Vi bor i ett hus från 1936. 1,5 plans med oinredd kallvind. Någonstans i framtiden är vi inne på att göra hela eller del av vinden bebolig; primärt vill vi få till ett sovrum till. Helst ser vi nog två uppdelade rum däruppe.

Problemet är hur man ska få till en hygglig trapp upp. Nuvarande lösning är optimal med tanke på planlösning/utnyttjande av ytan och med syftet att förvara kläder, julprydnader mm på vinden. Dessutom finns det förvaringsutrymme bakom trappen vilket är fint! Men med ett sovrum på vinden så är det inte längre optimalt... Trappen är brant och vrider sig 90 grader. Öppningen/vindsluckan ligger på runt 1m x 1 m. Tänker att man i framtiden måste kunna få upp möbler (exempelvis en säng) och kunna gå upp/ned säkert mitt i mörka natten.

Vi har vänt och vridit på det hela men har svårt att se någon bra lösning. Helst skulle man ju vilj smyga upp jämna med murstocken men det känns som om man tappar mycket golvyta på en sådan lösning... Hur som helst: alla tankar och idéer är välkomna!

Planlösning övervåning:
Ritning av övervåning med markerad vindstrapp, sovrum och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy uppe på vinden:
Trappa på vinden i gammalt hus med brant vinkel och liten fönsteröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy uppåt genom en öppen vindslucka visar en del av en trätrappa i ett hus från 1936, med synliga träbjälkar och en ljuskälla ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på själva trappen där man även ser det intilliggande ’trapphuset’:
Brant trätrappa med sväng leder upp till vind, bredvid fönster och vägg med palmbladsmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en bild på det intilliggande sovrummet som ligger på andra sidan om vindstrappen:
Hörn av ett rum med blå fåtölj, litet bord, världskarta på väggen och fönster med gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Anders
 
Svårt att avgöra din takhöjd på vinden utifrån bilderna, men det ser lågt ut. Och efter att du isolerat där uppe (200-300mm?), så blir det ännu lägre.

Om fler sovrum är målet, så kanske man kan öppna upp och göra sovloft på något sett. Då krävs det mindre golvyta och klädkammaren kanske hade fungerat som sovrum istället?
 
nimhed nimhed skrev:
Svårt att avgöra din takhöjd på vinden utifrån bilderna, men det ser lågt ut. Och efter att du isolerat där uppe (200-300mm?), så blir det ännu lägre.
Helt klart så blir det mer ett kryp-in än ett ståndsmässigt sovrum. Har inte mätt exakt men tror inte vi kan räkna med mer än en halv meter med full takhöjd sedan kommer snedtaket... Funkar för yngsta barnet eller gäster tänker vi!

nimhed nimhed skrev:
Om fler sovrum är målet, så kanske man kan öppna upp och göra sovloft på något sett. Då krävs det mindre golvyta och klädkammaren kanske hade fungerat som sovrum istället?
Förstår inte riktigt hur du menar... Utveckla gärna!
 
Men ändå en halvmeter brett med "fullhöjd". Då är det högre än vad jag trodde utifrån bilden.

Sovloftstanken är kanske lite knasig.
Jag menar att ni öppnar till nock från ovanvåningen. Får 4 meter i takhöjd och fixar etage-rum åt barnen.
 
Finns ingen ekonomisk anledning att isolera mer än 120-150, så det skall nog gå bra med rum däruppe.
Jag har samma situation och har dock bestämt mig för att bygga på ett trapphus som man ofta gjorde förr när man inredde övervåningen. Jag kommer ta ut ett fönster till en dörr och bygga ett rejält trapphus med ev torn.
 
  • Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Men ändå
Sovloftstanken är kanske lite knasig.
Jag menar att ni öppnar till nock från ovanvåningen. Får 4 meter i takhöjd och fixar etage-rum åt barnen.
Tror jag är med hur du tänker men vi vill gärna ha kvar så mycket golvyta som möjligt på vinden och samtidigt ha ’stängbara’ rum - gillar inte riktigt ’öppen planlösning’ när det gäller sovrum...

Man måste ju fortfarande ha en trapp/stege upp så grundproblemet kvarstår väl(?).
 
Redigerat:
G guggen skrev:
Jag har samma situation och har dock bestämt mig för att bygga på ett trapphus som man ofta gjorde förr när man inredde övervåningen. Jag kommer ta ut ett fönster till en dörr och bygga ett rejält trapphus med ev torn.
Den var nytänkande! (y)

Måste bli en ganska rejäl påbyggnad (i kvadratmeter)? Tänker mig att trappen måste svänga 180grader och så med tillräckligt manöverutrymme.. Något du har skissat på?
 
