Hej på er!
Ska sätta ett enkelt skärmtak med plasttak över en altan och funderar (förstås) lite på det här med dimensionering på takreglar mm.
Det handlar alltså om ett snedtak mellan bärlina på husfasad och en främre bärlina på stolpar. Spännvidden blir ca 3.70 och bredden ca 4 meter
Tänkte köra 45x170 som bärlinor
Främre bärlina 4 på stolpar på ihoplimmade 45x95.
Så till mitt bryderi: takreglarna! När jag kollar tabeller o program på diverser byggföretagsidor får jag väldigt grova dimensioner på reglarna, som blir svåra att rymma pga fasadens utseende, takhöjd mm (och dyra!)
Om jag kan acceptera lite nedböj vid belastning, kan det funka med 45x145or i reglarna om jag kör tät CC på 600-800?
Har sett flera liknande altantak med sådana här klenare dimensioner som verkar hålla bra.
Vad har ni för erfarenhet av altantak och dimensioner i "verkliga livet"? Tack för all hjälp med detta!
 
  • Gilla
Ali Kamran och 1 till
  • Laddar…
L
Hur mycket snö blir det där ni bor , ett tips jaga runt hos grannarna och se hur dom gjort och fråga , det är bästa sättet , håller det för dom så håller det för er ,
 
Bor i Medelpad, Västernorrland. Så lite snö kan det bli (även om det verkar bli mindre för varje vinter).

Bra tips att spana runt på grannarna!
 
L
Knacka på och tala om vad ni vill göra , och fråga om ni får titta och höra hur dom gjort ,
brukar inte vara problem , stoltheten är den mänskliga fåfängan över utfört arbete som fungerar
 
Mycket snö kommer det i Medelpad! Större delen ligger i snözon 3,5. Sundsvall ligger precis på gränsen mellan 3 och 3,5. De riktigt stora snömängderna kommer kanske inte så ofta, problemet är bara att man inte vet när de kommer.

Jag har gjort följande uträkning och antar då att den sammanlagda lasten blir 3,5 kN/kvm. Om du använder dubbla 45x145 klass C 24 (som du skruvar ihop ordentligt, gärna med lim) på c/c 600 mm så håller det. De yttersta bjälkarna kan vara enkla 45x145 C 24. Den främre bärlinan måste vara i limträ. Vill du hålla den så låg som möjligt så krävs dimensionen 115x180, annars finns det flera alternativ (42x315, 56x270, 78x225 t.ex.).
 
Tack för bra tips, Justusandersson!
Två uppföljningsfrågor.

1. Hur bygger man stolpe o infästning för en så bred limträbalk? Hade tänkt göra klassikern med två ihoplimmade 45x95 o göra den ena kortare o lägga bärlinan på den klacken. Men det funkar väl inte så bra med en bredare balk?

Finns det andra varianter på stolpkonstruktioner så tar jag gärna emot tips. Ser att en del bygger stolpar med en 45x95 eller 45x120 regel i mitten och sedan limmar/skruvar en längre 22x95 /22x120 bräda på varje sida. Sedan klämmer de ned bärlinan mellan brädorna så att den står på regeln. Fördelar med detta?

2. Hade tänkt fästa reglarna med balkskor i bärlinan på väggen. Men finns det breda balkskor (90 mm) som, ju behövs om man limmar ihop två reglar för att förstärka?
 
Redigerat:
Hej T68!

Jag har planer på ett liknande bygge. Jag skall köra med kanalplast och en snabb koll säger cc1070mm. Min plan är att köra med stål. Jag har inte tittat nått på dimensionerna för detta ännu.
 
