Hejsan! Har snokat omkring under kvällen och letat svar på min fråga men inga tidigare trådar hjälper mig hela vägen.

Vi bor i en lägenhet i Stockholmsområdet, köket är byggt någon gång mellan 1990-2005.
Det är förberett för en diskmaskin men inte förberett med plats så att säga.
Eftersom det är en hyresrätt så måste jag försöka plocka bort skåpet utan att förstöra det.

Hittills har jag tagit bort ca 6 skruvar men skåpet sitter som berget och jag hittar inga fler synliga skruvar att ta den.

Några tips på hur jag får ut skåpet med så lite förstörelse som möjligt?

Laddar gärna upp fler bilder och är oerhört tacksam.

Kan tillägga att jag har en väldigt "liten" arsenal av verktyg.

Köksunderskåp öppet utan dörr; avsedd plats för diskmaskin syns, med rörarbeten och lagringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksskåp med borttagen skruv, träbräda markerad som stenhård trots avlägsnande av skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme under diskbänk med markerade fästelement och potentiellt fuktskydd för demontering av skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida av köksskåp med markerade skruvar och glipa, används för att illustrera en fråga om hur man avlägsnar skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du för mått?H mkt behöver du ta bort?
Skåp brukar alltid vara skruvade i varandra. Det samma gäller fasta hyllplan som förmodligen är pluggade och ev limmad. Det är svårt att ta bort ett skåp i mitten och vara snäll mot materialet.
 
  • Gilla
LowKey
  • Laddar…
Ta bort skruvarna på varje sida, sedan tar du bort golvsockeln skruvar på benen motsols så skåpet sjunker några millimeter.
Det gör att det är lättare att dra ut om det inte sitter i spänn.
Skåpet kan även vara skruvar i väggen.
Mittenregeln ska du inte ta bort den stabiliserar upp stommen.
 
  • Gilla
LowKey
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Vad har du för mått?H mkt behöver du ta bort?
Skåp brukar alltid vara skruvade i varandra. Det samma gäller fasta hyllplan som förmodligen är pluggade och ev limmad. Det är svårt att ta bort ett skåp i mitten och vara snäll mot materialet.
Jag Behöver ta bort exakt ett skåp, det är därför jag försöker med denna metod.

A Andy78 skrev:
Ta bort skruvarna på varje sida, sedan tar du bort golvsockeln skruvar på benen motsols så skåpet sjunker några millimeter.
Det gör att det är lättare att dra ut om det inte sitter i spänn.
Skåpet kan även vara skruvar i väggen.
Mittenregeln ska du inte ta bort den stabiliserar upp stommen.
Oklart vart dessa skruvar sitter, några tips? kan försöka kika imorgon.
Mittenregeln, är det brädan på bild 2?
Ska ta bort golvsockeln imorgon och titta hur det ser ut.

Tack för svar, återkommer med uppdatering så fort jag kan :)
 
Ofta delar två skåp samma ben, så ta bort sockeln imorgon och titta.
 
  • Gilla
LowKey
  • Laddar…
D
Kanske dumt svar men har du hört med hyresvärden? När morsan ville sätta in diskmaskin kontaktade hon hyresvärden som tog bort skåpet så kunde sättas in den sen.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
D Daniel_82 skrev:
Kanske dumt svar men har du hört med hyresvärden? När morsan ville sätta in diskmaskin kontaktade hon hyresvärden som tog bort skåpet så kunde sättas in den sen.
Hejsan! Har kollat med dom och dom hjälper inte till med någonting, dom kan inte heller svara på bästa metoden för att plocka bort dom själv :sweat:
 
D
LowKey LowKey skrev:
Hejsan! Har kollat med dom och dom hjälper inte till med någonting, dom kan inte heller svara på bästa metoden för att plocka bort dom själv :sweat:
Tråkigt att höra de inte kunde hjälpa. Tycker ju själv det borde vara i deras intresse av att skåpet tas bort på ett bra sätt.
Hoppas det löser sig.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Skåpen är som nån annan nämner definitivt skruvade i varandra - har du tittat i intill-liggande skåp om skruvarna är dragna från det hållet?
Vi bodde i hyresrätt tidigare och gjorde precis den här manövern. Sen fick den oanvända skåpmodulen "magasineras" tills att det var dags att flytta/återställa.
Sen måste diskbänksavloppet vara av en modell med diskmaskinsanslutning + samma sak med diskbänksblandaren. Den måste vara av diskmaskinsmodell med avstängbar vattenanslutning för diskmaskin (ett litet vred på blandaren).
Avloppsslang och vattenslang från diskmaskinen måste därför dras in i intilliggande diskbänksskåp, så om det inte finns ett STORT genomföringshål i botten på diskbänksskåpet så måste du kapa upp ett dylikt - som sedan skall tätas så att ev läckage i diskbänksskåpet inte rinner ner under skåpet...
Att det behövs ett stort hål beror på att många diskmaskiner har en stor klump på vattenanslutningsslangen, ett sk "aqua-stop" som skall förhindra att vatten läcker genom maskinen när den är avstängd (det är i praktiken en magnetventil).
Tips - spara ev pluggar/lock som idag sitter på diskbänksavloppet respektive diskbänksblandaren. När du i framtiden flyttar så måste de återmonteras så att det inte uppstår vattenläckage om den nya hyresgästen inte sätter dit en diskmaskin.
På din andra bild syns ett par hål i modulens gavel - strax under den omålade regeln/brädan. Titta/känn inne i de hålen, typiska hål som kan dölja en skruvskalle.
"Brädan" skall du nog inte försöka ta bort - tror att den sitter fast i och följer med modulen när du väl hittar skruvarna som fäster modulen mot modulerna på respektive sida.
 