G guggen skrev:
Jag har samma situation och har dock bestämt mig för att bygga på ett trapphus...
Har också tänkt tanken att bygga om nuvarande trapp så att den ’delar upp sig’ och blir ett ’trapphus’. Tänk att man kommer åt trappen till vinden genom den blå rektangeln i bilden nedan...

Känns komplicerat (olika nivåer och steghöjder/vinklar på stegen) och svårt att få snyggt (tycker nuvarande trapp är väldigt elegant!).

Trappa inomhus med trästeg och vit panel, samt en blå rektangel markerar framtida trapphusets placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nåt sånt här? Minskning av sovrum två med kanske 2,5 kvadratmeter. Försökte först få trappfoten vid sovrum ett, med det såg tight ut. Dock skulle det gett möjlighet till två rum då trappan kommit upp mer mitt i vinden.
Planlösning med markerad ändring i sovrum och planerad trapp placering, handskrivna anteckningar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Trappen som sådan är som en normal trapp upp till ett sovloft i en fjällstuga. Bara hålet i bjälklaget som är lite litet. Så minfundering är om den inte skulle fungera som den är om bara hålet i bjälklaget utvidgas.
Annars så gillar jag idén med ”trapptornet” då får man anledning att bygga ett torn med spiraltrappa.
Alternativet vore väl att flytta dörren till sovrum 1 närmare murstocken om du vill ha en flackare trapp.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nåt sånt här? Minskning av sovrum två med kanske 2,5 kvadratmeter. Försökte först få trappfoten vid sovrum ett, med det såg tight ut. Dock skulle det gett möjlighet till två rum då trappan kommit upp mer mitt i vinden.
[bild]
Intressant! Frågan är om man kommer runt murstocken och upp utan att takhöjden blir för låg när man kommer upp för trappen... Ska mäta och fundera lite!

Med trappfoten i sovrum 1 tänker du att trappen löper ’omvänt’? Finns absolut fördelar i att komma upp mer ’mitt i’. EDIT: innebär att hallen blir större på bekostnad av yta i sovrum 1?

Har egentligen inget emot att minska storleken på sovrum 2 - onödigt stort i dagsläget. Sen kanske man kan integrera förvaring under trappen vilket inte är fel eftersom garderober o dyl. saknas i nuläget!
 
Redigerat:
GoC GoC skrev:
Trappen som sådan är som en normal trapp upp till ett sovloft i en fjällstuga. Bara hålet i bjälklaget som är lite litet. Så minfundering är om den inte skulle fungera som den är om bara hålet i bjälklaget utvidgas.
Kanske är så enkelt som att ta upp ett större hål och bygga an mer rejäl trapp! Nuvarande är enkelt snickrad och de nedersta tre stegen är dessutom löstagbara för att komma åt utrymmet under trappen... Med ett mer gediget utförande skulle den nog upplevas mer ’normal’ och säker... Bra inspel! (y)

Bra tanke med att flytta dörren till sovrum nr 1 också. Försvinner golvyta i hallen men möjliggör andra utföranden på trappen...

GoC GoC skrev:
Annars så gillar jag idén med ”trapptornet” då får man anledning att bygga ett torn med .
Bära säng uppför spiraltrappa? :thinking: Jag har nog
ett och annat att lära vad gäller möbelflytt! ;)
 
Flyttat du dörren och en ny trappa som kan börja längre ut i hallen så borde det bli helt ok.
Sen ser det ut som om du får avväxla en regel i bjälklaget för att få ett större hål så man slipper slå i huvudet.
Så hade jag gjort i alla fall. Verkar ju bli närmare en meter extra om du kan flytta dörren till sovrum 1
Bygger du en öppen trapp och tar bort väggar till ”trappskrubben” så blir ju även hallen öppnare och får en rymligare känsla
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Kanske är så enkelt som att ta upp ett större hål och bygga an mer rejäl trapp! Nuvarande är enkelt snickrad och de nedersta tre stegen är dessutom löstagbara för att komma åt utrymmet under trappen... Med ett mer gediget utförande skulle den nog upplevas mer ’normal’ och säker... Bra inspel! (y)

Bra tanke med att flytta dörren till sovrum nr 1 också. Försvinner golvyta i hallen men möjliggör andra utföranden på trappen...



Bära säng uppför spiraltrappa? :thinking: Jag har nog
ett och annat att lära vad gäller möbelflytt! ;)
Hur blev det till slut? Har du nåt resultat att visa för nån som är i liknande sits?
 
C Caroline f skrev:
Hur blev det till slut? Har du nåt resultat att visa för nån som är i liknande sits?
Tyvärr är detta projekt fortfarande längre ned på att-göra-listan. Ligger ett par år bort i tiden fortfarande! :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.