T T68 skrev:
Två uppföljningsfrågor.
1) Beror ju mycket på vilken dimension av limträbalk du väljer. Maxlasten på varje pelare blir ca 13 kN, vilket två hopskruvade 45x95 klarar om de inte är alltför höga. En variant är att du skruvar ihop två kraftigare reglar som har ett djup som gör att du kan åstadkomma en snygg anslutning mellan stolpe och limträbalk om du ställer dem på tvären i förhållande till balken. En annan variant är att du använder även stolpar av limträ med samma bredd som balken. det blir garanterat snyggt. Det man skall tänka på är att limträbalken bör ha stöd för hela sin bredd. Det går med mindre men då bör man räkna på det.
2) Jag vet inte om det finns 90 mm breda balkskor. Jag tycker dock inte att man skall använda balkskor i synliga montage. Det blir meccanoaktigt och inte snyggt. Gå till en smed eller en mekanisk verkstad och be dem göra balkskor i en kraftigare dimension istället, gärna i rostfritt. Då blir det en tillgång även utseendemässigt.
 
Hej!

En fråga i samma anda:
Tänkt konstruktion är bärlina fäst i hus, samt yttre bärlina stående på reglar. Avstånd mellan hus och yttre bärlina ca 3400mm

Räcker det att använda C24 45x195 som takbjälkar (spännviden som sagt 3400mm.
C-C mått ca 1200mm, beroende på vilken leverantör av kanalplast.
Snözon 2.

Tanken är isåfall att köra bägge bärlinorna i 45x195 och hänga upp takbjälkarna i balkskor på dessa för att inte få så hög bygghöjd på takkonstruktionen.

Bärande pelare för yttre bärlinan måste räcka med 45x145, de kommer stå på ca C-C 1000mm.
 
Illustration av trästomme för byggnad med måttangivelser på bjälkar och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ali Kamran
  • Laddar…
jag ska bygga ett altantak med måtten 6*5m (B*L) så måste jag ha 90*315 på takbjälkarna med 1235cc (för kanalplast).En undran om man sätter en/flera kortlingar på takbjälkarna kan man gå ner i dimension då?
 
Nej. Kortlingar hör inte hemma i takkonstruktioner. I bjälklag kan de minska svikten från punktlaster men inte öka lastförmågan. Det enda du kan göra i ett tak är att sätta bjälkarna tätare. När det gäller limträ kan du sänka höjden genom att välja en bredare dimension. 90x315 kan t.ex. ersättas av 165x270.
 
Hej
Aha tack då vet jag.
 
Bara en liten input på liknande situation; mitt altantak har nästan exakt samma mått, men 45X120 takbjälkar som sitter cc600. Det är dessutom sågade urtag för en tvärliggande 45x75:a mitt på (förra ägaren..) dvs ställvis är reglarna endast 45x75! Och är 360cm långa. MEN, de håller och har hållt bra trots uppåt 50-60cms snö ovanpå. Därför blir jag litet förvånad över svenskt träs dimensioneringar, men det är klart, det kanske främst är för hustak med pannor osv?
Skall iaf byta ut alla reglar nu till sommaren och kommer köra 45x145 cc600, dock kommer jag byta från kanalplast till plåt. Med tanke på hur det sett ut hittils och hur bra det ändå hållt är jag rätt övertygad om att det kommer bli bra.
 
Jag har ett fristående altantak på min uteplats där jag använt 95 mm reglar. Spännvidden är cirka 3,5 meter. På tvären ligger 1x2 tummare och takplåt på det. Cc omkring 70 cm på båda ledderna. Lutning 17 grader. Det är superstabilt. Om jag hänger mig i en regel så känns den helt stum.
Jag testade att ta en regel och la upp den med stöd i ändarna. Sedan ställde sig jag och två kompisar på den och hoppade. Den sviktar men det är inte en chans att den skall brytas. Som konstruktion blir taket såklart starkare när det blir en enhet. Större dimensioner för reglarna känns därför överdrivet enligt mig. Jag var mer orolig över stolparna och att se till att inte hela konstruktionen skjuvar.

Jag är fullt medveten om att det här är långt ifrån vad som rekommenderas men tycker att man måste få använda lite sunt förnuft också. Risken för stor snölast känns liten (södra Stockholm) och konsekvenserna om det trots allt skulle rasa är små eftersom det inte ligger i direkt anslutning till huset.
 
  • Gilla
Brieffe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.