  • Gilla
LowKey
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Skåpen är som nån annan nämner definitivt skruvade i varandra - har du tittat i intill-liggande skåp om skruvarna är dragna från det hållet?
Vi bodde i hyresrätt tidigare och gjorde precis den här manövern. Sen fick den oanvända skåpmodulen "magasineras" tills att det var dags att flytta/återställa.
Sen måste diskbänksavloppet vara av en modell med diskmaskinsanslutning + samma sak med diskbänksblandaren. Den måste vara av diskmaskinsmodell med avstängbar vattenanslutning för diskmaskin (ett litet vred på blandaren).
Avloppsslang och vattenslang från diskmaskinen måste därför dras in i intilliggande diskbänksskåp, så om det inte finns ett STORT genomföringshål i botten på diskbänksskåpet så måste du kapa upp ett dylikt - som sedan skall tätas så att ev läckage i diskbänksskåpet inte rinner ner under skåpet...
Att det behövs ett stort hål beror på att många diskmaskiner har en stor klump på vattenanslutningsslangen, ett sk "aqua-stop" som skall förhindra att vatten läcker genom maskinen när den är avstängd (det är i praktiken en magnetventil).
Tips - spara ev pluggar/lock som idag sitter på diskbänksavloppet respektive diskbänksblandaren. När du i framtiden flyttar så måste de återmonteras så att det inte uppstår vattenläckage om den nya hyresgästen inte sätter dit en diskmaskin.
På din andra bild syns ett par hål i modulens gavel - strax under den omålade regeln/brädan. Titta/känn inne i de hålen, typiska hål som kan dölja en skruvskalle.
"Brädan" skall du nog inte försöka ta bort - tror att den sitter fast i och följer med modulen när du väl hittar skruvarna som fäster modulen mot modulerna på respektive sida.
T tergo skrev:
socklarna är fastklämda med hjälp av clipsen bara att trycka ner lite och dra rakt ut

[länk]:
D Daniel_82 skrev:
Tråkigt att höra de inte kunde hjälpa. Tycker ju själv det borde vara i deras intresse av att skåpet tas bort på ett bra sätt.
Hoppas det löser sig.
tack för alla svar! Med lite våld och svett fick jag äntligen loss skåpet.

Lösningen var att dra bort en "mellanbräda" som det satt spikar i från båda hållen, därefter ta i lite, så släppte skåpet. nu måste jag klura ut hur jag skall koppla detta rätt.
 
LowKey LowKey skrev:
tack för alla svar! Med lite våld och svett fick jag äntligen loss skåpet.

Lösningen var att dra bort en "mellanbräda" som det satt spikar i från båda hållen, därefter ta i lite, så släppte skåpet. nu måste jag klura ut hur jag skall koppla detta rätt.
Glöm inte ”droppskydd” under diskmaskinen!
Om du inte har kopplat in en diskmaskin förut så är det nog lämpligt att ta hjälp av nån som gjort det för att undvika en potentiell (dyr) vattenskada...
 
  • Gilla
LowKey
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Glöm inte ”droppskydd” under diskmaskinen!
Om du inte har kopplat in en diskmaskin förut så är det nog lämpligt att ta hjälp av nån som gjort det för att undvika en potentiell (dyr) vattenskada...
Tack för påminnelsen, jag har inköpt detta. I värsta fall får jag involvera min svärfar som är VVS Tekniker :)
 
LowKey LowKey skrev:
tack för alla svar! Med lite våld och svett fick jag äntligen loss skåpet.

Lösningen var att dra bort en "mellanbräda" som det satt spikar i från båda hållen, därefter ta i lite, så släppte skåpet. nu måste jag klura ut hur jag skall koppla detta rätt.
Hej
Håller själv på med detta nu med att byta till diskmaskin.
Har skruvat bort allting som går att skruva bort men lyckas ändå inte rubba skåpet. Har tom använt ett bräckjärn längst in för att känna om det släpper. Tog i lagom så att jag inte förstörde själva skåpet men det rörde sig inte 1mm ens.

Denna "mellanbrädan" du pratar om, vart satt den, har du någon bild tex?

Tack till er andra i tråden som hjälpte till, hittade skruv tacka vare era inlägg som jag hade missat annars. Men nu när allt är utskrivet så kommer jag ändå ingen vart.
Mvh A
 
Alex Bergman1 Alex Bergman1 skrev:
Hej
Håller själv på med detta nu med att byta till diskmaskin.
Har skruvat bort allting som går att skruva bort men lyckas ändå inte rubba skåpet. Har tom använt ett bräckjärn längst in för att känna om det släpper. Tog i lagom så att jag inte förstörde själva skåpet men det rörde sig inte 1mm ens.

Denna "mellanbrädan" du pratar om, vart satt den, har du någon bild tex?

Tack till er andra i tråden som hjälpte till, hittade skruv tacka vare era inlägg som jag hade missat annars. Men nu när allt är utskrivet så kommer jag ändå ingen vart.
Mvh A
Bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.