en indikation på sämre kvalité. En port av bra kvalité kräver sällan mer än 150 mm i överhöjd.

Inge sugen på att bredda då huset/garaget är i mexitegel. Blir nog snickare ändå tror jag.
 
Z zada11 skrev:
Har du utrymme på sidorna så ska du absolut ta en takskjutport som är 2500 mm bred. En vipport stjäl utrymme i öppningen, både på bredden och höjden, så det ska man undvika om man tycker om utrymme. De är oftast betydligt dyrare än en takskjutport.

Dock ska man vara försiktig med små portar som kräver mycket övehöjd, det är ofta en indikation på sämre kvalité. En port av bra kvalité kräver sällan mer än 150 mm i överhöjd.
Det är sant att en vipport kräver mer plats framför porten än en takskjutport, men när är det egentligen ett problem? De flesta har inte saker framför porten, oavsett så vägs väl detta upp med att inte behöva ha takskenor som tar plats?
När vi nyss tittade på och jämförde olika portar så märkte vi att vipportar var billigare än takskjutportar, nu var våra öppningar 2700x2100 så kanske inte jämförbart med standardmått på 2400x2000.

En annan nackdel vi såg med de flesta takskjutportar var att de var tillverkade i plast, blev den skada av någon anledning blev det svårt att laga den med ett snyggt resultat.
Vi valde därför vipport i trä som vi sedan målade med linolja. Då har man åtminstånde möjlighet att slipa och måla igen.

Som jag skrev så går vipportar också att öppna med motor, så dina barn Lotez83 kan öppna även en sådan.
 
  • Gilla
Lotez83
  • Laddar…
X xLnT skrev:
...
En annan nackdel vi såg med de flesta takskjutportar var att de var tillverkade i plast, blev den skada av någon anledning blev det svårt att laga den med ett snyggt resultat.
Vi valde därför vipport i trä som vi sedan målade med linolja. Då har man åtminstånde möjlighet att slipa och måla igen.
Plast?? Bladen brukar vara av alu/PUR/stål och pulverlackade. Samma teknik som man bygger stora byggnader med, ex Rukki element.

Varför skulle det vara så mycket svårare att laga än trä? Det finns spackel och färg som fäster på alu.
 
  • Gilla
zada11
  • Laddar…
Då var en beställning lagd :)
Det blev en 2500x2100 (y)

Kanske att jag kortar ner den till önskade 2450 i bredd men har ju plats invändigt så det gör inte så mycket att tätningen hamnar 25mm innanför dagöppning på respektive sida
 
  • Gilla
zada11
  • Laddar…
L Lotez83 skrev:
Då var en beställning lagd :)
Det blev en 2500x2100 (y)

Kanske att jag kortar ner den till önskade 2450 i bredd men har ju plats invändigt så det gör inte så mycket att tätningen hamnar 25mm innanför dagöppning på respektive sida
Kan du tänka dig att dela med dig om följande:
Märke/modell?
Pris?
Inköpsställe?
Vad blev "nedbyggnadsmåttet" från taket?

Står precis själv inför samma projekt och hittar mest gamla trådar...
 
S Sweedbanana skrev:
Kan du tänka dig att dela med dig om följande:
Märke/modell?
Pris?
Inköpsställe?
Vad blev "nedbyggnadsmåttet" från taket?

Står precis själv inför samma projekt och hittar mest gamla trådar...
Tjena!

Köpte "Årets port" Hörmann 2500x2100
Betalade inköpspris+moms för visa sig att jag hade släkt som jobbar med sådant så 9000:- inkl motor Promatic 3.
Nedbyggnadsmåttet.. Jag hade 17cm kvar efter montering och det räckte gott o väl :)
 
  • Gilla
martinamren
  • Laddar…
L Lotez83 skrev:
Tjena!

Köpte "Årets port" Hörmann 2500x2100
Betalade inköpspris+moms för visa sig att jag hade släkt som jobbar med sådant så 9000:- inkl motor Promatic 3.
Nedbyggnadsmåttet.. Jag hade 17cm kvar efter montering och det räckte gott o väl :)
Grymt, tack för snabbt svar. Härligt med kontakter! Jag lutar åt samma port, räknar dock inte med bättre priser än handeln. Hua vilka marginaler de har, portmontörerna, men de ska ju också leva såklart.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.