Hej,

Behöver lite råd från er kunniga. Det är så att jag är klar med ett relativt enkelt staket jag byggt under våren med liggande ribbor. Jag använde mig av tryckimpregnerat virke. Innan jag började bygga staketet låg materialet på tomten, delvis skyddat med presenning i ca 2-3 veckor.
Nu till min fråga, det är så att vi som nyinflyttade i området vill få klart lite av renoveringarna vi gjort/gör på tomten och huset och sambon vill gärna ha staketet vitt. Jag har hört och läst att man bör vänta med att måla impregnerat virke minst ett år för uttorkningens skull, men hörde av en som varit i byggbranschen i 25 år att med tanke på att torkningsprocessen dels redan började på brädgården samt att materialet låg på tomten i ca 2 veckor och det nu har gått 2 mån sedan jag fick klart staketet så skulle jag kunna lasera det eftersom dagens lasyr släpper igenom fukten som finns i träet. Har tänkt tanken på att enbart lasera staketet men i vitt så att man fortfarande kan se träets struktur. Jag har slipat hela staketet med sandpapper för att få en jämn och fin yta som nu ser likadan ut dvs inga (eller marginellt) med färgskiftningar.

Nu till frågorna:
1. Kan jag lasera staketet eller bör jag vänta? Har ringt till olika byggföretag som ger olika svar, allt mellan att det går bra från två månader till nästa säsong. Stämmer det att lasyr släpper igenom fukt bättre än vanlig färg? Det låter logiskt.
2. Om det inte är rekommenderat iom att träet inte torkat ut, kan jag påskynda torkningsprocessen genom att t.ex använda mig av värmepistol eller ska naturen få ha sin gång?
3. Ska försöka få tag i en fuktmätare för att mäta fuktkvoten. Men ska FK vara max 16% eller kan det diffa några procent?
4. Vad riskerar vi att det händer om vi väljer att lasera staketet nu? Att färgen lossnar och vi måste göra om proceduren nästa år?

Tacksam för svar!

Kai
 
Absolut inga direkta svar - men min erfarenhet. Vi väntade 2,5 år efter vårt tryckta altanräcke var uppsatt innan vi grundade och färdigmålade (alkydfärg, alltså ingen lasyr); allt förarbete var gjort enligt boken. Det blev skit. Tog endast ett par år så började färgen släppa, först på horisontella partier och sedan även på vertikala. Vi började försöka skrapa loss färgen med varmluftspistol, men det tog verkligen evigheter och gick inget vidare. Vi hade två målarfirmor där och de rekommenderade båda att riva det och bygga om det med vanligt virke. Att skrapa och måla om hade kostat betydligt mer, och de kunde inte garantera ett "beständigt" resultat.

Förmodligen långt ifrån det svar du ville ha - men det är som sagt min erfarenhet av att måla på tryckimpregnerat virke. Kanske är det annorlunda med lasyr?

Vi har dessutom en pelare på huset som är i tryckt (från annan brädgård) och som har målats samtidigt med fasaden, som dessutom är under tak - även på den flagnar färgen.
 
D Don_Tom skrev:
Absolut inga direkta svar - men min erfarenhet. Vi väntade 2,5 år efter vårt tryckta altanräcke var uppsatt innan vi grundade och färdigmålade (alkydfärg, alltså ingen lasyr); allt förarbete var gjort enligt boken. Det blev skit. Tog endast ett par år så började färgen släppa, först på horisontella partier och sedan även på vertikala. Vi började försöka skrapa loss färgen med varmluftspistol, men det tog verkligen evigheter och gick inget vidare. Vi hade två målarfirmor där och de rekommenderade båda att riva det och bygga om det med vanligt virke. Att skrapa och måla om hade kostat betydligt mer, och de kunde inte garantera ett "beständigt" resultat.

Förmodligen långt ifrån det svar du ville ha - men det är som sagt min erfarenhet av att måla på tryckimpregnerat virke. Kanske är det annorlunda med lasyr?

Vi har dessutom en pelare på huset som är i tryckt (från annan brädgård) och som har målats samtidigt med fasaden, som dessutom är under tak - även på den flagnar färgen.

Hej Tom,

Tack för svaret. Det låter onekligen som en chansning men då jag mätte träet idag så hade träet en FK på i snitt 11-12% och med tanke på det snickaren jag känner sa till mig så ska dagens tryckimpregnerade virke som är skillnad mot tidigare impregnerade virken kunna laseras mycket tidigare. Nu finns det ju tusen olika åsikter beroende på vem man frågar men jag tänker nog därför ta chansen/risken och lasera ett lager i år så får nästa år utvisa om det var rätt. Tack för svaret!
 
K Kaitsu skrev:
Hej Tom,

Tack för svaret. Det låter onekligen som en chansning men då jag mätte träet idag så hade träet en FK på i snitt 11-12% och med tanke på det snickaren jag känner sa till mig så ska dagens tryckimpregnerade virke som är skillnad mot tidigare impregnerade virken kunna laseras mycket tidigare. Nu finns det ju tusen olika åsikter beroende på vem man frågar men jag tänker nog därför ta chansen/risken och lasera ett lager i år så får nästa år utvisa om det var rätt. Tack för svaret!
Förstår situationen. Man vill ha det gjort. Återrapportera gärna hur det går - så får vi hoppas på det bästa!
 
Lägg ut bild, ganska snyggt att bara olja in den med vitt pigment andra året också tex...
 
D Don_Tom skrev:
Förstår situationen. Man vill ha det gjort. Återrapportera gärna hur det går - så får vi hoppas på det bästa!
Ja lite så kanske eftersom typ hundra andra saker finns att göra. Det blir ju som sagt en chansning!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg ut bild, ganska snyggt att bara olja in den med vitt pigment andra året också tex...
Jag tänkte ta både före och efter bilder och kan lägga ut bilderna på resultatet sen :)
Jo så är det ju och förmodligen blir det ju bättre om man väntar till våren när träet verkligen har torkat ut.
 
11-12% är absolut målningsklart för utomhusträ. Det hade jag inte oroat mig för. Det är mer impregneringsvätskan jag är orolig för.
 
D Don_Tom skrev:
11-12% är absolut målningsklart för utomhusträ. Det hade jag inte oroat mig för. Det är mer impregneringsvätskan jag är orolig för.
Okej okej, jag läste det här om impregnerat trä.

" Det kan ytbehandlas på samma sätt som oimpregnerat. Eventuella saltutfällningar på färskt saltimpregnerat trä tvättas eller borstas bort före målning om man inte kan vänta några månader med målningsbehandlingen. Då har i regel saltutfällningar försvunnit från ytan. Se bara till att inte måla på trä med en fukthalt över 16 %
."

Jag har nu både tvättat och gått över ytan med sandpapper och efter det mätt FK och har rätt bra marginal så jag tror att det bör funka. Idag har vädret dock varit kasst så har inte kunnat måla, men när det blir uppehåll i några dagar så kör jag :)

(https://www.traguiden.se/underhall/ytbehandling-och-underhall/traskydd/traskydd/kemiskt-traskydd/)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.